Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1541 ggr
Thirre
0

Skillnad på forum

Jag var precis inne på r8forum och påmindes återigen varför jag inte är lika aktiv på den sidan som denna. Jag tycker helt enkelt inte om upplägget. Det jag även kan reagera på att de skriver ut andras namn och bryter på så vis mot PUL i en helt annan grad än denna sajt vilket jag är stor motståndare till. Att man dessutom skriver negativa ting om folk med nämnda namn utan att det redigeras.. nej, det gör att jag fortsätter vara skeptisk till sidan. Jag har även fått uppfattningen om att det har varit betydligt mer smutskastning och skitsnack på den sidan än denna, kanske är det enbart min uppfattning och tycke men..

Förr i tiden fanns det även råttlistan, jag tror dock den var aktiv innan någon av dessa, och där kunde det gå vilt till gällande skrikande, skällande och utlämning av personer. Den sidan var nog som mest igång under 2000-2005 el.dyl.

Vi har dessutom mer aktivitet på denna sida märkte jag nu när jag kikade runt litet, finns litet skillnad på vilka folk som hänger vart också.

Ja, endast funderingar.. vad säger ni?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Allamej
0

R8 folket kommer tveklöst att hävda att vi är dom som är otrevliga, sysslar med smutskastning osv. osv.

Vad man ska komma ihåg är att vi är alla individer. Vi kan inte komma bra överens med precis alla och ibland så blir det bråk.

Det är hur man hanterar bråken som det slutligen går ut på.

Men jisses så många trådar som det funnits och finns här om hur elaka och hemska vi är… hur moddarna är diktatorer osv :D

MenMen.. det är nog bara något som man får stå ut med :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Terato
0

Jag tycker det handlar mer om folk än forum egentligen. Ibland är det ena forumet värre, ibland det andra. Mycket beror på om människor som inte gillar varandra hänger på samma forum.

Nu börjar det bli mer och mer uppdelat och tydligt vilkas om tillhör vilka läger. För JA, det finns två läger inom råttvärlden som blir tydligare och tydligare.

Och ena lägret håller numera till på r8forum och det andra på RiF.

Så har det blivit..

Jag försöker att göra mitt bästa för att inte vara fast i ett läger eftersom jag har vänner på alla kanter. Men hur man än gör så blir man ändå kategoriserad.

Och kasnke är det bra att det finns två olika forum så att människor som inte trivs med varann slipper trampa varann på tårna hela tiden.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KickanW
0

Jag, som är lika aktiv på båda sidor, måste faktiskt säga att det är bra mycket mer skitsnack och smutskastning här! Jag tycker ofta att diskussionerna hålls på en mognare nivå där än här. Inte för att moddarna inte sköter sitt jobb utan för att folk är med anonyma här, för att det är så stort "omlopp" på folk just eftersom det är en iFokus-sida.

R8forum har hårda regler gällande PUL och där kan man inte, så som många gör här, skriva om blocketannonser utan att de blir borttagna, just eftersom personerna som skapat annonsen inte har möjlighet att försvara/förklara sig.

Jag antar att du menar tråden om Malin? Då tycker jag att du kan söka mer på forumet så ska du se att det startats mängder med trådar om Malin som direkt låsts just eftersom man inte får skriva illa om någon person. Det som står är "jag har delade meningar angående denna person" vilket inte jag anser är särskilt farligt. Dessutom står bara förnamnet vilket ju hon också har som nick… Och hon är faktiskt medlem på r8forum.

Du får gärna ge exempel på smutskastning och skitsnack som skett där, då jag verkligen har en helt annan uppfattning om det.

… Som sagt, jag vill verkligen inte "välja sida" eftersom jag tycker båda forum har sina för- och nackdelar. Men jag känner mig tvungen att försvara r8forum här då jag inte alls tycker det du, Thirre, skriver.

Thirre
0

Jag tycker inte att man måste försvara ena eller andra sidan, att man måste ta den ståndpunkten.

Men, jag tycker inte om upplägget på sidan. Så enkelt är det. Jag tycker det är jobbigare att navigera runt där men möjligt är det för att jag längre inte är van. Sen får jag dåliga vibbar direkt.. Tyvärr.

Även om jag inte är aktiv på r8forum och det nick jag har nu är någorlunda nytt så har jag läst desto mer på den sidan och under ett längre tidsspann än den tid jag har varit här.

Jag kommer ihåg många trådar från den sidan där det var total häxjakt på några personer och jag tänker inte gå in på vilka som var ute efter vilka. Jag kan dock säga att det jag syftar på hände mest för två-fyra år sedan och moderaterna var vinklade i dessa frågor vilket gjorde att många inlägg och trådar fanns kvar fast de tydligt inte skulle vara det.

Jag började på denna sida genom att vara anonym eftersom jag just då ville mest läsa men sedan började jag skriva inlägg och man kunde röna av mina inlägg vem jag var om man hade lite koll. När jag till slut gick ut med att jag hade uppfödningen granathens så var det nog inte många som kunde missa mitt namn och då skrev jag det på presentationen. Under tiden jag har varit mer aktiv har jag sett en förändring i attityd gentemot varandra och trådarna där man "hänger" ut varandra har blivit betydligt färre. Något som jag faktiskt inte uppfattat på andra forumet trots kontinuerlig uppdatering. Visst, det är inte alls så som det var för några år sedan, det skall jag ärligt säga.

Jag håller även med om att det nog börjar gruppera sig vilka som hänger var men för att man väljer att vara mer aktiv på en sida behöver inte det betyda att man tar avstånd från de personer som hänger på den andra. Grupperingar har alltid funnits men tycker ändå att de börjar suddas ut i verkliga livet,jag har trots allt varit som mest aktiv utanför internet och har mest erfarenhet där. Den värsta grupperingen och behovet att ta ståndstågande skedde för två-tre år sedan i förening.

