Burråd
Halloj!
Jag har tittar runt på en ny bur åt mina raringar. Den här funderade jag att jag skulle beställa från Arken Zoo. Men den är ju lite dyr, så jag skulle gärna vilja ha tips och råd från någon som haft en sådan här bur. Eller någon liknande. Vad skulle ni rekommendera?
http://www.pwss.se/product.php?productid=8150&cat=891&page=2
Noja och Coco tackar på förhand! :)
/Anja

… jag hittade den här också…
http://www.pwss.se/product.php?productid=5550&cat=1062&page=1
Vet ni nåt om den?

Hornbach? ;)

#2 Hur menar du? Tipsar du om Hornbach eller är det samma som de har på Hornbach eller hur menar du? Jag bor inte nära någon Hornbach butik, tyvärr.

Jag menade att hornbach är en bra bur har jag hört, och billig.. :P
Synd att du inte bor nära en hornbachbutik då.. :(

Hur är det med Hornbach? Kan man dra ut bottnen på nåt sätt? Hur städar man?

Ja som på mer eller mindre alla fågelvoljärer så är det utdragbar botten på den=) Städar annars gör man väl som vanligt.
Qui dormit, non peccat

Den voljären som läggs ut på tradera då och då är mycket prisvärd. Jag mätte även storleken på dörren till badrummet så att jag kunde rulla in den dit.. Sedan var tanken att jag kunde gå loss med duschslangen som jag ville. Mycket smidig lösning tyckte jag.
Så ett tips; mät dörrkarmarna så du kan rulla in din framtida voljär till duschen. 
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Anvariel, var bor du? Jag har en väninna som vill sälja sin Hornbachvoljär, den är inte använd i många år. Ett par år max. Hon bor i göteborg.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

har du kikat på blocket? ibland ligger de bra burar/voljärer ute=)
Qui dormit, non peccat

Jag är inte så jätteförtjust i begagnade burar faktiskt. :P Speciellt inte om man köper via blocket eller så för det känns inte som att man vet hur bra de är. Om det varit råttor i den är det en sak men om det varit fåglar i det vet jag inte om jag vill ha dem. Myskot kanske, men så är det.
Jag bor i Norrköping. Arken Zoo kan ta in en hel del burar tack och lov.
Tack för tipset om duschen. :) Vet inte hur bra det kommer att gå för mig i alla fall för jag har inte dusch - jag har badkar. :P Men det är ju plastmatta i hela badrummet så det ska nog gå i alla fall. Ska mäta upp karmarna och se.
Mitt största problem är att det inte får vara plastdetajler på buren på något gnagvänligt ställe. Min lilla Noja har enormt gnagvänliga tänder och hon sätter dom i det mesta som finns runtomkring henne. Hon äter sig ur en katttransportbur på några timmar…
http://www.pwss.se/product.php?productid=4369&cat=1062&page=1
Ser inte den här buren ganska lika ut som Hornbachs? Samma pris också. Någon som har erfarenheter av denna? Den ser ut att ha horisontella galler vilket jag gärna vill ha för mina tösar. Enklare att hänga upp saker då också.

Åh! Den tyckte jag också om! Botten på buren var hög, det är nackdelen med voljärer tycker jag. Underlaget flyr alla håll.. Bra pris! Har helst horiosentella galler på mina burar med, känns som om det blir "stabilare".
Kul. Nu kan jag titta på dina förslag så slipper jag själv leta burar. Dock har jag plöjt pwss sida flera gånger om, har även tittat på gibbons hemsida (att rekommendera).

