Barnmat - lök
Bara en liten tanke jag fick: Jag hoppas att ni som ger era råttor barnmat läser på barnmatsburkarna så att ni inte ger råttorna mat med lök i. Mången barnmat innehåller lök.
Tack från mig. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fast är verkligen lök så jättefarligt att ge? Jag menar, mängder är väl kanske lite dumt men lite grann borde väl knappast skada?
Jag brukar ge mina rödlök och det går bra.
Värre med mjökprodukter då, tror jag, om råttorna inte är vana vid det.
Älskar mina stora små vänner..
Men lök är ju giftigt både för råttor och hundar, och säkert en mängd andra djur. Det är även giftigt för oss, men vi behöver äta så stora mängder. Lök innehåller ämnen som får de röda blodkropparna att brisera och skapar anemi, alltså blodbrist. Jag vet inte hur mycket som behövs för att vara skadligt för våra råttor, men vi är ju så noggranna med att undvika barrträdsspån just för att det innehåller terpentin, trots att mängderna terpentin inte är stora nog att vara överdrivet skadliga. Ska vi då inte vara lika försikiga med något som ger våra djur blodbrist? :)
Mvh,
Moa

Jag har faktiskt valt att inte ge lök till mina råttor eftersom det ger just blodbrist. Det är ju inget man märker direkt så det kan ta lång tid innan råttan blir "sjuk". Jag vill ju att mina djur ska ha det så bra som möjligt och då känns det enkelt att välja bort även sådana saker som kan vara farligt/mindre bra och se till att de i stället får det som är säkert/det bästa.

Hur är det med vitlök? Jag brukar koka med en vitlöksklyfta när jag ger dem te, kan det vara farligt?

Jag skulle inte använda någon löksort alls. De innehåller samma sak.
Samma sak gäller vitlök, det ska man också undvika. :)
Mvh,
Moa
vitlök är ju egentligen inte ens släkt med "vanlig" lök, och hade det varit någon fara tror jag inte så många hade rekomenderat att man har en vitlöksklyfta i teet åt råttorna. Bara en tanke och synpunkt från mig
Lök som ingår i vanlig mat ger jag till mina råttor. Jag tror inte att det är giftigt i små mängder, ens för råttor.
Är det säkert att lök direkt är giftigt, som det är för hundar? Jag har fått för mig att det bara är just det att lök är väldigt starkt för magen som man ska undvika det, och i så fall handlar det ju mest om mängden.
jag upplever inte att tillagat lök skulle vara lika starkt som rå iaf, och rå lök är ju inte speciellt gott så varför ge det?
#10: Nej, tillagad mat över huvud taget är ju skonsammare mot magen!
Och att det inte är gott är väl knappast fakta, det är ju en åsikt :)
Jag tror ingen här ger lök, alltså tillsätter lök i råttmaten… Utan det är väl om man själv lagat/köpt någon mat som innehåller lök som man kan ge dem det.

