Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 234 ggr
Brutalteddy
0

Råttor och möss!

Hur lika är egentligen råttor och möss? Är möss lika sociala som råttor? Kan dom bli lika tama som råttor? Jag har aldrig haft möss så jag vet inte så mycket om hur dom är, men jag är lite nyfiken.

Ninja
0

Om inte jag fattat det fel så kan väl möss bli lika tama som råttor, om inte tamare? Har för mig att jag läst det nånstans, och de har ju varit domesticerade längre än råttor..

Brutalteddy
0

Ja, jag såg det nu precis efter jag skrivit mitt inlägg. Kanske läste samma grej som dig, var någon tråd någonstans. Jag blev lite förvånad faktiskt. Jag trodde faktiskt att möss var ganska svåra att få tama. Men alla har vi fel någon gång ibland. :)

rattmamman
0

Ha, ha, ha…. (HELT utanför denna tråd)…

Jag är inne och läser i tråden och ser plötsligt det gröna annonsfältet mellan inlägget och svaren. Där står att läsa följande:

"Skadedjursfritt.com

Glöm råttor & möss. Effektiv, giftfri skadedjursbekämpning!"

Makabert för oss på råttor och mus iFokus.

Ninja
0

#3: Haha men gud.. det missade jag helt! Jag har lärt mig att ignorera annonserna, så jag kollar aldrig på dom.. men det där var ju faktiskt lite opassande eller vad man ska säga.

Brutalteddy
0

Haha, ja litegrann. :)

tisagirl
0

Jag har haft massor av möss men jag tycker att det är ganska stor skillnad. Möss är väldigt sociala och nyfikna, precis som råttor är men jag tyckert att jag har fått mycket bättre kontakt med råttor. Rymmer en mus är det stor chans att den aldrig kommer tillbaka. En råtta (åtminstonde mina) kollar runt i lägenheten och sen har dom kommit till mig.

Men på deras beteende är dom lika. Råttor är bara mycket smartare.

zimzon
0

Jag har haft möss. De blir lätt tama och gillar verkligen människor, men de är ju mycket mindre så det är ju inte så mycket att gosa med precis. :P Men jag har haft flera möss som blir både tama och lugna i handen och som älskar att bli klappade. Men som tisagirl säger så får man bättre kontakt med råttor. Råttorna vill gärna följa en hack i häl vart man än går, men mössen skulle nog springa iväg om man släppte dem lösa.

Brutalteddy
0

Det är just det jag gillar med råttor. Att dom inte rymmer utan att dom håller sig i närheten av mig hela tiden. Dels så är det ju väldigt trevligt. Och så känns det ju ganska tryggt att kunna ha dom lösa utan att oroa sig att dom försvinner. Klart att dom kan försvinna för det, men hittills har ingen försvunnit här iaf. :)

dreamiz
0

Jag har haft möss i många år men är ganska ny på råttor.

Precis som andra skrivit här i tråden så blir även möss tama. Hur keliga de blir är väldigt olika. En del verkar inte ha nåt behov av matte, men är ändå tama o inga problem att pyssla med. Medan andra är så gosiga som en hund (eller som en råtta för den delen.)

Kan dock hålla med om att en råtta håller sig mer till sin ägare medan en mus som lyckas rymma kan va svår att få tag i. Men jag hade en mus som faktiskt kom när jag ropade hennes namn. Men hon var väldigt speciell på alla sätt! Hur tama o keliga mina möss än är/varit har jag inte haft nån annan som kommit på inkallning. Om jag inte ropat mat eller godis förstås hihi…