Jag har länge klarat mig utan att behöva ta ställning mellan människor vilket jag gärna fortsätter med att göra. Dock blir det en naturlig "sållning" eftersom jag är mer engagerad i föreningsliv och vad det innebär än vad jag är på internet. Men igen, det behöver heller inte betyda att jag tar avstånd mot några.

Jag tror också att inom föreningen, som är kopplad till råttor, blev det en naturlig "gruppering" mellan dem som är aktiva i "verkligheten" och dem som är mer aktiva på internet.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

KickanW
0

Hur r8forum såg ut för fyra år sedan kan jag inte uttala mig om då jag bara hängt där i drygt två och ett halvt år. Jag kan nog hålla med om att det blivit bra mycket bättre under tiden jag varit där, ja!

Men i första inlägget skrev du ju om hur det ser ut nu. Att folk smutskastas och att det snackas skit där nu… Och så uppfattar jag det verkligen inte. Så utan att direkt säga emot dig skulle jag fortfarande vilja ha exempel på vad du menar med det? Och det du skrev nu om PUL, menar du tråden där Malin tas upp då?

Thirre
0

#5 Var läser du att jag skriver hur det ser ut nu?

Jag skriver att jag påmindes om varför jag inte är där lika mycket.. Och använder tempus som "har" och "har varit" vilket inte är nu.

Terato
0

Egetforum har sina nackdelar. Jag och några vänner harockså ett egetforum. Det som är kul är ju att vem som helst kan starta ett och att det finns i så många olika former.

Men det jag saknar mest med Egetforum är nog "Första ölästa"-knappen i trådarna.

Det roliga med R8forum är ju hängmattorna. Faktiskt en jättekul del.

Jag vet om en häxjakt som var för en två år sen som gjorde mig ledsen. Men jag vet inte om det har varit så mkt bättre här. Även här har det ju varit häxjakter. Det har varit riktigt, riktigt jobbigt på RiF med men nu hänger inte dom som hatar varandra på samma forum längre och då går det bra. Det är så lätt att man fortsätter att hänga upp sig på allt en person skriver för att det har skurit sig från början.

Jag kan inte uttala mig om r8 för jag är aldrig där men jag känner att det finns en stark vilja bland medlemmarna här att hålla en god ton även om vi alla vet att det inte alltid är möjligt. Men jag gillar att man ändå har ambitionen! Det har bidragit till en mycket bättre stämning. Det har vi åstadkommit tillsammans! :)

Håller med ang. grupperingar. Jag tänker inte låta dem begränsa mig i min råtthobby. Anser att jag får ut så mkt mer av att ha en bred kontakt.

Om vi ska snacka Malin, vilket jag över huvudtaget inte gillar att göra på ett forum, så vill jag påstå att det har varit jakt på henne överallt. Och det säger jag utan att för den sakens skull skydda henne för jag är inte insatt i huruvida hon skött sin djurhållning, (vilket ju är det som diskuteras) bara att jag inte gillar fenomenet att diskutera människor på ett forum.

Att öppna dörrarna för en sån grej innebär att riskera att utsätta många människor för felaktiga anklagelser. Det måste finnas bättre sätt, även om jag förstår att det inte alltid är enkelt.

teratos.r8or.se

cosmonita
0

Jag tycker att R8-forumet känns mer "seriöst" än rif, trots att jag är mer aktiv här på Rif. 

Att jag är mer aktiv här hänger kanske ihop med att det är så många nya råttägare här som slinker in via en annan i fokus-sida och det är spännande att se utvecklingen därav.  Stämningen är mer "flamsig" och det tilltalar mig.

På R8forum känns det mindre flamsigt och mer som att det är råttentusiasternas första val som forum…så också för mig. Känns som att på råttforumet frågar man om mer allvarliga grejer…

Jag tycker iaf att den personliga sekretessen och integriteten noggrannare följs upp på Råttforumet.

Fast jag finns på båda forumen därför att de är bra båda två fast på olika sätt…

Obs, bara mina egna iakttagelser just nu fjärde kvartalet 2009.

Allamej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Terato, bara en inflik :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Terato
0

Ja, det är nog sant! Det är mer tävlingstrådar osv här, vilket särskilt tilltalar de yngre användarna. Fasktiskt ganska viktigt att även den delen finns, tror jag!

Men jag själv är mest intresserad av avelsdiskussioner och liknande så jag läser sällan lektrådarna. Glad att det har dykt upp fler såna på senare tid, förresten! :)

Jag tyckte att moderatorerna var aldeles för snälla här förut och sade inte till tillräckligt när det gick åt hellskotta i trådarna. Då tyckte jag att R8 var mkt bättre på det. Men nu tycker jag det funkar mkt bra här.

teratos.r8or.se

KickanW
0

Håller med Cosmonita och Terato! RIF är kanske mer flummigt och ja, passar bättre för yngre medlemmar. Mer "tycka om råttor-forum" medan r8forum är lite seriösare… Kanske det jag tänkte på när jag skrev "mognare". Och som sagt, forumen har sina fördelar båda två!

#6: Det här handlar väl om hur det ser ut nu? Rätta mig om jag har fel.

"Det jag även kan reagera på att de skriver ut andras namn och bryter på så vis mot PUL i en helt annan grad än denna sajt vilket jag är stor motståndare till. Att man dessutom skriver negativa ting om folk med nämnda namn utan att det redigeras.. nej, det gör att jag fortsätter vara skeptisk till sidan."

[Aremea]
0

Jag väljer r8forum anyday om det är någonting viktigt jag vill veta/dela med mig av. RiF känns som rena lekstugan i jämförelse.

/Aremea

Thirre
0

#11 Nej, det behöver det inte vara..

Vi kan fortsätta tvista om detta vilket är onödigt eftersom jag inte ser poängen i att jag måste ge exempel och min uppfattning är ändå min, det är jag som har författat mitt egna inlägg och torde då även kunna avgöra vilket tempus jag använde. (eller i alla fall hade för avsikt att använda, trodde inte att varje mening skulle bli granskad in till det minsta för att hitta eventuella ting att plocka ner för att försvara sin egna tycken.) Den ändras inte av att, som i nämnda exempel, man säger att trådar om omtvistade person tidigare har blivit låsta och att det har startats flera om denne, att den tråd som finns inte anses farlig av en enskild person utan det jag är emot är att man skriver ut det privata namnet oavsett. Jag får en obehaglig känsla av det helt enkelt.

