Avlivning...
Jag kommer väldigt snart vara tvungen att ta bort min första råtta. Hon rosslar och är väldigt trött och hängig och hon skulle precis börja sin andra omgång antibiotika, men igår kväll när hon skulle få sin medicin upptäckte jag att hon även fått en knöl, eller det känns som om det är två som sitter ihop nästan vid sista juveret på vänster sida. Hon är dessutom två år i november och det senaste när man tittar i hennes ögon ser man inte längre den där livsglädjen jag alltid tyckt mig se där. Allt detta har fått mig att fatta beslutet att avliva min älskling.
Nu undrar jag hur en avlivning hos veterinär går till? Eller snarare hur SKA den gå till om det sker på bästa sätt? Vet ju att veterinärer oftast inte är de bästa på råttor, så tänkte jag skulle höra med er här inne innan jag ringer runt till lite olika veterinärer och kollar hur det går till hos dem och därefter avgör vart jag ska avliva henne.
Vore väldigt tacksam för svar, är så rädd att något kommer gå fel under själva avlivningen. Och vill jättegärna ha kommentarer på om ni tycker det verkar som ett vettigt beslut att avliva henne? Ni kan ju inte se henne eller så och därmed heller kanske inte veta om det är rätt beslut, men av min beskrivning verkar det som om jag har tagit rätt beslut?
Usch detta är så hemskt.
Jag var och avlivade en hamster en gång, hos en privat veterinär, han hade en spruta med nåogt medel i som han gav henne. Sen fick jag hålla i henne tills hon somnade in. Typ som att söva dem men att de inte vakar igen.
Beklagar verkligen att hon blivit så dålig. *Tröstkramar i massor*
Tack för svar, ja det är verkligen hemskt :( Hon är ju min lilla bebis :(
Tror det är mest spruta som körs. Har för mig att de "söver" djuret inne i rummet med sömn medel blandat av lite gift. Sedan får de ännu en spruta bakom kulisserna för att va helt hundra att de somnat in. Så är det iaf på större djur.
Sedan finns det fler metoder. Typ ett gift som verkar liknande. Sätts på en tuss bomull. Råttan läggs in i en låda. Där lägger man in tussen och väntar en kort stund. Råttan somnar in som en vanlig sömn. Lugnt och stilla.
Detta medel hade zoo förr. Vet inte om det används längre då det kom fram vara canser fram kallande på människor.
Samma sätt som ovan fast med koldioxid gasning. Använder förhoppningsvis större ormmats avlare för att avliva sina.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3 Okej, men ang. spruta, det är bara själva sticket som gör ont där eller? Har för mig att jag har läst någonstans att de får väldigt ont av det medlet men är ju blandat med sömnmedel och att de blir alldeles för trötta för att visa något. Men har ingen aning om vart jag hörde det så vet inte om det kommer från någon pålitlig källa.
#4 Vad veterinären sa till mig så ska det inte göra ont efter att sticken gjorts. Det är ungefär som att sövas bara. Han sa att det inte är smärtsamt.
#5 Okej, det är ju bra det iaf :)
#6 Vad har man annars avlivning till? Om det är smärtsamt är det ju inte värt det. :)
Jag har hört att på smådjur så gör medlet som de avlivas med jätteont i kroppen på dem. Detta tycker jag också mig själv sett, då varken min hamster, min chinchilla eller de två första råttorna somnade in lugnt som alla säger. De verkade ha ont men kunde inte göra nåt för de var så drogade av första injektionen de får. Jag önskar dock att jag kunde hitta källan till det här påståendet, har nämligen sett en undersökning nånstans men minns inte var :/
I finland är det mycket vanligt att man använder koldioxid för att avliva djuren. Djuret sätts i en låda och en exakt uträknad mängd koldioxid släpps in i lådan. Djuret somnar då in helt som vanligt, men vaknar aldrig mer. Dock ska gasen inte användas på djur med sjukdomar på luftvägarna, men annars är det en väl förespråkad metod som man kan vara säker att djuret inte lider, varken av injektionsstick, eller av medlet i kroppen.
Jag skulle inte vilja utsätta mina djur för veterinäravlivning, även om jag inte hittar källan så räcker det för mig vad jag sett och vad jag hört.
Synd att din gamla blivit dåligt, du gör ett klokt beslut även om det är tungt! Finns inte livsglädjen där så är det inte så mycket man kan göra..