Rå lök är ju skitgott!
Jag brukar göra sallader till middag och då har jag rödlök i, resterna får råttorna och oftast så ratar de löken ändå och jag behöver inte oroa mig för att de ska bli sjuka. Och så ofta händer de inte att de får lök så de skulle bli sjuka av det. Man ska ju inte lägga in en hel lök till dem varje dag som mat om ni förstår. Men en mindre mängd tror inte jag är så skadligt att de en gång i månaden får i sig lite lök att det skulle orsaka blodbrist så de blir sjuka och dör.
Och vad det gäller vitlök så får mina råttor vitlök ganska ofta. Mina råttor mår inte dåligt utav det. Och vitlök är faktiskt bra.. varför tillsätta vitlök i hemmakurer mot förkylning annars? *förstår inte problemet*
Att jämföra lök med sågspån tycker inte jag är så rättvist, du ger inte lök varje dag men väljer man sågspån utsätts de för detta varje dag. Nej jag tycker att lök i all ära, sker det ytterst sällan så okej, mina har inte dött av det och väljer de att äta den så är det också okej, men oftast är mycket av löken kvar när man tar ut matskålen iaf.
Då får ni sluta ge era råttor ärtor och majs också, detta blir de tjocka av. =)
(Misstolka inte mig negativt, menar bara att man gör en höna av en fjäder ibland)
Jag försöker undvika att ge råttorna lök, genom att jag inte ger dem grekisk sallad där det finns rödlök även om jag annars måste slänga bort resterna. Men jag använder lök då jag lagar mat, köttfärs och köttbullar tex, vad skulle de smaka utan lök? Det finns lök i de flesta färdiga maträtter som man köper, i så gott som all barnmat och vanligtvis i den hemmagjorda maten också. Här skulle råttorna isf få leva på endast Torrfoder och grönsaker om jag skulle undvika lök helt och hållet. Min åsikt är att det inte är så starkt då det är tillagat, rå smakar ju lök äckligt, så varför skulle man vilja ge det?
Vitlök är inte besläktat med vanlig gullök, och är inte giftigt såsom gullöken. Varför skulle man annars rekommendera att ge te med honung och vitlök, om det vore ohälsosamt?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#12: Haha, vadå precis? Jag sa ju emot dig :P Jag menar att man ju har olika sorters lök (rå, kokt, stekt…) just eftersom man har det i sin egen mat, därför kan man inte riktigt resonera kring vilken lök som är bäst att ge råttorna, eftersom man inte medvetet tillsättet lök i råttmat.
#13: Så rätt så! Dock kan man aldrig använda sig av argumentet "mina har inte dött av det" när det gäller såna här diskussioner. Så säger alltid folk i djuraffärer när man tar upp spån också "Men våra råttor har aldrig blivit sjuka". Sånt kan man inte veta!

Men Kickan - bevisligen har inte mina dött av det eftersom de lever fortfarande trots att de fått lök.. ;)
Och de har alltid fått lök sedan de var små, allihopa, och ingen har dött av löken. Inte lök varje dag men att de fått det titt som tätt. =)
Sågspånen har en annan effekt liksom. Hur kompletterar man dammet och de cancerframkallande ämnena?
Ger du lök som ger blodbrist kanske, javisst, men kosten är spännande för man kan ge andra saker som gynnar upptaget av järn istället osv osv.. =)
#15 jag håller med om det du skriver, jag uttrycker mig luddigt bara. jag ser inget fel i att ge tillagad lök i maten nån gång ibland, men jag skulle inte ge rå lök dels för att jag inte tycker om det och dels för att det inte är bra för dom.
#16: Jag menar mer att man inte kan säga "Det är inte farligt eftersom mina inte blivit sjuka av det". Jo, det kanske fungerar… Om man haft några tusen råttor. Annars kan det bero på slump, att just dina råttor haft tur, eller så har du inte förstått att det är ju löken de blivit sjuka av osv.
Jag tror dig, absolut. Men det är inget hållbart argument, så jag tycker faktiskt det är rätt onödigt att säga en sån sak… Det finns liksom ingen relevans.

Jag förstår hur du tänker, det är som att säga att alla mina råttor trillat från 10 meters höjd och ingen har dött utav det.
Jag tänkte bara på själva graden som vi problematiserar i denna tråden just nu är att man gör en höna av en fjäder.
Det finns säkert råttor som dött av rå lök, men är det för att folk tror att det är löken eller har det gjorts studier på att det är just löken? Och hur har dessa studierna gått till i så fall? Jo jag vet de här med ämnena som leder till blodbrist, så är det för alla arter och allt så att säga, men vem 17 är så "dum" så de kanske bara ger sina råttor rå lök, eller bara ärtor, eller bara av någonting annat. Allt i en större mängd är farligt och det säger många på forumet till många frågor, allt i en större mängd är farligt.
Vart ligger då problemet i att de får i sig lite lök ibland? För det är inga större mängder. =)
Jo, jag håller med dig. Var bara tvungen att haka upp mig lite på just det där (även om jag inte tror att du är så trångsynt) eftersom det är så många som missbrukar det argumentet.
Men ja, jag håller med om att vissa såna här saker är lite överdrivna… Men det visar ju bara att vi bryr oss om våra långsvansar! :)