Jag hade svårt att skriva namn i det tackinlägg som jag författade igår (?) och då var det ändå ett inlägg som enbart var i positiv karaktär.

Nicciz
0

Jag kan säga att jag mer och mer tar avstånd från r8forumet, dels pga av den smutskastning och skitsnack som förekommer där. Men jag ser den väl mer eftersom jag är en av dem som alltid säger vad jag tycker och tänker o konstant hamnar i de värre diskussionerna. Men när diverse personer anklagade mig för stöld och skulle polisanmäla mig för brott jag inte begått fick jag nog och tråden låstes utan att jag fick försvara mig gav jag upp. Att det ens finns kvar på forumet får mig att fundera på att göra en polisanmälan då det handlar om falsk angivelse. Jag läser och skriver i hängmattan that's it. Räcker gott för mig.

Att rif är barnsligare beror nog på antal medlemmar och sökresultat. R8 är inte lika lätt att få upp på google tex. Många nybörjare hamnar här och såklart blir frågorna och diskussionerna utifrån det. Det är en väldigt liten del nya medlemmar som stannar på r8, det är mest de gamla inventarierna och fåtalet nya, men de känner oftast någon som hänger där.

#12 Bara den inställningen är ju det som gör skillnaden till vad den är ;) finns många med kunskap här med.

KickanW
0

#13: Försök att inte se det som någon anklagelse. Jag vill bara veta hur du tänker, tycker det är intressant att veta hur olika man uppfattar saker. Du skrev "skriver", "bryter" och "redigeras" vilket gör att man inte kan tolka det annat än att du menade nutid. Alla de orden är skrivna i presens, alltså nutid. Jag ville bara förklara varför jag försvarade det, alltså för att jag trodde du pratade om hur det är nu. Hur det varit tidigare kan jag, som sagt, inte uttala mig om! Att folk skriver namn tror jag inte har med något speciellt forum att göra, det förekommer lika mycket här. Om vi ska ta Malin som exempel igen så jag kan lätt räkna ihop mååånga fler trådar på RIF än r8forum. Och i alla de trådarna har hennes riktiga namn skrivits.

#14: Nu skrev du antagligen inte till mig men ändå! Det här med barnsligheten skrev jag ju också att det antagligen beror på att det är en RIF-sida och att det alltså är större "omlopp" på medlemmar. Det behöver inte alls vara dåligt, men det kanske gör att vissa söker sig till r8forum i stället? Det är ju inte någons fel eller så… Utan är ganska naturligt.

Thirre
0

Oj, jag är alldeles för trött för detta.. och kommer nog inte kunna ge vettig och en utförlig förklaring om varför jag använde just de orden. Jag använde det tempuset eftersom jag just då författade inlägget och hade nyligen varit inne på forumet vilket gjorde att jag skrev meningarna i nutid, eftersom det var då det var men behöver inte på så vis betyda att jag tyckte att sidan var sådan just då. Jag försökte författa ett inlägg som såg bättre ut för betraktaren och efter hur jag skriver, använder språket vanligtvis. Jag trodde som sagt inte att det skulle användas av en annan för att försvara sin sida. Det var så jag menade med den meningen, inte att jag behöver försvara mitt utan att du använder det jag skriver för att försvara ditt. Det märks tydligt vilken sida ditt hjärta slår extra för och det allra första inlägget var inte vinklat för att man skall behöva ta ställning lika lite som min undersökning. Jag öppnar upp för andra forum och dess slag, ger reflektioner på mina upplevelser och ger er andra en chans att skriva era funderingar. Jag känner obehag av att folk nämner namn på denna sida också vilket jag gav exempel på i tidigare inlägg.

Varför haka upp sig på något så litet när tråden handlar om mer och har utvecklats till något större?

Jag är alltid noga med att uttrycka och skriva att det jag nämner är mina tankar och åsikter vilket betyder att det inte behöver vara era. Om jag startar en tråd behöver det inte betyda så mycket mer än att det är en enkel reflektion precis som det är återgett, allt behöver inte vara sådant som man måste ta ställning till och agera försvar. Jag kan förstå att om en person är väl insatt i något och brinner för det har ett behov av att "försvara"jag gissar på att KickanW är en moderator eller medarbetar på forumet, men förväntar mig även att andra har förståelse för att det som skrivs inte alltid behöver vara så allvarligt.

Jag är som Nicciz till stor del, jag skriver mycket, ofta och har många tycken vilket borde ha gett de mer närvarande medlemmarna på denna sajt en inblick i att allt jag skriver inte behöver vara gravallvarligt utan att jag skriver reflekterande inlägg som folk gärna får kommentera.

KickanW
0

Nu blir jag lite upprörd faktiskt.

Det är väl inte särskilt konstigt om jag vill veta om du pratar om forumet som det är nu eller som det var då. Hur ska man annars kunna diskutera? Eller var det inte diskutera du ville?

Jag förstår nog inte riktigt syftet med den här tråden.

För övrigt är jag inte Medarbetare eller moderator på r8forum.

Allamej
0

MangoMelon
0

#18 haha Cool

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Thirre
0

Vad finns det att bli upprörd över? Obestämd

Jag gav exempel på vad jag skulle kunna reagera på i dagsläget och har reagerat på tidigare. Tråden har varit givande och många gånger när jag skriver ett inlägg vet jag inte själv vad jag är ute efter utan kan nöja mig med reflektioner.

Om mitt senaste inlägg uppfattades negativt eller arrogant så var det inte meningen, jag är helt enkelt väldigt trött och är "tom i bollen" just nu. Det finns nog inte speciellt mycket vettigt att få fram..

emmeb
0

Jag väljer r8forum framför RiF anytime. Kanske för att jag hittade till dit innan jag hittade till RiF men även för att jag tycker att jag får ut mer av r8forum. R8forum känns mer seriöst.

