Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 559 ggr
Zolah
0

barnbok om råttskötsel

svårt att veta vart jag skulle sätta denna topic då den är lite speciell… o.o om den är super fel kanske nån snäll kan flytta den?

hej :3 hade tänkt göra / teckna en barnbok som handlar om hur man tar hand om råttor som nybörjare. teckna fina bilder och  sedan ge ut, så jag tänkte fråga er coolingar om ni kunde hjälpa mig med själva innehållet. hade tänkt på detta typ

1: vad man bör tänka på innan man skaffar råtta

2: mat och skötsel

3: sjukdomar?

detta ska ju vara en barnbok, så det måste vara rätt simpelt. så det ärlätt läst, kan ju vara bra för vuxna med som ska ge sina barn ett djur för första gången.

så lite tips? fixar tecknar fronten men kanske inte så mycke på pedagogisk skrivande och liknande ._.

Terato
0

Det är en bra tanke.. Frågan är om det egentligen är lämpligt att rikta en sådan bok till barn.

Jag anser nämligen att till barn under 15 behöver det finnas en väl påläst förälder som förstår det svåra med råttor. Tänker särskilt på det här med mat, sjukdomar och introduktioner. Visst finns det många duktiga och pålästa -15-åringar men jag tror att många inte riktigt har tålamodet eller mognaden när de är för unga att på egen hand ha ansvaret för råttorna. Just för att de är komplexa flockdjur och har lite mer komplicerade matbehov än t.ex. en hamster.

Kanske ska boken riktas till föräldrarna i första hand men med avsnitt åt både föräldrar och barnen? Boken kanske ska ha bilder som lockar barn att läsa den men innehåll som understryker vikten av en påläst förälder?

Hur tänker du själv kring det?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Zolah
0

tja, igentligen så tänkte jag väl mest på att teckna bilderna och sedan ha den här boken. när jag säger barnbok tänkte jag en lättläst bok som skulle kunna funka för yngre och för kanske speciella vuxna.( sedan kanske ett avsnitt för vuxna som vill veta mer om råttor, med tips om böcker osv )

eftersom jag själv är rätt ny på rått fronten så vågar jag inte vispa ihop egen info, därför jag kom hit :3 kommer nog inte bli en 'äkta' bok då jag inte ens vet hur man går till väga med sådant :/ blir nog mer som en övningsbok för mig själv ^^ som jag kanske försöker sedan sälja till folk på internet :3

sedan om det där med 15 och yngre, det ligger ju i förälderns ansvar också att ta hand om djuret. men en bok med lite vägledning skadar ju inte eller hur? man kan ha med om hur man gör egen mat, vad råttor inte bör äta ( Tex skal och kärna från avocado ) etc.

oj vad mycket text det blev!

Grodan
0

Det låter som den finska boken jag annonserade ut… den är otroligt pedagogisk och lättläst.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zolah
0

3# nice! vad heter den? tänkte så man kan kolla upp den :3

Grodan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Den är på finska… vad jag vet finns den inte att få tag i längre

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️