RIP.. :'( hur gör man nu?!
Min lilla Electra for till djurhimmlen idag… :(
1 år och 8 månader blev hon, så nu är Lilla Alexia Ensam råtta.. vilket alla vet inte är bra.
hon är också 1 år och 8månader..
så frågan är vad är bäst?
skaffa en eller 2 bebistös råtta/råttor till ?
eller se om man kan hitta en annan hona i typ samma ålder som Alexia är?
eller sälja henne till nån som redan har vuxna flickråttor?
vill dock minst de sistnämna.. men sen vill jag ju ändå Alexias bästa..
råd tack! :)
det absolut bästa (tror jag) är ju om du hittar en jämngammal råtta som kompis, eller iaf en som inte är alltför ung, unga råttor kan vara ganska påfrestande, eller att du tar två ungar så att de kan leka med varandra. Plus att den lilla ju inte blir ensam när din äldre väljer att vandra vidare.
Det är måååånga här inne med mer vana än mig som kan säga vad dom har gjort och hur det fungerade.
Jag skulle ha skaffat 2 bebis honor.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
okej tack för era svar.. jag tror nog mest på 2 bebis honor.. så dom har varandra när Alexia gårvidare, hon är ju dock 1 år och 8 mån.
Så tiden kanske snart är inne för henne me.. :/
blir la i snitt ca 2 - 3år?

Det finns flera aspekter man kan väga in..
Bra att skaffa sällskap, helt klart. Men att köpa en unge kan vara påfrestande för den äldre och den unga får inte någon vidare stimulans eller utbyte av den äldre. Att flytta den äldre är även det påfrestande och frågan är om det är värt det. I vissa fall kan det faktiskt vara ett alternativ att välja låta råttan vara ensam de sista månaderna om man anser att andra alternativ är för påfrestande och man har den tid som råttan behöver sällskap. Det är väldigt individuellt hur pigg och alert eller "gammal" en ett år och åtta månaders råtta är. En del kan vara jättepigga och klarar av ombyte bra medans en del redan börjar bli gamla och det kan vara skonsammast att faktiskt låta den vara ensam de sista månaderna. Jag vet att det går emot principer att råda till ensamråtta men det är inte det jag gör utan råder till att se till individen och vad som är bäst för den. Sedan finns möjligheten att skaffa två unga råttor men det skulle jag påstå är än mer påfrestande och stressande för den äldre än att skaffa en ung råtta. Ett alternativ är att skaffa en jämnårig eller äldre råtta som hunnit lugna ner sig, som inte stojjar och står i men det innebär en introducering och även det en viss stress. Jag skulle gissa på att lämplig ålder är ett år eller äldre, honor brukar lugna ner sig vid ettårsstrecket generellt.
Men som sagt, ett svårt beslut även för mig som är någorlunda råttvan. Jag har dock aldrig varit i situationen eftersom jag har haft konstant ström av råttor sedan jag startade med dem.
Jag ber andra uttala sig som ovanstående nämner.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Ett till alternativ som jag kom på nu när jag läste igenom igen är att skaffa två honor som kanske inte är purunga och är i värsta busåldern. Och kanske i två olika åldrar? *spånar* Kanske någon som är fem månader och någon litet äldre.. ? Honor är ju så pass bra att ha eftersom det ofta går att "pussla" med dem litet. Kanske finns det några omplaceringar att introducera för din äldre? Då gör du en god gärning med..
Men återigen, se till din individ som råtta och vad hon kan tänkas klara av. Och! Är du säker på att du vill fortsätta med råttor? Annars är inte unga djur ett alternativ..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
tack tack! :)
jag får ta en funderare, Jag älskar råttor det är underbara djur.. men om jag tänker.. till lite så vet jag inte om jag är redo fött att "starta om" men 2 st bebisar.
Visst jag komemr garanterat festa mig i dom med en gång.. och ta hand om dom och älska dom osv.. men nog inget jag vill just nu.
Svård val det hör ju! :(

Men leta då reda på en någorlunda jämnårig råtta eller försök hitta någon som kan tänkas ta hand om din råtta hennes sista tid. Men, som sagt, fundera på vad hon skulle klara av och vad som är bäst för henne.
ja, de ska jag göra.. :), blir nog att försöka hitta någon tös i samma ålder, för jag vill va den som har min lilla Alexia i hennes sista tid, låter kanske lite ego men ja… hon betyder mycket för mig ju.

Jag håller med Thirre! Kolla om det finns någon äldre, snäll tjej och hittar du ingen så kanske det är lika bra om hon får vara ensam sin sista tid.
Jag valde att ha min Sizzla ensam på slutet eftersom hon bara blev stressad av andra råttor. Och hon fick vara med mig så mkt hon orkade och precis när hon ville för hennes bur stod öppen i vårt sovrum. Det verkade funka bra för henne.
Älskar mina stora små vänner..
okej, ja de är ju inte de lättaste och hitta en äldre råtta! :/
men ska kolla runt lite, annars får jag göra som du gjorde.
tack för svar.
Det var nån här som letade hem åt en PEW hona samt en yngre tjej. Pew honan var lite äldre, så det vore kanske nåt?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
ja, kanske vet du åldern på den?
var i sverige befiner den sig… :)?
ah… fin hon var! :)
synd bara de är i sthlm… =/
har inte råd just nu att åka dit sen hem!:/
bor i skåne. så det är ju en bit, å tåg e så jvla dyrt tyvärr.. :/