Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2305 ggr
MoaL
0

All Pet Pine

Hej allesammans!
Någon som använder/har använt All Pet Pine bottenströ till era råttor? Det är ganska (väldigt) dyrt, men jag har provat det till mina möss och hamstrar och jag tycker att det fungerar fint. När det blir blött faller det sönder till en mjuk massa. Svårt att förklara, men om ni har provat så vet ni nog hur det ser ut och fungerar där småttingarna kissar.

Det står även på påsen att det här ströet inte är farligt för luftvägarna eller levern, såsom tall och ceder annars är, o s v, fast på engelska.

Jag har inte påsen här, så jag kan inte skriva ned vad som står på den, men här står det något liknande:

"All Pet Pine is for All Pets! This 100 percent kiln-dried pine bedding is the perfect litter for your pet's cage. Odor and moisture absorbant. No dust, chemicals, mold. Will not harm your animal's respiratory system or liver. Safe if ingested. Great for small animals, birds, reptiles."

Och här:

"All Pet Pine The Healthy Pet Bedding! is changing the way pine is perceived. Once taboo for small pets that could be adversely affected by the oils found in semi-hard woods, pine and cedar have been off-limits for years. However, through a process of kiln drying and pressurization pine can now be used safely as a cleaner alternative to papers and straw. We're so sure you'll love it, we'll give you your money back if you don't!"

Ni som har provat det här, vad tycker ni om det?

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Allamej
0

Tja eftersom jag har som regel att inte använda tall till underlag hur processat det än är så låter jag bli :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MoaL
0

Jag använder heller inte vanligt tallspån till mina råttor, men detta ska ju tydligen inte innehåla några substanser som är farliga för luftvägar eller lever (terpentin alltså), så då borde det ju inte vara någon fara. De kan ju inte skriva så och så är det falskt, då skulle de ju bli stämda skjortan av sig.. ;)

Mvh,
Moa

Allamej
0

Dom är amerikaner…. Det är inräknat i deras månadsbudget att få sin arslen stämda :D

Men grejen är ju att det är svårt att bevisa dödsfall pga. underlaget… + att hur många smådjursägare vet du som är villiga att spendera massor med pengar på obduktion, advokater och rättskostnader?

We are screwed

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

dogpoo
0

#3"Dom är amerikaner…. Det är inräknat i deras månadsbudget att få sin arslen stämda :D"

haha. nu fick jag mig ett skratt…. det stämmer ju faktist lite…

nu skulle pappa skämmas över mig. (är 50%amerikan)

Nicciz
0

Jag använde det förr tills jag blev lynchad för det på ett forum :P Men well jag har inte haft rosselråttor eller nysråttor när jag använde det iaf. Och det var underbart för det luktade verkligen inget….

MoaL
0

Allamej: *asg* Det där var roligt. :P Men nog tycker man att de borde ha lite självbevarelsedrift. Om inte annat så är det ju extremt dålig reklam för deras märken. :)

Dogpoo: Har din pappa ingen självironi, det där måste man ju skratta åt om man så är 100% amerikan. :P

Nicciz: Det är ingenting att bli lynchad för tycker jag. Som sagt står det ju till och med på påsen att till skillnad från vanliga bottenströer baserad på tall och ceder, så innehåller detta inga ämnen som är skadliga för smådjurens känsliga luftvägar eller för deras lever - så jag tycker helt klart att det borde vara tryggt att använda. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

dogpoo
0

klart pappa skulle skratta,….. det var mest ironi i min text.

MoaL
0

:)

Mvh,
Moa

zickan
0

puttar upp.. ska beställa bottenmaterial. dock för mössen men nyfiken om fler har åsikt om detta bottenmaterial

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
0

detta anser jag vara samma som kutterspån. pine betyder ju tall… alla egenskaperna är ju de samma då.

zickan
0

ahh

MoaL
0

Jag tycker inte att det är detsamma, i sådana fall skulle de inte skriva som de har gjort på påsen. Jag tror att man kan använda All Pet Pine utan att oroa sig för terpentin.

Mvh,
Moa

Terato
0

Ja, visst, är man rädd för terpentin bör det ju inte rekommenderas.

Men det är ju upp till var och en vad man tycker och tror om det!

Nerkissade burar med ett bottenströ som inte suger upp utan bildar en massa ammoniak är inte heller hälsosamt för råttor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mymlan
0

#12 Innehåller Cederolja lika farligt det som terpentin.. Cederolja är från USA ceder trä.

