Veterinär
Nån som kan rekomedera nån bra vererinär i västerås eller stockholm??
Som är kunnig med råttor och gärna billig. 

Och som har erfarenhet av juvertumörer? ;) Vilka är era erfarenheter av de rekommenderade?
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Tack för hjälpen Thirre! 

Ahlbergs i Stockholm

#2 Det var så lite så.. Jag visste inte om det var ironiskt först då jag verkar vara och peta lite överallt och att kanske någon börjar bli irriterad på det men beslöt mig för att du tackade ärligt för hjälpen. (känner mig skyldig med mitt petande..;)
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Om du har möjlighet att åka lite längre finns Per Eksell i Örbyhus, en bit norr om Uppsala. Duktig, erfaren och billig.
Jag gillar med ahlbergs
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#4 Hehe.. Det var ett ärligt tack! Har inget emot ditt petande..
Tacksam för all hjälp jag kan få. 
Tack ni andra oxå. Jag ska ringa runt lite och kolla i morron.
Håller tummarna :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Till och med jag har hört talas om Ahlbergs..

Jag går till ahlbergs med allt som är "större" än en en antibiotika kur typ. Hans mottagning är trevlig och han och frun är superbra med både djur och människor. Han kan vara stressad ibland men har kunskap. Har han den inte erkänner han det :)
Just på juvertumörer är han feg, är de för stora hänvisar han till Roslagstull. GÅ INTE DIT! Då går man till Per i Örbyhus :P

Varför skulle man inte gå till Roslagstull?? :S

Onödigt dyrt för service som är sämre

#11 Dels vad #12 skriver, men det är inte alltid du har turen att få en person som är kunnig på smådjur. Och de är dyra eftersom det är en storklinik, mer omkostnader. Och resultaten varierar kraftigt.

#13 Jag har alltid hört så gott om Roslagstull så då jag själv har varit tvungen att åka in med mina råttor, och andra djur också för den delen, så har jag alltid tyckt att kosta vad det kosta vill för en BRA veterinär vill man ju ha. Men jag ska nog ta mig en titt runt om efter vad som skrivits här. :)

Har precis pratat med Per Eksell i Örbyhus. Väldigt trevlig!
Han tyckte tyvärr inte att jag skulle operera henne. Allt för stor risk för att hon inte ska vakna efter narkosen.
Hans erfarenhet var att de flesta inte klarar narkosen i den åldern.
Jag vågar inte ta den risken. Så hon får leva så länge tumören inte är ett hinder för henne. Vi får hoppas den inte växer allt för fort.
Nu ska jag skämma bort henne så mycket hon orkar!! 
Tack alla som svarat på min tråd!

Jag tycker det är synd.. min erfarenhet är inte den men å andra sidan har jag inte varit där och opererat eller använt gas på mina. Som jag tror jag skrev i den andra tråden så har jag hört blandade erfarenheter med narkos av gas..
Hm.. du tycker 20 mil är för långt att åka för ett veterinärbesök? Å andra sidan är han billig när det väl kommer till operation..
Men, om du känner dig bekväm med beslutet skall jag inte "tjata" mer.

#16 Nää jag kan väl inte säga att jag känner mej direkt bekväm med beslutet. 
Men som han förklara för mej så känns det väldigt osäkert.
20 mil är en bit.. Men hade jag haft körkort hade jag nog inte tvekat. Nu måste jag få nån att köra mej dit lr ta tåget.
Jag VILL ju verkligen ta bort knölen.. Men känner mej så kluven. Är så rädd att hon försvinner "i förtid". 

Sen är jag så satans feg för att resa på egen hand till ställen jag inte känner til.
Noll lokalsinne!

Den veterinären jag går till bor bara ungefär 100 meter från tågstationen vilket är en station som ligger ungefär 6-8 stationer från Västerås. Och då med vanliga Intercitytåget från Stockholm till Göteborg. Jag betalade i lördags mellan Stockholm och Töreboda 340:- och då är Stockholm ett par stationer bortanför Västerås, jag köpte även biljetten på fredagen vilket gjorde att den blev dyrast möjliga. Jag hade bokad sittplats vilket betyder ungefär 43:- mer.
Jag är sådan med men det går tåg just mellan Töreboda och Västerås, iof är det svårare att transportera sig med tåg och buss än med bil.. Men råttan borde inte ta någon skada av resan efter operation eftersom den förmodligen sover fortfarande..
Men ja.. Det kanske blir ett för stort projekt.
Jag skulle ge operation en chans iaf..
Om Thirre har så många goda erfarenheter av just operationer på juvertumörer, och om resan går att genomföra lätt med tåg utan risk för att grovt tappa bort sig eller liknande, så jag skulle köra på det alternativet.
Risken finns ju att tumören växer till sig fort och du är tvungen att ta bort henne redan efter en månad, men om du väljer att operera så finns chansen att hon lever 6 månader till .
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
det finns en stor anledning att operera sin råtta på roslagstull och det är deras sevoflouran-narkos! det går inte att jämföra säkerheten gentemot att söva råttorna på domitor-ketalar som de allra flesta mindre kliniker gör.
visst är det dyrt, men det är hundra gånger säkrare. sevoflouran är mycket snällt, endast nån promille utsöndras via levern, och det ventileras mycket snabbt ut, och dom vaknar snabbt. tillskillnad från domitor/ketalar som sänker tryck, gör dom kalla och tar lång tid att helt gå ur kroppen.
man pratar om att råttor är så känsliga att söva osv, JA, på inhektionsnarkos är dom det. när det kommer till gasnarkoser är dom faktiskt tackasamma sövningspatienter.
klart roslagstull är dyrare men dom har utrustning och resurser för den typen av djur, och det är ovärdeligt. tycker jag.

näe jag säger Ahlbergs, de är kunniga om det mesta och alltid trevliga och intresserade. roslagstull har jag varit på en gång och aldrig mer.Det är dyrt och de flesta har dålig koll på råttor.
ett litet vetrinärställe vid mälarhöjden(tror jag det heter) är oxå helt ok, trevliga och hjälpsamma fast inte så superkunniga på råttor. men helt klart tillräckligt för enklare saker.
Qui dormit, non peccat

Gaaahhh!!
Shit va svårt det är att bestämma hur jag ska göra. Önska nån kunde bestämma åt mej.
Hade ju tänk att jag inte skulle fundera alls på det under helgen och ta ett beslut på måndag. Men det går inge vidare alls..
Känns inge roligt att "leka gud" och bestäma över hennes liv på det här viset.