Barrträd spån(FLIS)
Vad "händer" om råttorna har flis som bottenmaterial som kommer från barrträd? Har hört att det är mindre bra för råttorna då det inehåller terpentin.Och är det eller såg/kutterspån "farligast"?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Terpentin är cancerframkallande, och råttor drabbas lätt av cancer. Därför väljer de flesta att varken ha flis eller spån av barrträd. Spån dammar ju också, så därför är väl det värre än flis. Men det finns massor av alternativ till barrträds-spån/flis så jag ser ingen anledning att ha något av det.
#1 Funkar det tror du att bara ha tidningpapper? Eller vad för annat bomaterial finns det som är billigt och bra som finns på dom flesta ställen att köpa? (Bor ej i en stad)
Tidningspapper fungerar utmärkt och är dessutom jättekul för råttorna att boa med! Problemet där är ju att det luktar direkt, så man måste byta varje dag då. Annars är papperspellets (Toa-lätt eller Majsan Remiss) jättebra. Billigt och enkelt! Vissa tycker det luktar äckligt, men jag gillar faktiskt lukten. Till mina hanar brukar jag ha vanligt fleece (typ) i botten, för de är toatränade så då har jag en liten låda med kattsand i där de bajsar.
Om du har tidningspapper - Glöm inte att ta bort häftklamrarna!
tidningpapper funkar bra men kan behöva bytas ofta då det börjar lukta ganska fort
Och som Kickan sade så finns ToaLätt att köpa i de flesta affärer. Det är billigt och har funkat jättebra här iaf! Jag gillar också doften, särskilt när allt är riktigt nystädat. Har provat att ha fleece på botten, men det lyckades inte, blev riktigt snuskigt efter bara några dar..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jag förstår faktiskt inte att alla rekomenderar toalätt! Det är ju så hårt att gå på! Okej, i lådorna, men inte i hela buren. Kör tidningspapper på botten då, tycker jag och eventuellt nå gamla tygtrasor och så kör du toalätt i bajslådan.
Älskar mina stora små vänner..
Mina råttor är knappt längst ner, dock ramlar det ner en del kiss och bajs… Så därför vill jag ha något underlag där.

Ja, då funkar det ju att ha toalätt i hela lådan!
Tänker mest på dom som går omkring i det hela dagarna.. Det känns inte jätteskönt..
Nej, men då tycker inte jag flis fungerar heller utan då är det väl fleece eller mjukt spån som gäller… Och även spån som inte är dammigt kan vara rätt hårt.

Förresten, ang. toa-lätt och lukt..
Jag har märkt att det är olika på påsar. Kunde inte fatta hur vissa kunde tycka att det luktar äckligt men så fick jag hem en påse(samma märke och allt) där pelletsen var mkt brunare i färgen och det luktade rent ut sagt apa! Vad det beror på vet jag inte. Man kanske skulle höra med företaget? Har tänkt på det, faktiskt..
den påse jag köpte hem (toa-lätt) var jättefräsch, jag har inget luktsinne men jag kunde köra mer hela huvet i påsen och dat var varken dammigt eller illaluktande. Brukar bli snurrig i huvet om det luktar starkt eller konstigt, dessutom kan jag känna smaken i munnen, typ… (jag har möss, inga råttor än tyvärr)
Sen såg jag att det står på påsen att innehållet kan variera i färg, det kan ju ha något att göra med att de är gjorda lite olika (olika skräpprodukter som jag antar att det är gjort av), så att kvaliteten blir olika… En tanke bara.
Mina gillar dock att vara på makren mest. Iallafall den ena som är lite mer rädd för sig och inte gärtna sitter i hängmattan eller stegarna, samt bo taket m.m Har inte så jätte mycket saker än i buren då jag har en ganska liten bur och dålig fantasi men eftersom dom nu vuxit ur den håller jag på att bygga en bur. Men ja då kommer dom nog inte vara på golvet så mycket. Men förresten jag kommer ha två hyllor i den större buren(120cm hög, 36cmdjup och 60cm bred, och två råtthonor ska vara i den) och jag kommer sätta ett sorts plast som är ca ½cm tjock. SKa jag lägga nåt över dom eller bara låta dom vara? Eller ska jag he papper över som jag nog kommer ha på botten också.

#11 Ja, så är det nog! Men egentligen borde man ju klaga när det ibland kan skilja så himla mkt från påse till påse.
#12 Prova aspspån! Det är utan terpentin, mjukt, lukt- och dammfritt, suger upp bra och helt underbart. Rätt dyrt i inköp med drygt. Toaträna dem så behöver du inte byta spånet så ofta!
#13 Har en "toalätt" men hur toatränar man dem? Dom brukar bajsa och kissa i den men överallt annars också. Vart finns Aspspån att köpa? :)

Förresten, svar på frågan om vad som händer om man använder spån av barrträd. Det finns dels följder som kan visa sig längre fram och följder som visar sig direkt.
1. Eftersom barrträd innehåller det cancerframkallande ämnet terpentin finns misstankar om att det, om man använder det mycket, hjälper till att bidra till tumörer. Det kan alltså vara en bidragande faktor till tidig utveckling av tumörer.
2. Det finns misstankar om att terpentinet retar råttornas känsliga lungor.
3. Det är inte blåst på damm så det dammar väldigt mkt och eftersom råttorna har känsliga lungor kan det ofta bidra till andningsproblem för dem. De får damm i nos och ögon och i luftvägarna och det säger ju sig självt att det inte är kul att leva i det. Som att bo i träslöjdslokalen hela dagen, i resten av sitt liv!
Så för min del är det dammet som är den värsta boven med vanligt kutterspån. Varierar man underlaget och inte alltid kör kutterspån så borde inte terpentinet i sig vara någon större fara i längden. Det är egentligen samma sak som med allt. Men det beror förstås på hur reaktivt det är. Hur snabbt och mycket påverkar terpentinet råttans celler? Det vet vi inte! Någon kanske har en rapport någonstans. Men hittills har vi ingen tillgång till den, tyvärr, så det enda man kan göra tills vidare är att gå på känslan.
Måttlighet är det bästa med det mesta. Det är samma sak som med människor och t.ex. överdriven solning. Att äta, leva i eller upprepa samma sak varje dag under hela sitt liv kan få konsekvenser utifrån vilken påverkan det har på kroppen.
Och tilläggas bör att om den här saken tvistar de lärda. Men eftersom labben inte använder sig av spån med terpentin så ser jag det som varning nog att titta efter andra spånsorter. Men för att minska råttornas cancerstatistik så krävs även avel på cancerfria djur, förstås.

Jag reagerar på spån av barrträd, både för dammet och för terpentinet. Så det används inte i mitt hem och jag kommer inte att rekommendera det till någon. Terpentin är cancerframkallande, frågan är om råttorna hinner utveckla cancer på deras korta livstid. Hur som helst så irriterar det råttornas känsliga luftvägar(och mina) vilket inte kan vara bra i längden.
Qui dormit, non peccat