Tröstkramar i massor till dig!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#8 Usch, det lät ju inte alls bra
Koldioxid funkar ju inte på min Doris heller då hon ju har problem med luftvägarna. Jag vet inte heller hur jag skulle kunna avliva henne utan att åka till veterinär. Vill verkligen inte hon ska ha ont innan hon går bort. Bara att veta att det finns en undersökning på att de har ont räcker gott och väl för att jag inte ska vilja chansa, men jag vet inte hur jag ska göra annars. Här gör de så att de ger en överdos på sömnmedel, vet du om det är det medlet som de får ont utav?
Ja tungt är det verkligen. Har haft i tankarna ett bra tag nu att snart är det nog dags för henne att gå över till andra sidan, men även om jag tänkt på det mycket har jag ännu inte ens riktigt insett att jag verkligen kommer vara tvungen att avliva henne. Tror inte jag kommer inse det förrens jag väl sitter där med henne i knät och hon fått sin insomningsspruta. Detta är den första råttan jag kommer vara tvungen att avliva, den första råttan som går bort hos mig överhuvudtaget faktiskt. En del av mitt hjärta kommer dö med henne, min bebis 
När jag fick busan avlivad gav dom henne överdos av sömn medel, och hon somnade visst in lugnt.
tror det bästa du kan göra är att prata med en vetrinär, så du får svar på frågorna. jag är iafl ingen vetrinär och vet saker säkert
#10 Var hos veterinär i förrgår med en annan råtta för jag var orolig över hennes övervikt, när jag ändå var där pratade jag lite om avlivning och de sa att sömndelesöverdos var det mest smärtfria sättet att avliva på och att det fanns undersökningar på det. Men jag har inte så superbra förtroende för veterinärer när det kommer till råttor tyvärr, därför jag ville höra här om era erfarenheter av avlivningar och så. Bara som en extrakoll på att allt faktiskt går rätt till.
#11 Men fråga flera olika då och sen bygg upp en uppfattning runt det?
#12 Det ska jag göra, ska ringa en annan klinik på måndag och höra med dem också. Men om jag frågar här får jag ju ännu fler svar att bygga en uppfattning runt, eller hur? :) Dessutom har jag planerat att ta bort henne redan i veckan, jag ser ju att hon inte mår bra. Så det är väl ganska bråttom också. Så måste ju få ihop uppfattningen alldeles för snabbt.
#13 tycker det borde finnas mer info om sådana ennkla saker som när det är dags att säga farväl :/ fattar du vad jag menar? säkert flera som undrar
På hundar vet jag att de först söver ned djuret och senare ger ännu en spruta med det som dödar dom. Var iaf så när våran hund somnade in. Detta pga att giftet skapade panik och gjorde ont. Därför kör de alltid först på sömn medel. Kanske lite gift inblandat. Men senare kör en extra spruta med bara gift. Vet dock inte om de gör så på smådjur också. Men det borde dom göra.
#15 När du avlivat råttor hos veterinär, har de då gett råttan två sprutor?
Nej. Inte på hunden heler. Inget jag fick se. De berättade bara när de gör iordning kroppen bakom senare när vi gick därifrån så skulle de ge ännu en spruta. Eftersom jag aldrig bett att få ta med min råtta ifrån vetten efter så har jag ingen koll om de gör det på smådjur.
#17 Nu hänger jag inte med…
Har du varit med när en råtta avlivas, dvs att du varit med när råttan får en spruta och somnar in?
När jag avlivat mina djur så är man med tills de får den dödande sprutan. Och det brukar bara vara en spruta. Efter den så slutar hjärtat att slå = djuret har dött.
nej jag har aldrig varit med. När jag bodde i sthlm gjorde min kompis det med medlet de hade kvar på zoo affären. Då var jag med. Men annars har jag ännu aldrig haft jätte akut avlivning. Jobbar mitt emot strömsholm i västerås och har 2 tim in till västerås. Så jag har ännu passat på att smita ifrån jobbet och lämna in, betala sedan gått därifrån och de ringer när det är klart.
När jag avlivade min Nico för någon vecka sedan så fick han en spruta med en överdos av narkosmedel. Han reagerade varken på sticket eller efteråt. Men jao, han var väldigt gammal och skruttig så han kanske inte orkade göra nåt motstånd vad vet jag.. Men jag har varit med på alla mina 4 killars avlivningar och det har alltid gått lugnt till.