Jo det är väl klart att vi bryr oss om våra älsklingar vi har hemma! Och jag förstår om folk blir oroliga om det dyker upp saker, men jag känner att ibland skrämmer vi upp varandra för ingenting. Det är fel att vi ska gå och vara oroliga precis hela tiden. Råttor är inte gjorda av glas eller kristall, i vissa fall kanske vi överskattar dom, men ibland tror jag faktiskt att vi underskattar dem också. Att de är ett sjukt djur är de ju bevisligen, men vi kan inte behandla dem som att de ska bli sjuka för ingenting.
Jag tycker att man ska ge dem mat, gärna mycket och varierad mat, men man ska undvika de fällorna som ger en enformig kost för ensidig kost är nog farligare än att ge dem rå lök ibland. =)
Rå lök, ja det är som med allt annat, ska ite överdoseras, men det är inte livshotande om de får i sig lite lök. Skulle de må dåligt av att äta nåt så kommer de ihåg detta och undviker att äta det nästa gång. Och sen äter de faktiskt det som är absolut godast först, och mina gillar knappt löken, där är några som smakar lite lök men kycklingen i salladen är ju betydligt godare om man säger så. =)
Menar inget illa i det jag skrievr om någon tar illa vid sig, utan vill bara få lite större perspektiv än bara den råa löken. För som sagt, allt i för stora mängder är farligt för vem som helst. =)
Vitlök och även blomlökar innehåller samma ämnen som till exempel gul lök, alltså samma ämnen som skapar blodbrist.
Jag har heller aldrig någonsin hört talas om att det rekommenderas vitlök till råttor, det tycker jag tvärtom låter jättekorkat. Ursäkta mig. :)
Och jag tycker visst att man kan jämföra barrträdsspån och lök. Helt bevisligen så har ju forskare sagt att för våra husdjursråttor så går det alldeles utmärkt att använda barrträdsspån, att terpentinet inte är skadligt till den grad att vi märker av det hos våra råttor - ändå är vi helt emot det. Och dra inte upp dammet, för även dämmfritt barrträdsspån är helt off-limits här, inte sant? :)
Och har man feta råttor så ska man undvika ärtor, majs, pasta, potatis, o s v, men ärtor och majs är inte giftigt och därmed farligt jämt och ständigt.
Det finns helt uppenbart råttor som håller sig någorlunda friska trots att de äter lök, men ändå så skapar lök bevisligen blodbrist hos djur som äter det. Varför ger ni då något som ändå har en så pass skadlig effekt? Det finns så vansinnigt mycket annat som är nyttigt och riskfritt att ge, så varför då inte hålla sig till sådant? Varför ens riskera råttornas hälsa när det är något som så enkelt kan undvikas? Sedan ska vi inte ens diskutera köttbullar och sådant, det tycker jag är helt fel att ge sina råttor. :) Mina råttor får nästan enbart grönsaker och frukt, vilket de får varje dag. Om ni läser alla långa inlägg i tråden "Foder" så behöver jag nog inte nämna något mer om just det i denna tråd. :)
Nej, lök borde vara helt bannat, precis som vi har noll tolerans till barrträdsspån.
Mvh,
Moa
Har du aldrig hört om huskurer mot förkylning? Te, honung och vitlök. Det rekommenderas varenda gång då ens råtta är lite snuvig eller nysig.
Varför skulle det rekommenderas om det vore farlig?
Varför lever Absinths råttor fortfarande även om hon ger lök åt sina råttor i maten regelbundet?
Nej min åsikt är att den här konversationen är onödig och provocerande .
Och varför finns det råttor som lever tills de är tre år trots att de går på barrträdsspån? Sådär kan man hålla på i evigheter, alla djur tål olika mycket. Hur som helst så är det ju bevisat att alla sorters lök innehåller ämnen som förstör de röda blodkropparna, vilket alltså orsakar blodbrist. Detta kan pågå under en längre tid, det behöver inte hända på en måltid som innehåller lök. Varför riskera något som man så lätt kan undvika? Det är ju bara dumt och nonchalant. Ni har ju den åsikten när det gäller barrträdsspån, förklara för mig vad skillnaden är när det kommer till lök? Om man kan undvika något som är skadligt, vare sig det gäller barrträdsspån eller lök, varför undviker man det då inte?
Varför uppfattar du denna diskussion som provocerande? Tycker du att det är provocerande att diskutera barrträdsspånets vara eller icke vara på samma sätt som denna diskussion angående något så simpelt som lök? Som sagt, vad är skillnaden? Båda två är skadliga, men varför ska bara det ena "förbjudas"?
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Jag uppfattar denna konverastion som provocerande efter som du som trådskapare vet om att folk har olika åsikter då det kommer till mat, eftersom just den här lökfrågan har varit uppe fler gånger och varenda gång har samma slutresultat kommits fram till.
Min åsikt är att har man barrträdsspån i buren så är råttorna utsatta för det varje dag, 24 timmar i dygnet.
Ger man lök till dem en gång i veckan så är det absolut inte samma sak.
Dessutom, om man ska rata mat som innehåller lök blir det så gott som inget kvar. Jo, visst, sallad och grönsaker eventuellt. Men så gott som varenda en maträtt som man köper färdig i affären innehåller lök, barnmat innehåller lök, och om man lagar mat hemma och vill ha någon som helst smak i den, så tillsätter man lök.