KickanW
0

Jag blir upprörd för att du får det att se ut som om jag ältat en pyttesak. Dessutom var jag inte alls gravallvarlig eller direkt ville försvara, så som du också får det att låta. Jag vill veta vad det är du tycker är (var?) smutskastning på r8forum, just eftersom jag inte håller med. Om du ger konkreta exempel kanske jag förstår bättre vad du menar. För eftersom du skrev "vad säger ni?" antar jag att du vill att vi ska diskutera?

Om du däremot inte pratar om hur det ser ut nu är det inget för mig att diskutera eftersom jag inte hängde där då… Men om så är fallet förstår jag inte varför du skapar tråden alls nu?

Grodan
0

#0 R8-listan var skoj i många år… det var på den tiden råttfolk inte visste så mkt… http://uk.groups.yahoo.com/group/R8/

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thirre
0

Men.. vi kommer inte komma vidare i denna diskussion där du och jag deltar, KickanW eftersom vi tydligen "går om" varandra i kommunikationen. Det med att du uppfattar det som om jag försöker få det att se ut som om du ältar enkla saker, är nog inget som någon annan uppfattar det som. Och att du "försvarar" forumet är bara att konstantera.. Och inget alls dåligt med det, inte alls. Det blir naturligt att man vill det om något som man värnar om.

Jag har gett exempel i nutid och har redan sagt att jag inte tänker ge exempel från då mer än hinta till vilket tidsspann. Jag tror att de som har varit på forumet då vet vad jag syftar på. Sedan ger Nicciz exempel på nutid, eller nyligen, vilket jag inte kan backa upp eftersom jag inte har läst just det men blir rejält sugen för att se vad det handlade om.

Jag skulle självklart har skrivit, för att inga skulle missförstå; "jag var precis på forumet och blev påmind om varför jag inte är där längre. Det som jag då reagerade på var hur folk kunde lämna ut varandras namn, att de har brutit mot PUL osv.." Men då jag skrev inlägget i nutid och blev påmind om hur det var just då vilket var nutid så skrev jag i nutid eftersom det rent meningsuppbyggnadsaktigt skulle se illa ut eller bli sämre svenska med olika tempus. Mitt bruk av språk flöt på bättre på det sätt jag skrev..

Och tråden handlade om forum i huvudtaget vilket en del har snappat upp, jag nämnde r8listan vilket glädjande Grodan kunde se och kommentera.

Jag tror att r8forumet skapades strax efter r8listan och då blev det naturligt att man gick vidare till den eftersom listan blev mer och mer inaktiv för att till slut inte finnas alls. Jag tyckte redan då inte så mycket om forumet och det blev inte bättre med de hetska ordväxlingarna och namngivande höger till vänster men då det var det enda forumet på svenska så hängde man där. Sedan när det blev så hätskt.. ja, då slutade jag helt med att vara där.

Jag kommer ihåg rena "lynchningar" på r8listan också, en uppfödare som inte ens var med på lista blev omnämnd med både för och efternamn, var hon bodde osv vilket var väldigt svårt att ens undvika vem det handlade om då. Den debatten blev jobbig att följa med men valde att ta parti för den som var utsatt för mobben. Även en annan blev hemskt illa anklagad och mycket skitsnack om denne florerade, dock var en hel del befogat vilket jag själv kunde intyga med egna ögon men kunde ändock skriva i inläggen utan en ton som var överdriven. Jag konstanterade det jag hade sett men vägrade använda namn. Det gör jag fortfarande, överallt.

Jag vet inte om det har gett dig något mer på benen KickanW men jag försöker vart fall inte "sätta" dit dig, vara jobbig med dig eller något annat. Jag försöker enbart förmedla min syn och tror nog att vi både kan komma överens om att vi nog inte kommer att komma överens om detta eftersom kommunikation just mellan oss två "skär" sig på något vis i denna tråd. Om jag inte minns fel har det hänt tidigare.. Så, möjligen är det så att vi använder olika språk..

KickanW
0

Thirre, jag vet inte om jag är jättedålig på att forumlera mig men du svarade inte på en enda fråga som jag ställde i förra inlägget.

Det enda jag vill veta är:
- Är det nu eller då forumet smutskastar och skitsnackar?
- Om det är nu - Kan du då ge exempel på sådant nu (för det har jag inte sett några)? Eller menar du tråden där någon skrev Malin? För i så fall förstår jag fortfarande inte vad som skiljer det från alla hundratals trådar på RIF där hon sågats.
- Om det är då. Varför ens ta upp det nu alls? Vad vill du få fram?

Och att jag försvarar - Jo visst gör jag det. Det har jag dock gjort i de trådar som kritiserar RIF också. Och om du hade skapat en tråd som säger "R8forum/RIF är helt ofelbara" hade jag varit först att ifrågasätta det också.

Jag tycker att man bör ha argument om man kommer med så pass "kontroversiella" åsikter. Och jag tycker att man bör kunna diskutera det också.

Och för det sista, jag är inte så seriös som jag ser ut. Jag har bara väldigt svårt att disktuera om man måste skriva en massa blommor runt alla ord, eller ha smileys i alla inlägg. Får ut mycket mer diskussioner om man håller det på en seriös nivå, även om ämnen inte är stenseriöst.

Nicciz
0

Jag kan lämna minst en handfull trådar uppe på r8 nu som är smutskast o skitsnack.. tex sitter man för fullt och lynchar en 17 åring för att hon avlivat sin råtta istället för att operera ett svårt svansbrott. Och innan handlade det om henne på ett annat forum. Men tråden fick vara kvar trots att varken hon eller de som svarade hade chans att försvara sig.

