Odd eye & megacolon
För att inte förstöra NN kulltråd skriver jag en egen.
Jag vill bara upplysa om att även om odd eye ser "gulligt" ut så är det en mutation som INTE ska avlas vidare på. Man bör ha nogrann dokumentation när man avlar higwhites- anlags - linjer då det finns klara samband mellan odd eye, bläsad och mega colon.
Mer om megacolon kan man läsa på rat guides hemsida som ni hittar här
Det kan ta upp till 10 mån innan man vet om en bebis från en highwhite - anlags - linje bär sjukdommen.
Det är en extremt plågsamt och det finns inte så mycket man kan göra åt det annat än undvika avel då den är genetisk.
Jag tror att Wintermyntas mening med tråden var att informera folk att det finns ett samband med highwhite, bläsat, odd eyed och megacolon. Orsaken till varför hon relaterade till NN var säkert för att du just nu har några såna bebisar?
Eller vad tänkte du med tråden Mia?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Danskarna har ju heller inte så himla stor koll på Megacolon.
En dansk råtta födde här i Sverige en kull där det uppkom en stackare med Megacolon.

Ja,det är fruktansvärt när det inträffar,därför måste man hålla alla bläsade,high white och oddeyed linjer under "förstoringsglaset".
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
#9 Ja hon hade kunnat relatera till mig också. Vet dock inte hur vanlig megacolonen är hos våra badgers (alltså de bläsade), om den är vanligare på roans? Jag lovade nyss en annan också att ta reda på det. Återkommer när jag fått svar.
även om hon säljer till zoo så om det skulle hända så kommer väl dom som köpte råttorna till zoo, som sedan vänder sig till henne om det skulle komma till att dom får råttsjukdomen.
Sedan så tycker jag att vi ska vara ontopic och inte bråka om hos vilkas kullar detta kan hända hos.
#16 Hur mkt kan zoo om sjukdomar på djur? de kan ju knappt ngt om de djur de har. Hur många zoo bryr sig ens de kan säga ska ta reda på det men tror inte de lägger ner någon energi på det. Enda zoo bryr sig om är att sälja och få in pengar.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#17 så du menar att zoo inte bryr sig om arga kunder vars djur blir sjukt på en gång? jag tror dom skulle reagera så att inte alla djur blev sjuka. för vad dom nu vet så har dom ju nog inte ens en aning om vad det kan vara för sjukdom…

Min mening var inte att hänga ut nån utan bara upplysa. Anledningen till att jag inte skrev detta efter NN bläsade kulltråd var att jag inte koppla ihop mega colon och bläsat även om jag vet att det är en risk även i dom linjerna.
Megacolon förekommer hos: black eyed white , husky, bläsat, split-capped? , tei colored och odd eye.
19# vad jag fattar av megacolon är att det är bajs som packas i magen tills dom dör? är helt ärligt för trött att läsa så mcyket text och på engelska.. vill bara veta så jag fattat rätt :)
Titta så många inlägg som räknas som snipiga när man läser igenom dom.
Do not mess with the undermedicated person
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag tycker att en artikel i ämnet vore mer givande. Och jag skulle uppskatta om artikeln skrivs av någon med kunskap om MC och inte hasplar ur sig det ena och det andra som att det förekommer i alla hw-linjer och husky …. husky är något helt annat. Tills den artikeln kommer upp tycker jag ni ska låsa den här tråden och rensa upp i den ordentligt så ingen får felaktig information.
Den danksa råttan som gav MC i Sverige härstammar däremot från holland och den troliga pappan från mc släkt i finland.. sen kan man ju prata med uppfödaren till den aktuella mamman istället om varför hon skummat bort den från kullen. Det är sånt som gör att det förs vidare. Lögner om släkten o härstammning
#23 menar du mig Nicciz?

#24 jag menar generellt till alla som skrivit knasigheter i tråden inte så mycket dig :P
håller med Nicciz
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism