Färg
Nu har jag kommit på en sak till jag undrar. Hehe.
Jag har sett att det är många mörka råttor som blir ljusare när dom blir äldre, är det så med alla mörka färger eller? Jag tror min Platon kommer bli ljusare, han är 4 månader gammal nu och han börjar redan få vita hårstrån överallt.. jag trodde det hände först när de var äldre. Hur fort går det där egentligen? Kommer han vara hel vit innan han är 1 år? Och varför blir det så? Påminner ju lite om häst skimmlar. Men.. oj vad fort det går. Å andra sidan så lever ju en häst mycket längre.. inte konstigt att det tar längre tid för pälsen att blekas.

Om en råtta bleks med tiden så är den antingen Striped eller Roan. Det är två teckningar som bleker färgen. Striped har en färgad rand över ryggen och Roan har färg på hela ovansidan och på sidorna. Båda teckningarna ska ha bläs och de finns i alla färger.
Hur fort och hur mycket råttan bleks är individuellt. Vissa bleks nästan ingenting medan andra som var svarta från början blir helt vita.
Din råtta är en black roan, så det är mycket möjligt att hon kommer blekas och bli grå eller kanske helt vit till slut.
Ja. Han har redan blivit ljusare. Han var svartvit från början, nu är han mera gråaktig med lite vita hår här och där. Känns som det kommer gå undan för han är ju inte så gammal ännu. :)

Hoppas han behåller lite av det mörka iaf för han var väldigt fin!
Älskar mina stora små vänner..
Black roan? Det där är väl ändå black ambk där silvreringen börjat titta fram :)
Brutalteddy: Han kommer inte blekas, men silvreringen kan bli tydligare och han får vita hårstrån här och var.

Jag kan absolut inte sånt där men tyckte han hade lite vitt för att vara roan. Men det kanske inte är så man kollar.
Vad är det för skillnad egentligen mellan de två färgerna? Jag är inte så insatt i det där. Och ambk? Vad betyder det? :)

#4 Hmm, han har ju bläs iaf. Det ska väl inte ambk ha?
#6 Ambk står för american berkshire, det är en råtta med vit mage.

Jag läste förresten nu att ambk ska ha bläs, så då är han visst en black ambk. :)
Bleks inte ambk då? Eller har jag missuppfattat någonting här.

de kan väl silvreras om jag har fattat det rätt. Att de får vita strån här och där.
Hm, ok. Nu tror jag att jag förstår.
#6: Du kan titta in på SRS (www.srs.st) hemsida under "Tamråttans färger och teckningar", där finns alla standardiserade och ostandardiserade. Det finns två varianter av berkshire, europeisk och amerikansk. Båda är standardiserade, och din Platon är amerikansk. Roan är ostandardiserad. Båda ska ha bläs eller pannfläck, men de ser rätt olika ut ändå. (Tycker jag iaf, men jag har ju själv haft en ambk med bläs så det kanske är därför..) :)
Men oj. Hur VET man egentligen säkert vilken av dom färgerna han är då? För när man tittar på den där bilden som finns under roan på srs sidan så är ju den väldigt lik honom, samtidigt som ambk stämmer mer exakt på beskrivningen. Blir lite förvirrad. Vad krångligt det är med alla färger. Haha.
Det syns att han är ambk. Jag tycker det är stor skillnad, men som jag skrev tidigare så kan det bero på att jag har erfarenhet av båda två. :) Det kan vara lite knepigt när man är ovan, och det är svårt att förklara eftersom det finns stora likheter mellan teckningarna.. En roan brukar alltid blekas lite. Så som du beskriver låter det som silvrering, inte blekning.
Platon har ingen typisk roanbläs, däremot är bläsen väldigt lik min gamla ambk's bläs (lite smal, vissa ambk har bredare bläs). Kanterna i teckningen är alledles för skarpa för att vara roan.
Roansvansar brukar vara fläckiga eller helt ofärgade, Platon ser ut att ha en bra avgränsning mellan svart och vitt på sin svans.
(tillägger också att roan och ambk är teckningar, inte färger. Platons färg är silver black :)
Ja, det stämmer. Det kan verkligen vara knepigt när man är ovan. Haha, känner mig som i en djungel när jag sitter och tittar hur många olika färger och teckningar det finns och va alla heter. Och dom här två killarna är ju mina första råttor, så jag har inte så mycket att jämföra med än så länge. :)
Silver black låter fint. Men han är ju fin. Det klär honom. Aww.
Nej jag trodde att min ambk var en roan först jag också.. Men efter att ha pratat med kunnigt folk så kom vi fram till att han inte var det. :) Det är krångligt innan man lär sig, men det tar inte lång tid innan man kan de vanligaste färgerna och teckningarna! :)
Jaa han är jättefin din Platon. <3