Eldbarn, jag vill inte vara dum, men tänk på hur du uttrycker dig! Du låter så otroligt provocerande och elak när du skriver. Tror många tar illa upp av ditt sätt att uttrycka sig.
Vad är det för fel på att de som tycker att lök är så otroligt skadligt att det gör råttorna sjuka att de undviker löken sen att de andra som har andra erfarenheter gör som de brukar.
Det är som att försöka få alla muslimer kristna bara för att vi tex vore kristna och att det är det enda rätta? Otroligt onödigt egocentriskt tänkande.
JAG, endast jag, anser att jag kan ge mina råttor lök ibland för MINA råttor inte påvisat någon bieffekt utav detta. Har dina råttor inte luftvägsproblem eller cancer i tidig ålder utav spån, så visst kör på det. Jag tycker det är så onödigt att sätta förbud och peka finger mot folk om man har olika erfarenheter utav nåt. Jag utsätter inte mina råttor för lök varje dag, därför inte lika allvarligt som spån som de går på VARJE dag.
Jag tycker det är stor skillnad, faktiskt. Men det är min åsikt.
Och jag tycker definitivt inte att denna diskussionen handlar om lök eller spån längre och varför det bör undvikas, utan det handlar mer om hur dåliga människor är OM de ge sina råttor spån eller lök.
Fantastisk utveckling av tråden. Men jag tycker det är en höna av en fjäder och drar mig ur nu. Blir bara så irriterad när det känns provocerat allting.
#26 tack Absinthe!
Problemet med allt som har med mat att göra är ju att allting är mer eller mindre farligt, i för stor mängd. Och mat kan man ju inte skippa, eller hur? Det är ju bara att se till att man inte överdoserar såna saker som kan vara farliga (lök, socker, kryddor, baljväxter osv.).