Gång på annan ses det mellan fingrarna beroende på vem och vilka som mobbar. Ta bara kafeterian för ett tag sen när en person skriver något och en är väldigt snar att kommentera med -varför ljuger du? Nästa klappar händerna och tråden får inte ens en tillsägelse. Näe r8forum är trevligt om man vill se det trevliga, men bara på den tiden jag varit där har det blivit värre. Synd att de som hackade sidan aldrig la ut det som diskuteras bakom. För det är inte bättre nu. För några år sedan var det en ny tjej där som berättade om sin tjuvparning, hon blev helt utmobbad och slutade på forumet, nu när hon blivit kompis med några moddar är hon aktiv igen. R8 forumet är för de som är accepterade, men sannerligen inte lika hjärtligt för alla.

Ska jag fortsätta… bara kolla trådarna själva så ser man.. om man vill se.

Thirre
0

Nu eller då har jag svarat på, flera gånger. Nu när det gäller den person som du nämner och då ger jag inte ett rent exempel eftersom jag inte vill ta upp de som var då och om jag gör det kan jag bli anklagad för förtal. Jag har gett ett tidsspann. Vad hände för ungefär två år sedan på r8forumet? Måste jag säga det rakt ut? Då gör jag det. Det var en lynch på vissa medlemmar i föreningen och man skulle avsätta styrelsen med olika medel. Och nej, jag har inga direkta namntrådar och heller inte några länkar eftersom jag inte från början ville ta upp det utan trodde att det räckte med att hinta till tiden. Att ge förklaring till varför det inte är någon skillnad mot alla andra trådar som har startats eller omnämner den person som det handlar om i nutid tycker jag inte är ett "försvar" eller ett ok för att fortsätta med det. Jag har många gånger om skrivit att jag inte tycker om att nämna folk vid deras namn över huvudtaget, oavsett vad.

Jag skrev helt enkelt om varför just jag får dåliga vibbar från det forumet vilket jag tycker är ok att ta upp när jag skriver om erfarenhet därifrån. Handlar inte mycket om våra tycken om vad vi har för erfarenhet? Och vem säger att det inte är ok att ta upp det nu i ett inlägg där jag skriver om erfarenheter från olika forum. Du/vi har hakat upp oss på r8forumet vilket inte är det enda inlägget handlar om.

Nicciz
0

Kan väl passa på att tacka här lika gärna eftersom någon snällt tog bort tråden i kafeterian efter vad jag skrivit här Skrattande

Thirre
0

#28 Ja, jag tänkte fråga dig vilka trådar det var som du var utsatt i men gissade på att de snarligen skulle ta bort den/de efter att du uppmärksammade den och även nämnde funderingar på anmälan.

KickanW
0

#26: Tack för exempel! Den tråden där de skriver om ett annat forum håller jag med om är konstigt att den inte låsts, men det måste jag säga tillhör ovanligheten. Att man "lynchar" personer som man inte tycker tar hand om råttor förekommer tyvärr överallt i råttvärlden. Det kan jag hitta tusentals exempel på i detta forum också, flera av dem har inte låsts.

#27: Vad som hände för över två år sedan är jag inte intresserad av. Jag var inte aktiv där då så jag kan verkligen inte uttala mig om det och så tycker jag inte det spelar någon roll - Det är väl vad som händer på ställen nu som avgör om man trivs eller inte… Och som borde avgöra om man tycker forumet är bra eller dåligt.

"Att ge förklaring till varför det inte är någon skillnad mot alla andra trådar som har startats eller omnämner den person som det handlar om i nutid tycker jag inte är ett "försvar" eller ett ok för att fortsätta med det."

Absolut inte! Det har jag aldrig skrivit heller. Jag vill bara påpeka att det inte gör att RIF är bättre än r8forum… Just eftersom sånant förekommer överallt i råttvärlden.

"Du/vi har hakat upp oss på r8forumet vilket inte är det enda inlägget handlar om."
Inlägget handlar om r8forum och råttlistan, som inte existerar längre. Eftersom jag inte har en aning om hur råttlistan var så kan jag ju inte diskutera det, eller hur?

Jag har själv ifrågasatt r8forum rätt hårt för vissa grejer. För inte allt för längesedan startade jag en väldigt kritisk och ifrågasättande tråd om r8forum på r8forum där jag var rätt hård. Efter det tycker jag att r8forum bättrat sig mycket. Så nej, jag är faktiskt inte jättepartisk, även om det kan se ut så.
Jag tycker bara att den här kritiken är orättvis, då de saker ni räknar upp inte har med r8forum att göra utan alla råttmänniskor. RIF lider av precis samma problem, om inte värre… Just av de anledningar vi var inne på tidigare.

Thirre
0

Och vi skulle kunna go on and on and on and on.. om detta..

Jag har inte dementerat att iFokus skulle vara bättre på detta utan att det är min uppfattning baserat på min erfarenhet som gör vilka forum jag väljer att vara mer aktiv på. Och jag nämner även andra förklaringar till varför jag tycker r8forum inte tilltalar mig och det är upplägget, jag tycker det är jobbigare att navigera runt där.

Om du inte är intresserad av vad som har hänt tidigare på olika forum är det upp till dig. men jag tycker det är onödigt att ifrågasätta varför jag startade denna tråd och vad syftet med den var eftersom det var jag som startade den. Syftet var att ge min syn på olika forum och min syn är baserad på erfarenheter och upplevelser, ge andra en chans att tycka till för att se om det är enbart jag som uppfattar ting på ett vis eller om det finns andra aspekter som gör att det kan vara värt att överväga sina egna. Kanske är r8forumet bättre om man ger det en ytterligare chans, och jag är där ibland, men det går inte att komma ifrån att det forumet gjorde en hel del skada en gång i tiden vilket hjälper till i min bedömning av den.

Ja, visst. Man skall kanske bedöma något efter hur det är just nu men hur många kan bortse från tidigare erfarenheter helt och hållet? Om de har varit av de negativa tingen så sitter de kvar ännu längre och svårare att "glömma" och bortse från.