Kan säga detta luktar gott men starkt men skulle Aldrig använda detta till något djur inte ens låta katterna kissa på det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MoaL
0

Precis som jag undrade när en tog upp det på r8forumet, var har du fått det ifrån? Jag vet precis vad cederträ är, och det är väl på ett ungefär det trä som innehåller mest terpentin som går att köpa som spån i djuraffärerna. Ingenting som jag eller någon vettig människa vill använda till våra djur.

I mitt första inlägg här, #0 alltså, så har jag ju skrivit: "Det står även på påsen att det här ströet inte är farligt för luftvägarna eller levern, såsom tall och ceder annars är, o s v, fast på engelska."

Så alltså, jag vill gärna veta varifrån du har fått det att All Pet Pine innehåller Cederolja. Har du hört det från någon, eller står det skrivet någonstans? För på påsen står det inget sådant. Tvärtom. :)

Här är för övrigt diskussionen på r8forumet.

Mvh,
Moa

zickan
0

Skoj med ännu mer info :-). måste kolla tidigare diskussionen.

zickan
0

Hum.. lär ju inte komma så långt i om det är farligt eller ej. Ska försöka kontakta någon som verkligen har svaret på frågan.

Ladyinred
0

att det inte är farligt som tex ceder och tall är ju ett märkligt uttryck när materialet heter all pet PINE…

hus-musen
0

#18 nee de är inte konstigt då det tillverkas av tall men tillverkarna påstår att allt farligt är borttaget.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

MEn som jag ahr fattat det är Pine inte riktigt samma sak som tall.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

#20 pine är ett samlingsnamn på flera olika träd i samma släkte, däribland tall.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

jag sökte på ordet och översättningen rakt av kan betyda:

* furu(trä)
* sörja (särskilt om djur)
* tall, fura, pinje
* tråna, längta intensivt
* tyna bort, tyna av

Kan ju betyda många saker om man bara över sätter :-S

Kan ju betyda. Torkar upp all djur sörja t.ex.. lite långsökt kanske.

zickan
0

Glömde LÄNK

MoaL
0

Kan förresten tillägga - jag har läst igenom allt på påsen igen - att på den står det på Innehåll: "100% kiln-dried pine", det står ingenstans något om någon cederolja. :)

Mvh,
Moa

Ladyinred
0

nån som är bättre än mej på engelska som har lust att översätta?

MoaL
0

Det som står i första inlägget eller? På ett ungefär:

"All Pet Pine är för alla husdjur! Detta till hundra procent 'ugnstorkade' tallströ är det perfekta ströet till ditt husdjurs bur. Lukt- och fuktabsorberande. Inget damm, kemikalier, mögel. Skadar inte ditt husdjurs lungor/andningssystem eller lever. Ofarligt vid förtäring. Perfekt till smådjur, fåglar och reptiler."

Och:

"All Pet Pine The Healthy Pet Bedding! ändrar sättet på vilket tall 'uppfattas'. Tidigare tabu för smådjur som kan bli besvärade (eg. översatt: fientligt skadade/besvärade/angripna) av de oljor som finns i semi-hårt (något mitt emellan mjukt och hårt) trä, tall och ceder har varit förbjudet område i åratal. Emellertid, genom en process av 'ugnstorkning' och 'lufttryck' (?) kan tall nu användas utan någon fara som ett renare alternativ till papper och halm. Vi är så säkra på att du kommer att älska det att vi ger er pengarna tillbaka om ni inte är nöjda."

Det engelska:

"All Pet Pine is for All Pets! This 100 percent kiln-dried pine bedding is the perfect litter for your pet's cage. Odor and moisture absorbant. No dust, chemicals, mold. Will not harm your animal's respiratory system or liver. Safe if ingested. Great for small animals, birds, reptiles."

Och här:

"All Pet Pine The Healthy Pet Bedding! is changing the way pine is perceived. Once taboo for small pets that could be adversely affected by the oils found in semi-hard woods, pine and cedar have been off-limits for
years. However, through a process of kiln drying and pressurization pine can now be used safely as a cleaner alternative to papers and straw. We're so sure you'll love it, we'll give you your money back if you don't!"

Mvh,
Moa

bblomquist
0

ja använder det till hamstern, under allt spån. luktar inte ralls lika mycket kiss, bra enligt mig :)

Ladyinred
0

det var 100% kiln-dried pine jag syftade på. men tack för översättningen i alla fall:)