Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1105 ggr
Ratata
0

Så ledsen

Jag HATAR verkligen buggen jag har i mitt immunförsvar!

Har efter mycket övervägande bestämt mig för att mina råttor ska få flytta här i från, då jag tyvärr är allergisk mot dem :( Jag ville verkligen inte det, men då jag är rädd att allergin ska bli värre, fick det bli såhär.

Tur i oturen är att en kompis, som har flera års erfarenhet av råttor sedan en tid tillbaka hade börjat gå i råtttankar igen och gladerligen erbjöd mina älsklingar ett nytt hem, så jag vet att de kommer ha det bra där. Jag kan trotts detta inte sluta vara ledsen för jag saknar dem nåt så fruktansvärt. Jag kan visserligen hälsa på dem när jag vill, men det är ju inte som att ha dem hemma. Man lägger fortfarande undan lite mat åt dem, eller väntar på ljudet av ett en råtta ska kasta sig mot gallret i buren för att hälsa en välkommen (och få komma ut och leka) och det är ingen som klättrar runt på en när man sitter vid datorn, eller läser längre. Det är så fruktansvärt tomt här nu.. De enda djuren jag vågar ha nu är mina fiskar och salmandrarna, men dem får man ju ingen kontakt med!

På grund av min allergi har jag inte kunnat skaffa katt, vilket jag drömt om länge, och nu kostar det mig mina älskade busråttor också!

Det är så orättvist! Buhu! :(

OttoIsTheShit
0

usch lider med dig :( men bättre att du kan träffa dom men är ju endå inte samma grej :(

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Ratata
0

Ja, det som oroade mig mest när jag började komma i flytttankar var just att jag aldrig kommer få se dem mer, så det var ju en himla tur att det var en vän som kunde ta hand om dem!

elektra1
0

usch måste vara väldigt jobbigt :-(  Bra att de kunde flytta hem till en kompis iallafall, så du vet att de har det bra.

Har du provat cornish rex katt? Jag har 2 stycken. Många allergiker kan ha dem. Min kompis har 4 stycken, hon tål inga andra djur.

Eller spynx katt, den hårlösa katten.

Thirre
0

Jag bävar för den dagen då jag inser, tar till mig, förstår, att jag egentligen inte skall ha djur. Efter några turer till akuten med astmaanfall och smärre anfall avstyrda av mig själv börjar jag dock inse litet smått vad det gör med mig, mina djur. Kontaktallergin kan jag strunta i, den är inte så farlig då det bara kliar och svider av dem, men lungorna.. Ja, de kan vara bra att ha.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Ratata
0

#3 Jag har inte velat skaffa cornish rex/spynx för att jag tycker att en katt mår bäst av att få vara en utekatt och har den de hårlagen så tror jag inte de mår speciellt bra av att vistas ute. Det vore dessutom förkrossande om man blir allergisk mot katter med det hårlaget också (vet faktiskt inte alls hur jag reagerar på dem för jag har aldrig träffat sådanna katter).. Man kan ju faktiskt bli av med allergier om man har tur, så håller jag på mig och inte skaffar djur jag är allergisk mot så kanske jag en dag blir kvitt allergin.. eller man kan ju iaf hoppas Obestämd

#4 Usch då, astmaanfall har jag aldrig fått. Det låter inte så bra det där =/ Men att erkänna för sig själv att man inte kan ha djur är fruktansvärt svårt…

elektra1
0

5# förstår att du inte vågar chansa. Det går att gå några års behandling för att bli av med allergi.

Jag har 2 cornish, och de är utekatter :-D Den ena är ute fast det är snöstorm, den andra är helst ute på sommaren, våren, hösten. Men bara de har kattlucka att kunna gå in och ut när de vill så kan man ha cornish rex katter ute. Det har jag haft i 5 år nu.

Jinaum
0

Salamandrar kan ju vist vara kul. hade de när jag var liten. Men vist.. De går inte lika bra å kela med som en råtta. Helt klart. Det enda vatten djur jag har sådan kontakt med är sköldpaddor Vi hade hemma falska mapp sköldpaddor. GUd vilken fart de var på dom små rackarna. Har även hat grekiska röd örade vatten sköldpaddor då jag var allergisk på grund av min astma när jag var liten. Vilket jag nu växt ifrån.

Men ja. tråkigt ändå att behöva göra sig av med sina djur så. :(

Ratata
0

#7 Salamander är ett rätt underskattat djur faktiskt, de har sin charm, men som sagt, det är kontakten man är ute efter. Min eldbukssalamander springer glatt fram till rutan när man vinkar frenetiskt, hoppas alltid på lite mat, den där :P

Jinaum
0

#7 oh gud.. de va sådana jag hade :D Mina första husdjur typ. Quackie och Lillefot. Dock slutade det inte så lyckligt :( Lillefot klättrade ur akvariumet och försvann och quackie dog av sorg efter lillefot. Många år sennare hittade vi lillefot uttorkad under vår STORA bokhylla (den var jätte svårt att flytta. Vi fick typ bara fyra för att orka flytta på den när vi skulle flytta). Men han fick begravas tillsammans med Quackie under eken.

Men dom kan vara rätt roliga dom med. Dock ja. Inget man direkt plockar upp och pussar på eller gnider kinden mot direkt nej.

Dock så är det inte alla katter som vill vara utomhus. Min katt ozzy är inomhus katt. Han VILL inte vara ute. Är han ute blir han livrädd och gömmer sig. Han vill inte vara ute alls. Så jag tror att folk tar för hårt på de där med att katter ska vara ute. Kan dem de så ska de klart vara ute. Kan de inte de ska man inte heller ha låtit dem vara ute. De du inte vet har du inte ont utav säger dem ju. :P

trevor
0

Chinchillor kan vara ett alternativ för dom som är allergiska,fast inte för alla såklart, en del tål inte dom heller tyvärr.

fiffiluren
0

#7 har en kompis som har en gammal eldbukssalamander, och från vad jag har hört är han en riktig charmknutte :) Inget djur man gosar med men som helt klart har personlighet.

#10 med chinchillor brikar det vara höt som är problemet, annars brukar själva djuret inte vara något problem

jag har innekatt och det funkar bra för våram del :)

Jinaum
0

Annars om du gillar ödlor kan jag faktiskt föreslå Leopard geckos och vattengamer. Haft båda delarna. Just vattenagam är jätte kul och jag saknar min Lunar. Dock är nackedelen med just dem att de tar plats. Men dem kan man verkligen gosa med i alla fall. De har stor personlighet med. Som mini leguaner typ :D

Ratata
0

Självklart skulle jag aldrig tvinga ut en katt som inte tycker om att vara ute. Jag menade bara att katter ska ha möjlighet att få vara ute om de vill. Jag hade en katt när jag var liten och den hade varit innekatt hela sitt liv och var rädd för att gå ut för att han inte hade fått vara ute när han var liten förmodligen.

#12 Har diverse reptiler på jobbet och jag känner att jag får min dos av sånt där :P Min favorit är en skäggagam som heter Leo, så nyfiken på sin omgivning! Man ser verkligen hur han spanar på allt som rör sig omkring honom.