Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 706 ggr
linaajonsson
0

Glespälsad

Hej!

Jag undrar om råttor brukar bli glespälsade när de blir äldre? Jag har nämligen en 2,5 år gammal hane som pälsen tunnat ut på dels på baken/ryggen och under hakan. Bör jag oroa mig?
Tacksam för svar. Hälsningar Lina

Lancia
0

Är han rex eller slät?

Jag har fyi inte varit med om det, men å andra sidan har jag bara haft en gammal råtta. Har dock hört att det händer att gamlingarna blir glespälsade.

linaajonsson
0

Han är släthårig.

Det här är min första råtta som blivit gammal så jag har inga erfarenheter tidigare heller. Så jag vet inte om jag ska oroa mig eller om det kanske är så att de blir lite tunnare i pälsen på äldre dar.

hus-musen
0

precis som på människor så kan djur bli lite glesare i pälsen men kolla ändå så att han få i sig all näring som han behöver. Sitter han med några kompisar som barberar annars?

Qui dormit, non peccat

linaajonsson
0

Ok, tack! Ska hålla kolla på honom så att han äter ordentligt. Han har fri tillgång till Torrfoder och får annan mat en gång om dagen. Finns det nått speciellt man kan ge för att förbättra pälsen? Eller överhuvudtaget som är bra till en äldre råtta? Nej, han bor ju tyvärr själv då han inte accepterade någon annan råtta efter att hans bror gick bort. Testade både med vuxen och unge, han var jätte dum emot dem men är hur snäll som helst emot mig, så jag valde att han fick bo själv  :/

Terato
0

Okej..

Du har inte möjlighet att ta en bild på honom och lägga ut?

Ge honom mat som stärker hår och hud.

Här har du en länk med lite information om olika vitaminer och mineraler så kan du läsa på själv:

http://www.endres.nu/Sidor/Naringskompassen.html

En tredje orsak kan vara någon form av ohyra. Kliar han sig mycket?

Men som sagt så är han ju väldigt gammal så det är ju inte så konstigt om han är lite gles. Kolla att han fortfarande kan äta fast föda. Annars kan du behöva mixa maten. Välling är ett bra tillskott till gamla gubbar också. Det innehåller en massa nyttigt, är lättätet och kolhydratrikt. Du kan ev. blanda i lite olja för att få upp fetthalten lite om han är lite tunn.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

linaajonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo så här ser det ut:
Tack så mycket för länken.
Jag hade det i tanken också men han kliar sig inte alls mycket och jag har kollat igenom pälsen noga men kunde inte se några kryp.
Det får bli att lite välling, nån speciell sort som är poppis?  Olja är det matolja, olivolja?

Terato
0

Hmm.. Någon duktigare får svara här, alltså..

Men mitt amatörmässiga svar är ålder.. Han är ju inte precis ny..

Det du dock kan kolla efter, hur som helst, är om han har nå småsår i pälsen. Det är en tydlig indikator på ohyra.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se