#2 Jaså, det var nytt för mig! Då ska jag tänka på det..
Jag tycker absolut att man ska jämföra barrtrådsspån och lök. Varför inte? Vad är det som skiljer dom sakerna åt?
Nu hakar ni upp er på råttvärldens attityder igen. Det är fastspikat i ryggraden på oss att sky barrspån som pesten men ingen har propagerat lika hårt för antilökimaten så därför reagerar man inte.
Det är egentligen samma sak som det här med linfrö. För stora mängder är rent utav dödligt! Choklad är också ett sånt där skadligt ämne. Det behöver man ju iof inte ge över huvudtaget. Linfrö har jag bestämt mig för att ge i små mängder under kontroll för att det är så nyttigt.
Rå äggvita ska man ju helst inte heller ge. Det gör att kroppen har svårare att ta upp b-vitamin. Men sen förlorar man säkert en del vitaminer när man tillagar ägget också så visst kan man ge det rått ibland. Men kanske inte varje dag i samband med med b-vitaminrik mat. Man får ju tänka till lite grann ibland, helt enkelt.
Jag lägger ju inte i löken med flit utan det är väl mest att har jag redan haft i det, ja då får det följa med. De brukar sällan äta det ändå så.
Ibland så känns det som att det vissa personer säger ifrågasätts direkt. Medan saker andra säger sväljs med hull och hår. :/
Absinthe: Jag menar inte att låta elak och tycker personligen heller inte att jag låter otrevlig. Det finns bara ett enda inlägg här där jag är lite skarpare, inlägg #24, där jag egentligen bara har fetat och understrukit för att förtydliga. Många har en viss ovana att hoppa över en del man skriver. Om någon har tagit illa upp så ber jag ändå om ursäkt. Dock vill jag veta vad det är som gör att det är okej att ge lök till råttorna, trots att det orsakar blodbrist, medan man blir närapå lynchad om man använder barrträdsspån till råttorna.
KickanW: Viss sorts mat kan man ju faktiskt undvika, och lök är en sådan ingrediens. :) Man behöver ju ett bottenströ också, och vi väljer att undvika barrträdsspån.
Terato: Tack för ditt inlägg. :)
Mvh,
Moa
#30: Fast lök är nyttigt så där finns det ju fördelar också, vilket det inte gör med t.ex. kutterspån. Där ligger skillnaden.

För det första så är inte råttor hundar, de har inte samma matsmältning. För det andra så är tillagad lök, precis som all mat som tillagas mer eller mindre, inte lika giftig. Och vet nån här hur mycket gul lök som behövs för att vara skadligt? Det är thiosulfatet i löken som är farligt.
Thiosulfatet är ett näringssalt som hjälper bland annat människor och hästar att ta upp B-vitamin. Hundar däremot saknar det nödvändiga enzym som människor och hästar har för att kunna bryta ner detta ämne, och blir istället förgiftade.
Thiosulfatet bryter ner de röda blodkropparnas cellväggar (hemoglobinet), vilket resulterar i anemi (blodbrist) vid för stora doser av vitlök.
Om man ger en 20 kg hund cirka 300g rå lök eller 30g torkad lök framkallar det en förgiftning. Även en hel rå vitlöksklyfta eller en dryg matsked vitlökspulver har samma resultat.
Även regelbundna intag av vitlök i små mängder är skadliga (1 tsk / klyfta per dag är skadligt). Blodet renas i levern, som sen skadas permanent av thioslufatet då detta inte kan brytas ner av hundens inre organ.
Samma med choklad, teobrominet eller vad de nu heter är tokfarligt för hundar, men inte farligt för råttor. Det har oxå varit upp hundra gånger.
För mycket av vad som helst är farligt i längden.
Qui dormit, non peccat
32: Men , är vitlökå farligt då?
eller försvinner det farliga då man kokar vitlöken?

jag resonerar som så att allt dom lägger i barnmaten är väldigt milt och skonsamt, det ska ju passa en bäbismage och då tror jag att det passar en liten råttmage med.

#32 Tack hus-musen för ett väldigt innehållsrikt inlägg! Jag känner att jag nog bör läsa på lite mer om dessa ämnen så att jag kan bilda mig en uppfattning..
#34 Visst, det är ett vettigt sätt att resonera! Men man måste komma ihåg att olika djur är skapta olika. Saker som är milt för en bebis behöver inte nödvändigtvis vara milt för en råtta.

#33 Ja för hundar är vitlök mycket ohälsosamt, sen skiljer det visserligen på olika raser hur känsliga de är. För råttor så vad jag vet är inte en liten mängd vitlök eller annan lök för den delen skadligt, utan nyttigt pga de hälsobringande effekterna.
Sen så är det en bedömningsfråga, alla djur precis som människor har olika svårt för att äta saker. Jag känner tex en tjej som inte kan äta vanlig gullök för att hon reagerar allergiskt mot det. Själv kan jag äta gullök helt utan problem. Däremot så kan hon dricka mjölk och det kan inte jag. På samma sätt kan djur reagera då alla är individer. Men du ska inte känna dig rädd för att ge dem lite vitlök eller lök.
#34 Finns mycket intressant att läsa, problemet med råttor är att trots all forskning på dem så hittar man inte alltid vad man söker=)
Qui dormit, non peccat