Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 741 ggr
Mia2007
0

Toalettvanor

Undrar en sak? Kissar era råttor på samma ställe som de sover? Mina har sin sovplats i en stor trekantig kanintoalett som hänger längst upp i hörnet på deras Hornbachvoljär. De går ner på botten i buren och bajsar men kissar gör de hej vilt i sin "säng". Två gånger per dag byter jag nerkisssade handdukar i sängen. Är detta normalt?

Vill tillägga att de aldrig varit toalettränade så jag tror inte att det beror på att de associerar kanintoaletten med en toalett.

KickanW
0

JA, det är normalt! Mina är precis likadana, kissar gör de i hängmattan medan de absolut kan gå till toaletten för att bajsa.

Mia2007
0

Okej, skönt att höra! Började tro att mina var inkontinenta eller något liknande Flört

KickanW
0

Nej, bara lata - Som de flesta råttor! :P

MangoMelon
0

Mina gör precis likadant! Bajsar går de alltid ner för att göra, men kissar gör de precis där det passar, alltså oftast i hängmattan -.-

Jag tycker det är nåt fruktansvärt irriterande, men inte kan man ju bli arg på dem heller :p De är bara lata vill jag tro :D

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Moonchild89
0

Haha, mina tjejer är precis lika dana. Dom bajsar i sin lilla toalett, men kissar precis överallt, speciellt där dom har sin lilla sovplats. De orkar nog inte gå ner till toalådan och kissa när dom är trötta. Lite irriterande om man har lagt dit någon liten mysig filt eller något, då blir den nerkissad på en gång. Fast jag har kommit på att råttor är väldigt smarta. Om dom har kissat på sovplatsen så brukar dom riva bitar av tidningspapper och bära upp dit och så lägger dom tidningspappret där dom har kissat. Ser ut som att dom torkar upp ;D Luriga små krabater!

/Moonchild89 👻

zickan
0

Mina grabbar är noga på toan. De har en hörntoa på ett av hyllplanen i en ferrt tower och den används flitigt :-D
Mina tjejer är också jätte duktiga på att gå i en låda. Men två av mina gamla tanter orkar inte gå dit alltid. De kan man se och höra när de kissar. De har slutat att bry sig.
Mina tjejer är även fan att använda hängmattorna som toaletter. Inte mig emot. De köps billigt och slängs efter de blivit smuttsiga.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

pebb
0

Har samma problem, särskilt i hängmattan å sånt, det rinner ju ändå rakt igenom så varför gå därifrån, ingen har väl dött av å lukta lite kiss… Verkar va deras filosofi iaf å själv blir man galen för att det börjar lukta så himla fort!

Anvariel
0

Ja mina tösar gör precis samma sak. Det är som att hyllplanen och hängmattorna är till för att kissa på. Det är ganska sällan de killar på bottenmaterialet i buren överhuvudtaget. Bajsningen sker dock prydligt i ett hörn av buren (de har ingen toalett som så, men använder alltid samma hörn vilket är trevligt för det är enkelt att städa).

imilija
0

och mina gör också likadant :)

shrimp
0

Hur mycket kissar era råttor när de är ute och springer då?

Mina hanar kissar fan överallt och inte bara skvätt, ofta är det pölar och jag börjar bli orolig för vad hyresvärden ska säga…

Terato
0

Toatränar man dem ordentligt med bajskorvarna brukar de sluta att pinka i hängmattorna/sovställena till slut också, är min erfarenhet..

Om det är pölar så är de inte rumsrena. Ha alltid med en låda när du har dem ute. Träna dem genom att alltid sätta dem på lådan när de sätter sig ner och ser ut att vilja göra ifrån sig. Man måste vara ihärdig. Annars får man inga rumsrena råttor.

Markera kommer de dock fortsätta med. Men det är små, små droppar så det är en lite annan sak än om de pinkar pölar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se