Burrenovering - behov av tips!
Jag har börjat renovera blivande råttburen :)! Det är en mindre voljär jag gjorde i skolan när jag gick i 8:an.
Det är lite saker som skall ändras och göras.
- Dörrar skall tas av och listen runt buren (x)
- Buren skall tvättas av med Virkon (x)
- Ändra så listerna sitter i buren istället för utanpå
- Lacka med golv lack tre-fyra gånger
- Silicon i kanter
- Bur lås
- Ändra ordningen på dörrarna på kortsidan
Sedan tror jag det inte är mer! Jo den skall inredas och så. Sedan kan råttor få flytta in :D.
Vad skall jag använda för silicon ? För våtrum ?
Ser fint ut! Vad ska du använda för lack? (bra för folk med burbyggartankar att veta vad de ska leta efter)
Silikon, du tror inte det blir bortgnagt? Vet att akvarium som används till råttor och möss måste solikonas om om man vill använda det till fisk igen, eftersom de små rackarna är så duktiga på att riva bort det. :P
#4 Det blir antingen betonglack/industrilack eller golvlack!
Jag vet faktist inte men jag vill inte kiss rinner i mellan :o!
#6 Förstår hur du menar. Tror Terato använde spackel till sitt burbygge? Testa söka en sväng, se om du hittar det där hon skriver.
(gillar förresten att du är så noga, märks att burbygget är väl genomtänkt!)
#8 Tack för tipset! Kanske spakel funkar bättre! (slipper jag köpa silicon också !)
Tack :D! Man måste tänka till lite extra noga. Eftersom buren var hemskt jobbig att bygga, så jag vill inte att den blir förstörd! Sedan gäller det råttornas säkerhet och det är ju vara deras hem, så det skall vara så bra som möjligt.
Skall iväg och köpa golvlack i morgon, vad brukar den kosta :) ?
Ringde min kära mobror och han sa att denna lacken borde duga. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18616.aspx. Fast jag fegar mig lite :O! Tänk om den är för svag!
Der är en högblank lack på 90 !
Hemsidan säger detta: http://www.alpina.se/prodinfo/pb/klarlack90pb.pdf
Den skall funka ute och inomhus. Den är slitstark.
Gahh, vf är jag så feg! Eller skall jag gå till färgbutiken och kolla med dem ? Blir mycket dyrare, men det kanske är värt det ?
Sedan har jag gjort om listerna så jag kan ha dem innuti buren :)!
De var skit jobbiga att göra :o! Det sprak, sedan blev det för kort *muttrar*. Men nu skall de funka!
Jag gjorde om den längsta så den blev inte bra. Hittade en bräda i förådet så den blev perfekt! Lite högre än de andra, men det gör inget.
Sedan har jag varit och köpt lack! Först var jag i färgbutiken och det visade sig försäljaren (vikarie) själv var råttägare :D! Hon tyckte jag skulle satsa på alpina färg på byggmax. Så jag cykla dit =). Läste på alipina lacken att den var för golv! Så det blir perfekt! Sparade 110 kr :o! Lacken på Byggmax kostade 67 kr. Sedan rekomenderade hon att jag skulle ska tvätta buren med målartvätt på den 1 gång om året. Sedan slipa på ytan och lägga ett nytt lager lack.
Första stryckningen skulle man blanda 1/10 lacknafta med 9/10 lack. Detta var för att lacken skulle gå ner i träet! Nu skall jag låta det torka till i morgon.
Jag använder mig av Alpina, klar och högblank 90. Den är torr efter 6 h och får målas igen efter 9 h. Lackningen skall härda i 2 veckor innan det utsätts för hårt användande.
Planeringen ser ut så här:
Imorgon skall jag slipa och lacka 2 gånger.
På måndag skall jag sätta fast listerna och spackla. Köpte spackel för våtrum. Blir lite starkare då! Sedan skall allt lackas igen.
På tisdag skall jag lacka botten igen samt all spackel. Ska se lite senare underdagen om spacklet behövs lackas en gång till.
På onsdag skall dörrarna på och skall köpa lås,avloppsrör och korgar mm.! Låsten skall på då med :). Sedan är jag klar med buren.
Så skall jag köpa plyfa med sådan där glansyta. De brukar vara bruna! Tänkte jag skulle slippa lite på ytan och lacka så det är extra säkert! Sedan är råttorna välkomna hem =D! (trots det är 100% jag får dem och jag har nästan en månad kvar).
Lägger in en bild på buren när den är ny lackad.
Min renovering/ändring måste vara skit tråkig att läsa
.
Det är inte att ditt ombygge är tråkigt :) Du har ju inga problem med det så vi bara läser och gottar oss i din fina bur :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#16 Tack :).
Du skulle sett vilka problem jag hade med listerna :@. Trädet sprack varje gång jag drog med sågen *muttrar* måste skaffa stick såg *muttrar*.
Sedan tror jag min mamma kommer mörja mig i morgon när hon kommer att se att där är lack på terrasstenarna! De är gamla och fula,men men, får se om jag är mördad eller inte i morgon
.
Lacka terasstenarna ordentligt då…. så att dom ser nya och fräscha ut :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#18 hahahaha x'D. Tror inte min 1 L räcker till det ! Finns det inget sätt jag kan få bort det :o? Kanske går att skrapa bort ;o. *hoppas hoppas*
Nope… allt eller inget. :D