Och, nu vet att jag denna fråga kan uppfattas som provocerande och att tjatet oss emellan kommer att fortsätta i och med att jag ställer den.. men om du inte är intresserad av vad som hände förr, eller inte kan det eftersom du inte var med då, varför fortsätter du diskussionen? Du skriver tidigare att du har varit aktiv där drygt två och ett halvt år vilket borde innefatta det jag talar om.

KickanW
0

Din uppfattning får gärna vara din uppfattning och den kan jag inte ta ifrån dig. Jag är ju bara nyfiken på vad som gett dig uppfattningen, och varför du tycker som du gör. För om du bara ville säga "såhär tycker jag. punkt" kunde du väl i stället ha skrivit ett blogginlägg eller något, forum är väl till för att diskuteras i?

Och, som jag redan varit inne på, så var det ju just för att jag inte har något intresse av att diskutera dåtiden som jag ville veta om du pratade om då eller nu… Vilket jag ärligt fortfarande inte riktigt förstått.

Jag menar, om du bara valt bort r8forum för att du haft dåliga erfarenheter där tidigare och inte har någon lust att hänga där just därför så finns det väl inget att diskutera egentligen? Då är det ju ingen direkt åsikt utan mer bara en känsla emot r8forum…

Du skrev i ditt inlägg "vad säger ni?" och när jag svarade på det samt frågade lite mer exakt vad du menade så tyckte du direkt att det var "onödigt att tvista om". Men det kanske bara är så att du inte vill diskutera med mig om det? Säg till i så fall så lämnar jag tråden.

Thirre
0

Återigen, det är även upplägget jag inte tycker om.. Navigeringen. Och återigen, det handlade om mer än att dissa r8forumet och tänkte att andras erfarenheter skulle kunna övervägas och väga in i senare tycken.

Nej, jag har inga problem med att diskutera det just med dig men det är bara du som skriver och frågar saker direkt till mig.

Och nu förenklar du ting, jag har inte skrivit att det är onödigt att tvista om varför i begrepp om hur jag uppfattar ting allmänt och varför jag har mina tycken utan det var att det prompt skulle fram ett direkt exempel som jag har gett från början. Nåja, till stor del, och i min värld räcker de exemplena. Att jag tycker det är jobbigt att navigera runt, vilket andra också kan tycka vilket ger en anledning till att öppna upp för andra funderingar och åsikter om detta. Jag nämner skitsnack som en andra orsak. Jag skriver om r8listan som hade samma problem.. och så någonstans tänkte jag att det kanske dyker upp någon vetskap om andra råttforum som skulle vara värt att kika till.

Jag menar, återigen, att inläggen kan handla om mer än min känsla för forumet och varför jag har den känslan.

Ricko
0

Först nu jag upptäckte denna sida. Men tycker nog ändå RIF är roligare.. Har varit medlem på ett hundforum, ja likdant som denna fast för hundar och tyckte HiF var bättre.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
0

Har gjort en medlem där nu. heter R8 ^^

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

KickanW
0

#33: Då är jag med! Om det är en känsla och även handlar om rent praktiska saker kan jag självklart inte diskutera med dig. Speciellt inte om du håller med mig om att RIF kanske har samma nackdelar, gällande det här med smutskastning och liknande.

Thirre
0

Nu kommer jag komma med exempel vilket jag inte vill från början eftersom det kan göra folk upprörda. Jag vet inte om det handlar om nuet precis men i alla fall nutid då det handlar om händelser och skriverier från detta år och/eller förra året.

Om man går in i samlingskategorin "inför SRS årsmöte 2009" och läser trådar under denna så ser man exempel på hätsk stämning, negativitet, pessimism och annat som får i alla fall mig upprörd och känner en olustig känsla inför. (när jag läste igen dök känslor och minnen upp från då och de är inte av de positiva slaget..)

Även om detta och det andra forumet inte har någon koppling till föreningen SRS så finns det ändå en del medlemmar som läser och det känns helt enkelt olustigt att man öppet och tydligt visar sådan skepsis inför föreningen.  Det finns privata namn nämnda litet här och där, till en del även personliga attacker och det märks tydligt att det är majorietet "motståndare" till föreningen som skriver i dessa trådar. Visst, det är bra att man uppmärksammar något sådant viktigt som val men ibland tvivlar man på om det är det de är ute efter, att visa och informera på ett neutralt sätt. Trådarna är i vart fall inte till fördel för SRS och om jag inte minns fel så uppmanar man näst intill folk att gå ur föreningen. Om inte med direkta ord men i alla fall med det tydliga ståndstagande en hel del har och tar.

hus-musen
0

känner man hrm "rätt" folk och är vän med dem så är säkert jättetrevligt på r8.. men nej tack jag håller mig långt därifrån.. mest en jäkla massa barnsligeter och trams. visst det är mycket trams här oxå, vilket jag  misstänker har med åldern att göra + att det är mera avslappnat. angående kunniga människor så är det inte fler där än här. för de är få som verkligen kan något resten är bara ja-sägare precis som det är på alla ställen med fler än 1 person.

Qui dormit, non peccat

Thirre
0

En av anledningarna till att jag började läsa här var för att det var tal om trådar där folk "hängdes" ut och jag ville se med mina egna ögon vad det handlade om så att jag fick en egen uppfattning. Så ja, pajkastning, problem med PUL och hätsk stämning har funnits här med. Men inte i samma anda som det exempel som jag tar upp i senaste.

Anledning till att jag sökte mig hit, en av dem, finns på min presentationssida och den texten står fortfarande kvar även om jag har kompleterat med annat när jag väl blev mindre anonym. Läs där KickanW så ser du att jag hade kommenterat det tiiidigt.

Man kommer inte komma ifrån hetsiga diskussioner eftersom vi håller på med djur och där det inte finns några riktiga direktiv hur vi skall sköta dem utan att det bygger mycket om egna erfarenheter, upplevelser och den kunskap från olika källor vi väljer att ta till oss. Och det finns många variationer gällande detta.. Men man kan försöka att undvika utlämnanden av andra personer, snacka skit om sådana som inte kan försvara sig och annat som egentligen många vill undvika. Det är nog inte bara jag som är konflikträdd..