Okej, ja aningen mysko kanske=) Man kollar ju alltid på burarna o ser skicket på dem, o man kan ju googla på dem innan man köper dem=)
Arken zoo tar ju in typ de flesta varumärken så du kan ju välja ut en bur så skickar de efter den då.Voljärer är ju typ alltid helt i metall så de kanske är en sådan du ska satsa på då=)
Qui dormit, non peccat

Tack för alla svar! Ja, det blir nog en voljär. Känns som att man får maximalt med utrymme för råttorna på en minimal golvyta. Bra det! Mina två små tösar kommer att totalt springa vilse i buren sen, ha ha ha. :D Ja, jag funderar starkt på den sista jag nämnde. Ska se ifall Arken Zoo kan beställa hem den eller om jag ska beställa den på nätet.
#12 Ja, men om närmaste buren är i Jönköping och man bor i Norrköping så vill man helst inte säga nej till buren när man kommit fram och ser att den är i jättedåligt skick.
#10 det inte inte samma pris på dem
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#10 Den buren har de till undulaterna på Djurmagazinet här där jag bor. Nackdelen med den är att den endast har en stor lucka på framsidan (jag tror även den har små luckor på sidorna, men jag minns inte säkert) och att den utdragbara lådan är ganska låg. Positivt med den är att den är otroligt stor för sitt pris, galleravståndet är till undulater (1 cm) och att den är på hjul. Den ser dock lite plastigare ut i verkligheten - taket är till exempel gjort av plast (det röda på taket). Jag tror även att bottnen är gjord av plast och inte metall, men det är en fin bur som jag själv funderar på att köpa då jag får veta om det blir råttbebisar eller ej. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

#13 Ja de får ju du stå för, sj ber jag alltid om tydliga bilder, och stämmer inte de med verkligheten så åker jag hem utan bur hellre än att betala och vara missnöjd iaf=)
Qui dormit, non peccat

Ett tips till burletare är att kika in på Ferplasts hemsida (www.ferplast.com). De har väldigt fina burar (Samma märke som Jenny-buren). Dock finns inte alla deras burar på produktsidan, utan man måste klicka på Downloads -> Birds and rodents så kommer deras katalog för 2009-2010 fram. :) Jag hittade en fin bur där på sidan 116, kika där. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Javisst, men Ferplast kostar multum. Hittade en voljärbur som såg ut som den på Hornbach ungefär och den kostade 3500. Så det får bli den på Hornbach.

Men Ferplast är kvalitet.. efter att ha varit ägare till många burar och jobbat i butik ser man skillnad. Det skall inte enbart vara priset som avgör vid köp.. Gabber är bland det bättre märket tycker jag..
#20 jag håller med dig. Hade en ferplastbur från tidigare, som rymmer 4 råttor. Så skaffade jag lite fler killar och tänkte ha två flockar. Då skulle jag ju ha en till bur, och så köpte jag en märkeslös från lokala zooaffären, som kostade ca 1300 kr. Den är värdelös, bottnet är i mjukt plast, som böjer sig hit och dit, mycket lätt att gnaga igenom, och gallret är dåligt målat.. Inget hit. Ferplast buren som jag haft i 2½ år är i nyskick fortfarande, medans den jag köpte för 4 månader sedan är i semiskick.. Så det lönar sig att satsa lite extra och få en bra bur :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jo, det är sant. Har en Gabberbur nu, den gillar jag starkt - förrutom att den är för liten då. Men hemma hos mina föräldrar har de en "gästbur" som är lite mindre än deras normala bur. Den är alldeles vinglig och plasten är kass. Den var dock dyrare än min Gabberbur…
Men folk skryter ju på Hornbach så jag ska ta den. Åtminstone är allt i metall. :D Min lilla Noja biter sig igenom saker nämligen. Skulle det vara så att den inte är tillräckligt bra, ja men då är det väl så då - då får jag väl köpa en ny helt enkelt.
oo den sista buren du länka vart jag lite sugen på, ganska nära också, bor i etuna, men villken Arken Zoo ska du beställa från?
läste nu , norrköping :P

Nu har jag köpt en Hornback-bur. Den verkar väldigt bra tycker jag. Det enda jag har att klaga på är att bottenlådan är väldigt grund så det ramlar Toa-Lätt ut mellan springorna jättelätt. Annars är den jättefin och har stora fina öppningar.
Hur ser en Hornbach voljärbur ut?? Någon som har en bild att visa? Det går ju inte att se något på hemsidan.. :(

här är en länk till hur den buren ser ut. http://farm4.static.flickr.com/3616/3376498135_2a372e8ef5.jpg
Vad kostar en sån då?

