Juvertumör
Jag har en underbar tant här hemma som med stor sannorlikhet fått en juvertumör.
Och nu undrar jag om det finns nån chans att hon skulle klara en operation?
Hon blir 2 år nu i oktober.
Hon är den underbaraste råtta jag träffat och jag vill göra allt för hennes bästa.
Vad säger ni som har mer erfarenhet av det här än jag??
Hur skulle ni göra?

Sen undrar jag oxå om det är nån som vet på ett ungefär vad en sån operation kostar?

Är du villig att chansa för att kanske få behålla henne i livet ett halvår kanske upp till ett år till så tycker jag du ska prova, men jag är så otroligt rädd att hon är så pass gammal att hon inte alls klarar narkosen. =(
Tyvärr vet jag inte vad en sån operation kostar, tror det är ganska olika med vart man kommer, det bästa vore att ringa och prata med en råttkunnig veterinär kanske innan du tar råttan till din veterinär. Så du får lite mer kött på benen.

Jag har opererat råttor som varit över två år och har tyckt att det har varit värt det eftersom jag ändå "köpte" dem flera månader, jag har haft tur att dessa inte fick tillbaka sina tumörer och levde någorlunda lång tid.
När jag skall avgöra om jag kan operera en råtta funderar jag på:
- Är råttan i tillräckligt bra kondition för att kunna genomgå ett ingrepp
- Vilken juver sitter tumören på
- Hur mycket vinner jag i övervägande mot vad jag riskerar
Med kondition menar jag om råttan inte är för tjock, detta kan äventyra narkos och råttan tar mer stryk om den är tjock. Om råttan inte rosslar och har varit frisk i övrigt, om den rosslar är det en stor riskfaktor och om den har haft ett dåligt immunförsvar innan kan läkeprocessen ta längre tid. Ja, själva allmäntillståndet och intrycket av i vilken kondition råttan är i är mest avgörande.
Vilken juver den sitter på kan också spela roll. Juverparet längst ner, närmast anal och urinöppning, kan vara svåra att operera och läka då de sitter så nära öppningarna och det kan påverka förmågan för råttan att klara av sin tömning. Jag tycker att de juvrar som sitter på övre delen av kroppen är enklare att operera bort och har märkt att de läkt litet snabbare.
Hur mycket jag vinner mot vad jag riskerar handlar helt enkelt om tidigare punkter men jag väger även in hur stor den är, hur långsamt/snabbt verkar tumören växa, har råttan någon mer, klarar jag av att ta hand om råttan efteråt, hur är burkompisarna/flocken för tillfället.
En del juvertumörer kan växa långsamt , vid några tillfällen har jag varit tvungen att låta dem vara kvar på grund av att råttan inte har kunnat genomgå en operation, och har då låtit råttan leva så lång tid som tumören inte påverkar råttan negativt. Ofta sitter tumörena på ställen där de inte handikappar råttan så länge de någorlunda små men med en gång hållning, klättring och gång påverkas så får man avliva den. Det är nog en av de värre avlivningarna man kan göra, om råttan är frisk i övrigt.. jag kan i alla fall påverkas mycket av det.
Senaste råttan som hade juvertumör här hade det på sista juvret och under konsultation med uppfödaren bestämde jag mig för att inte operera henne. Hon var ganska tjock och hade litet problem med luftrören, lät lite då och då men inte konstant och mycket. I flera fall har jag uppfattat, och uppfödaren, att tumörer på sista paret kan växa någorlunda långsamt och det var det jag fick hoppas på.
Om du vill operera din råtta skulle jag råda dig till att göra det så fort som möjligt eftersom snittet blir mindre om tumören är mindre vilket betyder mindre såryta att läka. Kolla även med olika veterinärer och hur de utför ingreppen, min söver med spruta och jag får ta med mig råttan direkt för uppvak hemma vilket har funkat ypperligt. Jag har fått uppfattningen att narkos via gas kan vara mer riskfyllt men skall inte säga något säkert om detta utan min egna tanke.
En juvertumör sitter egentligen i ett av fettlagren/hudlagren, kan man säga så?, och har inget fäste i muskler eller ben som en del andra tumörer gör och växer på. De är inkapslade i en sorsts hinna och består ofta av fett, en eller två blodkärl förser tumören med blod och dennne/dessa stryper man med hjälp av tråd innan man avlägsnar tumören. Det är en enkel process och min veterinär tar ungefär 20 minuter på sig att avlägsna en mindre juvertumör som sitter på övre delen av kroppen. Det inkluderar sövning och stygn.
Jag betalar mellan 250-350 för att ta bort en juvertumör.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Hon har visst haft några förkylningar tidigare. (Hon har inte bott här så länge) Blivit behandlad för det oxå. Men inte visat någa förkylningssymptom alls här hemma. Är väl lite tjock kanske.. Väger 420g.
Tumören sitter på dom över juvrena. Bakom ena frambenet. Nu är den lite större än en ärta.

