klippa klor?
Min råttor har väldigt långa och vassa klor,
har inte klippt deras klor innan och jag undrar ifall man gör det på råttor?
eller finns det kanske något annat man kan göra?
Är inte så bra på sånt >.<
När man ställer ut dem så måste man ju det, jag klippar klorna på mina råttor :)
Vissa råttor sliter klorna själva, genom att klättra mycket och sådär. De flesta behöver dock få dem klippta!
Jag brukar använda nagelknipsare. Jag sätter råttan i knät när mina kropp så jag kan trycka den mot mig, om det är en väldigt sprattlig råtta brukar jag lägga något tyg över huvudet på den för att lugna ner den. Sen är det bara att klippa. Oftast tar jag en tass och låter sedan råttan vara ett tag, för att efter en stund ta nästa… Viktigast är att hålla ett stadigt grepp om tassen så att man inte klipper fel, och dessutom vågar hålla kvar även om råttan ålar sig eller skriker. Det låter oftast mycket värre än det är.

#3 Ja herre gud vad de kan skrika! Första gången jag klippte klorna på den busigaste av mina två tjejer så skrek hon nåt så fruktansvärt, om en råtta kan gråta av ångest så måste det vara så det låter. Men man får ju trösta sig med att de skriker för att det är tråkigt att bli fasthållen, inte för att det gör ont.
Jag tycker att det är jättesvårt att hålla råttan och klippa samtidigt, så jag låter någon annan hålla råttan, sedan klipper jag. De får en liten belöning efter varje tass för att det ska bli lite lättare att stå ut också ;)
Tänk på att akta pulpan i klon när du klipper, annars börjar det blöda och göra ont på råttan!
Min Ragamuffin är så sprallig att de går inte å hålla fast honom på de viset. Får ta en handduk och vira in honom i lite så jag kan klippa. Då går de hyffsat fortare i alla fall. Men han protesterar ändå. Men bara för det får han alltid extra mumma när han kommer ut då jag badar han i samma veva som jag klipper klor.
jag klipper ibland. Mest för att det gör ont när de klättrar på mig. men slarvar lite med det hela
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag klipper mina råttor ungefär en gång i veckan med en klosax speciellt för smådjur, försöker gör det så att dom blir vana. min kille håller fast dom och lugnar ner dom medans jag klipper :3