#17 du får erbjuda henne att lacka hela terassen om hon står för material :P
men borde väl annars gå att slipa bort färgstänk? Eller skrapa med kniv…
#20 :O!! Skräm mig inte så där :o! Om jag skall lacka alla stenar kommer de ta år! Sedan blir det nog jäkligt halt!
Skall prova skrapa med en kniv :o! *hoppas hoppas*
kan du inte vända på stenarna då. eller sitter de fast?
# 23 De sitter fast ;o! Mamma märkte det men jag överlevde x')
Uppdatering kommer senare!
Sedan har jag spacklat som en galning :o! Jag gjorde det i två omgångar! Glömde fota andra gångern >__<!
Men iallafall senare lackade jag botten, dörrar´s kanter och spacklet! Har lite lack kvar så jag tänkte jag skulle lacka botten i morgon också.
Det konstiga är att spacklet smälte av lacket :O! Tur jag la två lager spackel!
Sen skall jag till Bahouse snart och köpa dörrlås :)! Skall ev. köpa avlopps rör! Tänkte jag skulle spraymåla rören i rosa om det blir flickor och blått om det blir pojkar :)!
Det är ganska bra jag har gjort denna tidigt ;o! Det måste härda lite, trots det har torkat i 24 h så är det lite mjukt.
Lägger in en bild på första spacklingen!

