Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 594 ggr
[lucke]
0

Rang

Jag har två honor, den ena drygt 2,5 månader, den andra ca 4 månader. Jag har inte riktigt lyckats klura ut vem av dem som är högst i rang… Den yngre bodde någon vecka själv, innan den äldre flyttade in. Det blev en del tumult i början (trots intro på neutral mark osv) men nu tycks de trivas rätt bra ihop. Men fortfarande kan den yngre "flyga på" den äldre ibland, tex när den äldre äter. Den äldre ger igen, men inte på något allvarligt sätt. Vad jag har sett är det oftast den yngre som börjar. De ligger ofta tillsammans i sitt hus eller i någon av hängmattorna, men lika ofta själva. Jag tycker att den äldre honan är lite mer "modig" än den yngre, och kanske något lugnare vid hantering.

Nu är jag lika nyfikan- kan två honor vara lika höga i rang? Eller är det alltid en i en flock som är ranghögst. Och i detta fall- vilken tror ni är ledardamen?

Ladyinred
0

den äldre borde va högre i rang.

[lucke]
0

Det misstänker jag också- hon är liksom mer cool, medans den yngre är kaxigCool

hus-musen
0

den äldre bör vara högre i rang men det behöver inte vara så. dessutom är 2 råttor inte en flock så de beter sig inte som råttor som är flera gör.

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

Nä, de är ju ett par, eller snarare en duo nu… Tanken är att utöka dessa två med en eller två ungar framöver-  hur menar du att beteendet skiljer sig åt isf, mot att bara ha en duo?