Jag skulle så gärna vilja "köpa" henne lite mer tid men är så rädd för att jag istället förlorar tid med henne om hon inte klarar operationen. 
Sammtidigt vet jag att OM jag ska operera henne så måste jag göra det så fort som möljigt. Känner mej ganska pressad just nu..
Svårt sånt här!

Jag skulle inte benämna en råtta som väger 420 g som tjock, inte ens om det var mest fett och mindre muskler på den. Den vikt som du nämner skulle jag tycka är en ypperlig och hälsosam vikt om hon har en del muskler vid den åldern. Den råtta som jag inte opererade vägde 560 g och var ganska kort i typen, inte en av de mest aktiva råttorna här hemma och på så sätt hade hon en del onödigt fett. Jag hade dock opererat henne om det inte hade varit problemen med luftrören/lungorna och om den satt på något annat juver än just sista paret.
Hur länge har du haft henne? Om du har haft en månad och inte visat några symtom alls på något behöver det inte säga något men om du haft henne en längre tid, kanske ett halvår eller mer skulle jag våga mig på att säga att hon inte har sämre immunförsvar än andra. Sedan kan det bero litet på omständigheter, vad de har blivit utsatta för osv. om de kan ha smittats med något. Men, hon verkar inte ha haft ett sämre immunförsvar än många andra.
Jag har varit med om 15-20 operationer och ingen har gått fel.
Ring och fråga runt, först och främst, till veterinärer där du bor och fråga hur dess procedur brukar vara vid ingrepp och hur mycket det kostar. Hör runt med folk som har erfarenhet från veterinärer där du bor och se om någon kan rekommendera någon. En del ställen tar inte emot råttor då de säger rakt ut att de kan för lite.
Har du någon mer erfaren som kan kika på din råtta och hjälpa till med bedömningen av hennes nuvarande hälsotillstånd?
Så bråttom är det inte, den kommer inte växa nämnvärt under någon vecka men om man börjar med att skjuta upp och vänta med operation kan det lätt bli så att man "glömmer" bort det och så har det gått en månad.. Om den är så liten/stor som en ärta blir det två-tre stygn vilket inte är så mycket.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Väldigt bra svarat thirre :-D
Varför inte klippa ut och klistra in för att spara dina ord till en artikel? Troligen många som undrar samma sak och lär komma på tal igen.
Jag har haft otur med operation på råttor. Men det har gällt andra ting än tumör. Bäst vore kanske att ta med henne till en bra vett och få ett utlåtande. Se hur den sitter. Lite större än en ärta är knölen nu. Som det låter på thirre är det nog värt det :-)
Sedan se vad dom tar här i västerås. Om det kanske är smart att ta med henne till sthlm. Se hur kunniga de är här omkring.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#7 Om jag publicerar en artikel på denna sida, får inte de då rättigheterna till den? Så länge jag skriver i trådar har jag väll fortfarande äganderätt på mina ord? Det finns en del inlägg som jag har sparat i dokument och som jag funderar på att ändra litet på för att publicera i HR (för de som inte läser på internet..)
Men förresten, Tack!

Tack så mycket för alla svar! 
Hon har bara bott här lite mer än 1 månad. Men jag ska prata med förra ägaren och höra om hennes tidigare förkylnings historia.
Men jag har aldrig hört nåt konstigt ljud från hennes lungor så länge hon bott här iaf. Inte änns vart snorig fast andra vart det.
Det känns som det kanske finns lite hopp nu iaf. 

Ja, det tror jag. Jag skulle inte utesluta något. Kolla upp det du kan innan bara, både gällande råtta och val av veterinär.

Det är jag som är förra ägaren till Kahlo och jag kan bara hålla med om att hon är en helt underbar råtta! Verkligen speciell, en sådan otrolig personlighet. Tack alla som har tipsat och delat med sig av erfarenhet, hoppas verkligen att det blir bra för denna underbara tjej. Är så glad att hon har fått ett så bra hem hos Geten, känns tryggt nu när det har uppstått ett dilemma att veta att hennes nya ägare kommer fatta beslut utifrån vad som är bäst för Kahlo. Man vet ju aldrig förrän man har facit i hand men vägledning är alltid en bra hjälp på väg till att fatta det beslut som har störst chans att sluta väl.
Hon fick "hostande" ljud från lungorna i början av Maj i år, efter att ha haft nysningar men varit pigg i övrigt. Hon började behandlas med baytril dagen därpå och blev bra efter tre dagar, vartefter hon medicinerades hela kuren ut (totalt tio dagar). Efter det har hon varit frisk, med enstaka nysningar någon gång ibland då hon sniffat ivrigt vid starka dofter osv, enligt veterinären pga att slemhinnorna inte hunnit återhämta sig helt. I övrigt har hon alltid varit frisk och i god kondition och allmäntillståndet har alltd varit bra även om hon såklart blivit lite tröttare och mer "tantig" med åldern. Jag har själv ingen erfarenhet av att söva råttdamer men detta är mer information till er som har den erfarenheten, det är ju verkligen ett dilemma :(
Jag håller mina tummar för världens finaste lilla tant Kahlo <3