Finfint :)
Att göra listan:
- Dörrar skall tas av och listen runt buren (x)
- Buren skall tvättas av med Virkon (x)
- Ändra så listerna sitter i buren istället för utanpå (x)
- Satt på listerna (x)
- Lacka med golv lack tre-fyra gånger (/)
- Spackel i kanter och håll (x)
- Bur lås
- Ändra ordningen på dörrarna på kortsidan
# 30 Tackar :D! Det tar sig :)!
Det börjar bli lite lång tråkigt! Jag är snart klar!
Senaste dagarna har det bara fårr härdna och lackas. Men idag har dörrarna kommit på plats, hjul (!) och ett lås. Efter fått på kortsidans dörrar bestämde jag mig att jag inte skall röra dörrarna med idag eller i morgon :@. Träet sprak, fick skruva ut. Limma och trycka ihop det. Men sätt och viss var det bra att det hände för jag hade glömt vända dörrarna. Men nu är de vända och i annan ordning. De ur knepiga låsen orkade jag inte med att göra fler i dag då lacken under gallert hade inte helt torkat. Orkade inte kleta i det efter som jag är tvungen att klippa bort en ruta nät.
Iallafall jag lägger in en bild på hur buren ser ut just nu. Imorgon skall jag iväg så den skall härdna lite. Tänkte lata mig lite i helgen så den skall härdna hela helgen =).
Sedan måste jag bara visa vad jag köpt på ikea igår :)! Jag tyckte vi hade köpt för lite, men mamma tyckte tvärt om. :o
Det blev:
Två (Set) skålar. Blåa med gulbotten. 49 kr för två.
Tio stycker 3kr handdukar. = 30 kr
Mini fångs blå. De hade inte gul :@. 19 kr.
Två små gosedjur. En rosa och en blå. 5kr/st.
Glömde köpa två blåa och gula lådor ='o. Får tvinga dit mamma en annan dag eller så får jag ta bussen! Skall ändå köpa lite lock till hyllplan. Tänkte jag skulle fynda någon skål till på loppis eller något ;).
Bild på den ur söta skålen!
Höll på glömma! Var inne i lokala djur butiken idag och köpte 4 st vattenflaskor. (gula och blåa). Sedan hade de sålde de små kattleksaker för 8 kr st så jag kunde ju inte låta bli att köpa två :).
Flaskorna är på 70 ml st. Kommer ha två st i varje bur. ( En bur på helgen och en annan på vardagen).
Ena leksaken är med på bild också!
Känner mig ganska redo för råttisarna nu. Det är mat,stö,toalettmatrial, en till bur (skall köpas om två veckor), transportbur, en (två) låda till toalett, hyllor. Samt en liten låda med för omvårdnad (jodypax,en mild kräm (typ alovera)). Resten av sjukgrejerna fixar mamma! :)
det har varit jätte kul att följa ditt bygge och är djupt imponerad av hur flitig du är. har temat gul o blå varit planerat eller bara falligt sig så? och så undrade jag om du ska ha lister i dörrarna oxå? annars e nog risken stor att de sprätter ut bottenströt där.. När du endå håller på o bygger och verkar gilla det så kan jag tipsa om att bygga egna hus, det gör jag o det e jättekul att få bestämma själv hur man vill ha det :)
#39 Tackar :)! Får jag inseperation till någon så skall det göras nu och inte senare x').
Det har mesterdels bara fallit till blått och gult. Det började med att minifångsten var blå och skålarna blå och gula :). Senare har jag bara fortsatt på det temat! Sedan När jag skulle välja minifångsten fanns den bara i blått och rött. Eftersom jag har har rosa väggar i rummet skår sig det blå snygg på något sätt. :)
Tänker prova i början att köra utan lister på dörrarna. Funkar det inte skall jag sätta på där också!
Har funderat på bygga en liten lya, men kan inte bestämma mig hur den skall se ut. Men jag måste först skaffa mig en sticksåg (!) och lite plywood först ;). Har lite falu röd och vitfärg i förådet. Kanske kan göra ett litet torp :) ?
Jättefint! Du är verkligen duktig :D Kanske redan står, men vad är måtten på buren? :b

va spännande och fint blev de åxå:D
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Tackar =D! Den är 80 cm bred x 55 cm djup x 85 cm hög :) ( + ben och hjul ca 20 cm)
43# Aha, då blir den stor :D
Intressant att läsa, ska själv renovera min bur så snart som möjligt. En gammal bur som pappa gjorde åt mig när jag var 8 år, de har börjat dyka upp spikar å skit, farligt värre. Underbart fin bur =)
#44 Jao, det blir perfekt för mina blivande flickor :)!
#45 Det är jätte kul att hålla på att renovera. Det enda man får tänka på är alla dessa spikar och skruv. Plus mycket lack :o! Tack tack :)!
Yey! Vad bra den blev :)
Jo Det blev ganska bra. Plast mattan var ganska jobbig att klippa till och tejpa fast. Dörrarna är lite tröga av all lack. Men det slits bort :)

fint det blev. :)
Kanonfin!! Jag är imponerad av att du har byggt den själv!

Wow, jag skulle vara supernöjd om jag byggt en sån bur själv! :D
Tack tack =D!!
Den blev ju jättefin :D där kommer damerna att trivas ^^ :)
väldigt imponerande!
jag ska nog också bygga en bur men i sommar :D
Jättefint!! Vad duktig du är!! Tror de kommer stormtrivas där i!!

detta va juh kanonkul att läsa om ditt projekt :D älskar kreativa personer hehe
dom moste visa hur det blir sen emd inredning osv :D

#60 kanon juh :D
var kan man köpa klorin?
#62 Matbutikerna, kostar kanske 10 kr flaskan, detta spär man sedan.
okej tack,
Lite gammal tråd men vad fin den blev! är mitt i ett burbygge själv. Vart köpte du nätet?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#65 Jag byggde grunden till buren i skolan för en massa år sedan. Läraren köpte in det! :) Men det är rostfritt galler iallafall!