#19 Oj, det skulle jag aldrig våga. Har varit med om så många dåliga avlivningar..
Älskar mina stora små vänner..

Jag har varit med vid flera avlivningar av mina råttor och det har varit en (!) som kämpat emot. Han var dock aggressiv och stressade upp sig långt innan själva sticket.
Min veterinär sätter en lugnande/sövande spruta vilken de inte har verkat känt av och sedan kör han med en överdos av sömnmedel. Oftast försöker han träffa hjärtat då de dör direkt om man injecerar där. Sedan låter han dem ligga litet för att lyssna på hjärtslagen så att de har avstannat och så får jag ta med mig dem hem..
Efter att ha satt sprutor på egna råttor, antibiotika och ivomec, har jag lärt mig att de inte känner speciellt mycket på vissa delar av kroppen. Jag hade en stackare som var så snäll och satt lugnt och fint varje dag i tio dagar när jag kämpade med att injicera antibiotika..
Det som kan göra ont är den spruta som dödar då det är ganska mycket vätska som kommer in i kroppen, det tränger på och expanderar inuti vilket i min hjärna borde göra ont. När mina egna ådror har spruckit och fått lite blod eller kontrastvätska under huden.. ja då har det gjort fasligt ont ibland.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Tack så mycket för alla svar!
#14 Jag håller med dig fullständigt. Men kanske är ett område det inte finns så mycket info om just pga att det kan vara ett ganska känsligt samtalsämne…
#20 Vad skönt att det gått lungt till på dina avlivningar :)
#21 Vad är det som hänt på dina dåliga avlivningar?
#22 Det låter ju jättebra att du endast haft en råtta som kämpat emot och att det dessutom fanns en rimlig orsak bakom det! Det kändes lite lugnande att höra, för jag är så rädd att min Doris kommer ha ont innan hon dör. Vill så gärna hon ska få somna in så lungt och stilla det bara går.
Min veterinär sa aldrig något ens om en giftspruta, utan det enda hon sa var en överdos med sömnmedel så somnar dom in lungt och fint sedan. Men jag lär väl märka om hon använder en giftspruta också då jag ska ha med henne hem igen efteråt.
#19 Ok, då förstår jag.

mina har fått två sprutor en sömnmedel och en i hjärtat för att de ska dö ordentligt. det verkar inte skönt men samtidigt så går det fort.
Qui dormit, non peccat
#25 jo precis det var det jag med hört att dom får när jag pratat med dom. alltså två stycken sprutor.

#26 Som min veterinär sa, den första är för bedövnings skull helt enkelt, råttan somnar och är mer eller mindre borta. Överdosen ska ges i hjärta och dödar då omedelbart. Problemet med smådjur är att de ibland kan vara svårt att hitta rätt och då kan man välja att ge sprutan i något av de andra organen, det kan ta ett par sekunder längre. Är det korrekt utfört så tar avlivning inte mer än nån minut då första bedövningen måste få verka ordentligt.
Jag ar dock hört historier om veterinärer som gett den dödande sprutan direkt utan bedövning i hjärtat, det tycker jag däremot är mycket fel då råttan är vaken samt att det är större risk att råttan inte dör på en gång. Missar man "allt" i kroppen så kan det ta flera minuter innan råttan dör.
Qui dormit, non peccat
Skrev ju det i inlägg 3 typ ;-).. fast inte lika beskrivande.
Hmm, när jag avlivar hos veterinär så har råttan fått EN spruta. Den ges i magen och råttan somnar in snabbt. Bara en enda gång har råttan pipit, annars verkar det inte göra ont. Vid ett tillfälle så tog det lite tid innan hjärtat slutade slå (fast råttan var medvetslös) så då fick den en spruta till. Men det har varit den sprutan som ger överdos av sömnmedel på en gång utan någon lugnande spruta först.
Alltså verkar det vara olika beroende var man avlivar, vissa ger två sprutor andra bara en.
Det fick bli avlivning hos veterinär, en spruta fick hon och allt gick jättesnabbt och lungt till. Hon pep inte ens när hon fick sprutan och sedan somnade hon in i mitt knä. Känns konstigt och tomt, men trots att jag var med när det hände känns det som om hon fortfarande ligger och sover med sina kompisar i buren.
R.I.P. Doris 7/10-09
På bilden är det hon och hennes syster i bakgrunden.
R.I.P Doris :(