Och det är lite lättare stämning här, det beroendes på variation av ålder och erfarenhet, men man kan få ut riktigt bra trådar och diskussioner här med.

Anvariel
0

Wow, här skrivs det minsan. Tänkte bara meddela hur jag ser på saken. Jag vet inte hur det fungerar på r8forum, har inte varit där förrutom några få gånger. Däremot är jag och har hela tiden varit mycket tveksam till RIF. För här är det pajkastning, grupperingar, lynchningar, namnangivelser, partiskhet från moderatorer och annat så det förslår. Det har blivit en aning bättre under sommaren tycker jag mig se, jag vet inte om det beror på att jag inte själv varit lika aktiv och därmed inte sett problemen eller om de minskat i omfattning. Jag har dock börjat se lite mer öppenhet om att prata kring problemen, ja som just denna tråd, och det tycker jag är jätte positivt.

Thirre, angående åsikter om SRS - tråkigt att höra att det varit mycket pessimism angående detta. Men på vilket sätt? För det är ju skillnad på att negativt uttala sig om SRS arbete och saker man tycker borde ändras, etc. och att gå till personattacker. Jag kan ibland också vara negativ till vissa saker inom SRS men det har ingenting med personerna att göra utan om saker som föreningen stödjer som jag inte kan stå bakom personligen. Men med tanke på hur rått-Sverige verkar funka så antar jag att det är mycket personliga och omogna attacker du menar. Tråkigt. :(

Jag håller absolut med dig Thirre angående att försöka hålla en civiliserad ton! Det är en sak att det blir missförstånd i diskussioner och det blir lite munhuggande, och en HELT annan sak att gå till personattack. Tycker det är en mycket bra policy du har att inte nämna folk vid namn! Forum är officiella, öppna för alla. För att man inte ska kunna anklagas för förtal så bör man ha rejäla bevis för sina påståenden och inte bara tycken och rykten och "min kompis säger". Och det gäller ju verkligen alla sidor av alla diskussioner.

Innan jag svamlar ut i nåt ännu längre och mera pretentiöst så upprepar jag det jag sagt i andra trådar: ödmjukhet - en bra sak att ha. :)

Natt på er!!

zickan
0

Medlem på både under rätt lika lång tid. Skrivit max 5 saker på r8 forumet.
För min del tycker jag den sidan står helt stilla i utvecklingen. Där bryter man svenska lagar titt som tätt och inge direkt koll på att skriva i rätt trådar ens.
Upplägget av forumet är gammal tråkig modell, dystra färger.

iFokus forumet har varit riktig på botten. Men senaste tidens upprensning, hårda regler och angagemanget ifrån medlemarna. Det syns och märks massor. Varit medlem här inne nått år nu och sett sajten i både bra och dåliga dagar.
Kan inte säga mer än att jag börjar trivas här inne!  och bättre kan det bli. Givetvis hänger det i stort sett på Sajtvärd och Medarbetare. Men nästan lika mycket på medlemmarna och samspelet.
Sedan de personer som konstant bråkade och gjorde påhopp, själva valde att sluta skriva här inne så har sidan blivit mycket mer tilltalande att gå in på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Thirre
0

Anvariel; det är bättre att du läser själv, jag har gett namnet på samlingstråden. Du verkar kunna läsa med en neutral ton, jag vill inte ens ta upp exempel för tanken på hur det var då gör att jag helt enkelt blir ledsed och utmattad, känner samma maktlöshet nu som då. Och så slipper jag eventuella konfrontationer efteråt. Kan dock tillägga att en hel del har rensats upp, de värsta sakerna finns inte med längre.. Jag tycker också att det skvallrar en del om att de har lagt en hel samlingstråd som tar upp årsmötet med många, många undertrådar. De har inte speciellt många kategorier iht men en med det namnet orkade de sig på att skapa.

Det är faktiskt en sak som jag tycker är bättre med den här sidan, när jag kom på kategorier och navigering. Det är enklare och man hittar snabbare med de många fler kategorier som finns här. Sökfunktionen funkar bra den med. Och den löpande texten i skapad tråd är enklare att läsa här än på forumet.

Om man inte vill ha reklam kan man köra med FireFox..

Jo, klimatet på denna sida har blivit mycket bättre de senaste månaderna, det kan nog de flesta, om inte alla, hålla med om. Det finns en ödmjukhet som inte tidigare märktes av i lika stor utsträckning, folk är mer benägna att erkänna deras fel och brister (som att de hade fel vid överbevisning, att de kanske brusade upp i onödan osv.), godtar att man kan ha delade meningar och namn på andra tas inte lika mycket upp. Diskussioner hålls på en mer mogen nivå och spårar inte ur lika lätt. Denna tråd skulle kunnat ha blivit mindre trevlig och spårat ur i större omfång än vad har gjorts och ser inte den oenighet/missförstånd som uppstod mellan mig och KickanW som något hetskt eller olustigt. Vi gick helt enkelt om varandra i kommunikationen vilket kan ske när som, hur som, med vem som.

Bellona
0

Lite tråkigt att se att det fortfarande finns r8forum vs rattor.ifokus mentalitet här. Om folk tycker bättre om det här forumet så finns de väl här och om de tycker bättre om r8forumet så sitter de där istället. Jag förstår inte riktigt varför det ens är något värt att diskutera? :) Fler forum än ett är väl bara positivt så att alla kan hitta en plats där de trivs bäst? Alla kan ju inte tycka likadant så det är ju perfekt att det finns flera platser att välja mellan. Tänk så tråkigt det skulle vara annars :) Smaken är ju som baken. Själv tycker iFokus upplägg är alldeles för rörigt och svårnavigerat för att det ska vara trevligt att sitta på något av forumen här någon längre stund.