#28 strax under 1000 kronor
Qui dormit, non peccat

De har höjt priset. Den kostar runt 1200 kr när jag ringde och frågade förra veckan.

#10 har sett den i verkligheten och dörrarna är helt värdelösa. Små och skittröga att öppna.
Älskar mina stora små vänner..
#31 Det med att dörrarna är tröga går enkelt att lösa med en tång, bara att böja upp "hakarna" lite så de inte sitter lika hårt :)
Köpte en bur som är 65 x 60 x 160 för 750 kr på blocket. Har dock ingen aning om vad för märke det är osv, men det är en otroligt bra bur. =)

#31 Tröga kanske, men SMÅ kan du väl inte påstå? De är jättestora tycker jag. Nästan lite FÖR stora för råttisarna har en tendens att smita ut när man håller på och donar i buren deras. :) De är väl en sådär 30x20 cm stora ungefär. Två stycken, på framsidan. Det jag däremot klagar på är bottnen på buren. Taskigt bottenmaterial - metallen är inte så hållbar då den inte är behandlad. Sen rinner det lätt "över" om man har bottenströ också. Men det gör det väl på alla voljärer kan jag tro.

#32 Jo, visst kan man det men det var inte en sån där bra stänghake utan bara som en pinne liksom. Det blir inte den där mjuka stängningen som det vanligtvis blir utan du får välja mellan en hård stängning och att dörren sitter löst.
#34 Jo, jag tyckte de var små! 30x20 är aldeles för litet i min värld på en sån stor bur! :)
Nä, du avgör själv men jag kan säga att jag var inte imponerad.
#35 Jag har en hornbach bur och tycker öppningen funkar bra nu :) Sen är den väl kanske lite hård ändå, men jag personligen tycker iaf att den funkar bra ändå :)

Jaha, fast jag menade inte Hornbach. Då kanske jag citerade fel! Jag menade den där från PWSS.
Hornbachburen har jag inte sett IRL nån gång.
#37 Haha ojdå, kan nog vart jag som missuppfattade då båda burarna nämns i inlägget du svarade på :)

Jag pratade om Hornbach buren i alla fall. :) Dörrarna tycker jag är stora (för jag hade dörrar med 10x10cm förrut, så dörrar i A4 format är stort för mig). Men som sagt, bottnen är inge bra. Men jag vet inte, vad säger ni andra om diverse andra voljärburar? Finns det några burar med HÖGA bottenlådor?
alla voljärer jag sett har låga bottnar. antar att det är för att dom igentligen är till fåglar som endå inte är där nere så mycket.
tycker du ska gå på zooplus.com, dom är billigare jämförelse med i sverige tycker jag. och då ingår det saker i buren med, som rör, matskålar osv. jag blev jätte glad över den jag köpte där :3

#40 :( Det var lite det jag gissade. Vill aboslut ha voljär vill mina råttor för jag ser ju hur mycket de klättrar och det ger ju dem otroligt bra motion. Samtidigt är det jobbigt att ha burströ över halva golvet hela tiden. *mutter*
jag använder bara tyg i mina voljärer. ett bra alternativ.

#43… om man inte har råttor som gillar att massakera alla tygbitar som finns. Öj. Min yngsta tös ska prompt bita små hål precis överallt på alla tygbitar hon hittar. Inte alls som de andra två, som "bara" bet sönder vissa tygbitar. Nåja, det löser sig. :)
mina tuggar oxå sönder. froté är tydligen en favorit. vissa handdukar kan se ut som spindelnät efter ett litet tag. det är olika hur länge lakan och sånt håller. vissa saker en vecka annat i månader..

#45 en vecka? Wow, du har tur. :) Det är som sagt lilltjejen som är värst, men det är klart, är man ordningssam så är man. :) Det ska ju se ut PRECIS som hon vill att det ska se ut, annars är det inte bra.