Förkyld
Hej min lilla råtta har blivit förkyld och skall snart till veterinär, någon som har några bra tips på vad man kan ge dem själv hemma innan jag har fått någon form av medicin? tacksam för svar.
Åh, det problemet har jag oxå haft ett par gånger. Brukar faktiskt gå över av sig självt efter ett tag. Jag brukar bara ge dom lugnt och ro, se till att dom inte fryser, lite honungsvatten, extra vitaminer, och ja, bästa möjliga omvårdnad helt enkelt. Förra gången fick dom medicin.. ronaxan tror jag det hette. Funkade jättebra på dom.
Är råttan mycket dålig? Mina var bara lite nysiga och snoriga.
Ja hon rosslar och har magrat så det värsta är att jag misstänker att hon har drabbats av myckoplasma så skall till veterinären i morgon och har redan förberätt mig på det värsta även om det är sorgligt:/
Oh usch, så illa har det inte varit med mina än. Lider med dig, vet hur orolig man kan bli. men det är nog inte helt hopplöst, jag tror det lönar sig att tänka positivt ändå.
hur är det med aptiten? äter och dricker hon som hon ska? verkar hon slö?
Hon äter och dricker och rör på sig jag har haft henne uppe hela dagen för det mesta och då har hon varit pigg o glad det enda är det att hon är mager och att hon rosslar annars e det ingenting typ eller jo att hon andas anströngt men det e väll för att hon rosslar antar jag.
jusst nu mumsar hon på köttbulle:D
Hon kanske bara behöver lite medicin som löser upp slemmet så det blir lättare att andas. Även om mykoplasma är nästan omöjligt att bota när det väl brytit ut, om det nu är det som är felet. Så kan man ju ändå förlänga och underlätta livet med tillfälliga hjälpmedel. Det beror ju på hur mycket pengar man vill lägga ut på sin råtta, men det handlar ju inte bara om en råtta, det är ju en vän oxå.
Jag tycker iaf att du ska prova med lite ljummet honungsvatten eller något. Det kanske hjälper lite och löser upp slemmet litegrann iaf.
jag prövade nåttj ag läste innan idag det stod att vatten med socker ivar slemmlösande men jag prövade istllet nått annat jag läste om att man skulle hälla kokt vatten över skurna vitlöksklyftor och sen blanda i honung sedan skulle det sjuda lite sedan skulle man sila bort vitlöken och hälla det i flaskan. så det har hon fått idag om hon nu har druckit så speciellt mycket.
får hopaps på det iaf:D
Det låter jättebra. Mycket mer vet jag inte om man kan göra faktiskt innan man fått råttan undersökt. När är det du ska till veterinären med henne?
Jag har nu varit hor veterinären och hon har myckoplasma så nu har hon fått 2 olika medeciner som jag skall ge henne i 20 dagar så det e bara och vänta och se om hon svarar på medecinen typ hoppas att hon gör det.
Har bara ett problem då jag köpt en ny råtta men jag vet inte det är väll ganska stor risk att den andra blir simttad så kan ju inte te hem henne men om min rtta nu är sjuk med en smittsam sjukdom kan jag väll aldrig ta hem den nya:S
#8: Baytril+Vibramycin kanske? Det brukar man kombinera och ska funka rätt bra har jag hört.
Nästan alla råttor bär på mycoplasma, men sjukdomen bryter bara ut när råttan har dåligt immunförsvar. Din nya råtta bär med all sannolikhet på mycplasma, utan att vara sjuk. (men den kan ju såklart bli sjuk senare, om den nån gång i livet får sänkt immunförsvar)
Största chansen att undvika myco är genom att köpa råttor från en uppfödare som bara avlar på friska råttor.
Däremot kan din äldre råtta tycka att det är jobbigt med en yngre råtta nu när hon är sjuk och svag. Dessutom är hon nog inte så pigg på att leka som en ung råtta är, så en kompis i samma ålder som den nya råttan kan göra att den äldre råttan blir lämnad ifred. Då får den yngre råttan leka av sig med nån annan som faktiskt vill leka, och slutar terrorisera den äldre. :)
Mjo saken är den att jag inte har kvar den andra råttan då den höll på och bita ihjäl den sjuka för nån natt sedan så dom har bott separat och varge gång jag släppt in råttis i buren som den nya var i så attackerade den nya henne och eftersom hon redan var sjuk ville jag inte göra det värre för henne.
Men jag har tingat en fin råtta utav en hobby uppfödare och hitills har hans råttor inte blivit sjuka av någonting och ha sa även att han hade köpt sina råttor av en uppfödare innan han började avla med dem:D fasst vill ju inte hämta den nya förrens råttis förhoppningsvis har blivit frisk eller iaf bättre då jag inte vill göra det jobbigt för råttis eller riskera att den nya oxå insjuknar.
Och det var dem medecinerna du sa, det är dock lite jobbigt o få i henne den ena då den tydligen inte smakar så gott.

Förkylning
Symptom: Råttan nyser, har rött sekret runt nos och ögon och är allmänt slö.
Orsak: Förkylning kan orsakas av kyla, drag, eller dålig mat. Råttan kan även ha blivit smittad av någon annan familjemedlem. Det röda är inte blod utan vätska som kommer inifrån råttan som färgas rött när det kommer i kontakt med luften.
Åtgärd: Flytta buren om den står på en dragig plats. Placera gärna en lampa ovanför buren eller ställ buren vid ett element som råttan kan få extra värme ifrån. Förkylningskur och extra näringsrik mat kan ges. Blir inte råttan märkbart bättre efter några dagar bör veterinär kontaktas.
Jag har varit hot veterinären och hon har fått medecin som ajg skall ge henne i 20 dagar.
Hon kan ha blivit smittad redan i butiken då hon var nysig redan från början.

Vad fick du för medicin? Kan vara bra och veta när man själv tvingas göra veterinärbesök.
Hon har fått Baytril och Vibramycin harj ag för mig att det heter det funkar bra och hon har blivit mycket piggare.

Brutalteddy---> bästa svaret..tror jag haft sammanlagt 20 råttor genom åren alla har någon gång blivit förkylda..de går över…men om de håller i sig för länge (2-3 månader) bör man uppsöka veterinär då de kan utvecklas till en lugnsjukdom de dör i…