Grodan
0

#43 tja, du vet, all anledning för att få spy lite galla gör en råttmänniskas dag… Flört Tungan ute

förresten så glömdes råttor.se som fanns 1 år (2008-2009)

zickan
0

Ja vad hände med råttor.se?

Grodan
0

först blev den attackerad av skräp och sedan beslutade ägaren att inte ha kvar forumet…

jag var bara stolt designer av templatet… Skrattande och lite medhjälpare till inställningar, smajlisar osv

Thirre
0

Ja, jag visste att det var något forum som inte tog upp! Det fanns någonstans i tanken, i skallen, och därför ville jag delvis även skapa denna tråd. För att få upp ögonen för andra och inte nödvändningsvis de största som iFokus och r8forumet. Jag håller med om att det är bra med olika forum, annars skulle jag nog inte försöka diskutera fram möjligheten för sådana. Tråden heter ändå "skillnad på forum" och vad man lägger för vikt eller tolkar namnet är upp till var och en.

Jag vet dock inte om det handlar om mentalitet där man skall ta ställning mot någon av dem, snarare vilket man föredrar. Det var i alla fall så jag har menat. Man behöver heller inte ta ståndpunkt i den frågeställningen.

Vilket forum var det som var kopplat till SRS? (frågar jag typ grodan då hon har varit med litet längre än de flesta och även oftast engagerad i de olika forumena.)

Jag kan inte för mitt liv komma på vilket.. vad det hette..

Regn
0

Jag tycker att rif är mycket mysigare än r8forum ;)

När jag precis hade skaffat råttor visste jag inte särskilt mycket, och r8forum var det första råttforumet jag hittade till. Men det var såna som nästan blev arga av min okunskap, jag skrev säkert saker som lät väldigt korkade, men det var ändå inte särskilt kul, när det var hjälp och råd jag behövde. Så jag slutade skriva, och var bara inne och läste.

Sen hittade jag Rif, och det kändes mycket trevligare! Jag skriver väl egentligen inte särskilt mycket, men det har aldrig varit någon som varit otrevlig mot mig.

Jag har verkligen lärt mig massor, jag är inne och läser i stort sett varje dag, och den mesta kunskapen jag har om råttor har jag fått härifrånGlad

Jag är fortfarande inne och läser på r8forum, det finns många intressanta trådar, men jag skriver inte där.

Grodan
0

#47 R8forum var kopplat till SRS förut, sedan hade SRS en gästbok som fungerade som frågelåda. Nu har SRS inget…

Thirre
0

#49 Nej, och det är en klar nackdel för föreningen.

zickan
0

#47  r8 forumet var ju anknytet till srs hemsida för bara något år sedan. Jag hittade r8 forumet själv via deras hemsida. Men kanske ett år eller något så särades dom.
Lite synd för det skulle nog vara ett plus att ha det kvar.

Thirre
0

#51 Jag tror att det var litet mer än något år sedan.. Med tanke på vad som hände efter och med det är det inte konstigt att SRS tog avstånd från forumet.

Grodan
0

#50 Det är både positivt och negativt att inte ha ett forum. Framför allt blir det mindre jobb för styrelse att ha koll på att det sprids bra stämning och korrekt info om klubben och råttor via forumet.

Jag själv som webmaster för SVEMUS hemsida samt styrelsemedlem vill inte behöva hålla koll på ett forum också. Tungan ute

gulzebra
0

Vill först och främst påpeka att PUL inte har nånting med att nämna namn att göra. PUL handlar om lagring av persondata.

Ska väl även nämnas att underforumen för årsmötena är sånt som alltid kommit upp före årsmötet så folk kan diskutera just årsmötet, vilket iaf i mina ögon är väldigt bra. Nu är jag visserligen inte medlem i SRS längre men när jag väl var det och skulle rösta så var det en stor hjälp för mig som inte är så involverad. SRS hade ju ingenstans man kunde gå, enda alternativet var liksom r8forum.

Hur som helst. Jag är medlem både där och här, har varit väldigt aktiv både där och här. Hamnade på r8forum först, på den "gamla goda tiden" när det var en sketet alxnet-forum på SRS hemsida och har kort sagt hängt där väldigt länge. Jag har personligen aldrig sett några som helst problem med r8forum - visst har vissa trådar spårat ur och hela den biten, men det sker överallt och är väl egentligen ganska naturligt. R8forum har iaf i mina ögon ett väldigt trevligt klimat och jag har ärligt talat aldrig sett någon stötas ut, annat än vissa personer som i mina ögon verkar ha bestämt sig för att de ska inbilla sig att de blir utstötta… Jag kände mig väldigt välkommen själv även i början, vilket jag aldrig gjort på andra forum - och då har jag gått igenom mååånga genom åren, och uttrycker mig dessutom annorlunda än normalt folk iom en diagnos jag har så jag missuppfattas jämt. Men nog tycker jag att r8forumfolket varit grymt mycket mer toleranta än RiFfolket, helt klart! Enda nackdelen som jag ser det är väl mest att det är en liten aning för uppstramat - men så är jag den typen som gärna säger det jag vill utan att ens försöka linda in det också och kan låta väldigt hård ibland. Samtidigt märker jag att övriga klimatet påverkar mig - jag märker att jag är minsann lite snällare där än jag är här. Jag använder hellre lite hårdare språk här än jag gör där iom det övriga klimatet, det påverkar rätt mycket.

Nu är jag visserligen inte så aktiv på RiF längre (inte för att jag övergett RiF av nån speciell anledning, det har bara inte blivit av att jag kikat in på iFokus så mycket öht) men nog tycker jag att det är mer bråk och tjafs här, iaf när jag var mer aktiv förut. Det handlar ju mycket om vad man själv uppfattar som bråk och tjafs resp diskussioner också men iaf min toleransnivå är väldigt hög…

Hur som helst. Jag gillar båda forumen helt enkelt, synd bara att det blivit två läger. Trivs dock bäst på r8forum och tycker att kunskapsnivån generellt är högre där vilket förstås också är väldigt lockande.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram