Vanlig vikt?
Hej! Jag väger mina råttor och vill ha dem till en vanlig vikt. Jag vill veta den vanliga vikten ;) Än så läge väger de såhär:
Lillebror, 3mån - 193g
Piff, 10mån - 273g
Puff, 10mån - 335g
det är en rätt normal vikt :)
grodans vikttabell
Födsel - 2-5 gram
3 v - Runt 70 gram
4 v - Runt 80 gram
5 v - Runt 100 g
2 mån - 150-200 g
Här skiljer det sig från linjer till linjer hur fort de växer..
3 - 4 mån 200 - 350 g
Honor stannar lätt på 350 gram och växer sedan kanske 10 gram i månaden eller nått..
hanar 5-7 mån - 350 - 500 g
hanar 8-12 mån - 500 - 800 g
Alltså, om dina råttor är hanar så väger Dom väldigt i underkant
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

För att vara hanar, vilket jag antar att dom är så tycker jag dom är små! Piff & Puff verkar vara mindre killar..
Men behöver inte vara fel, utan kan bara vara små råttor..

Är det råttor från en djuraffär? De kan vara mindre.
jag tycker de verkar lite små alla tre, men det är endast min åsikt, jag vet ju inte hur de ser ut i kroppen med hull och muskler och så vidare. De kanske är lite mindre i växten som Katrin82 sa
#1 Tack :)
#2 Ja, dem är rätt så små
Men jag kämpar ;)
#3 Japp, de är från en djuraffär
#4 Ja. De är de faktiskt. Jag kämpar på att de ska bli stora, feta och fina. Men det går långsamt frammot ;)
Jag ska försöka hålla denna tråd aktiv så jag kan skriva vad de väger vecka efter vecka =)
Sist jag vägde dem: 10/9
nästa gång: 17/9 =)

Ja de lät lite små för att vara hanar. Men och andra sidan måste det bero väldigt mycket på vad för slags råttor det är. Ibland anses det att honor ska ligga på 300 och hanar på 500 och inget över det är hälsosamt. Och ibland pratar folk om sina 800 jättar. Så det beror ju väldigt mycket på vilka linjer vi pratar om. Göd inte upp dem "bara för att" utan se hur de lägger på och om de börjar bli rultiga så får du väl dra ner lite. Muskler är bra. :)
#7 okej :)

10 månaders hane på 273 gram är väldigt liten,min 3 månaders kille väger runt 450 utan att vara fet. dock har han väl finne i blodet. inga av mina andra hanar har varit så små heller ioförsig och då var två zooråtteättlingar och två halvzooisar.
Alla råttor har ioförsig olika storlekar och så länge de har en bra muskelmassa och inte är undenärda så är det inte så mycket man kan göra. feta råttor är sämre än småväxta råttor.
Qui dormit, non peccat
mina två killar är 4 månader och väger 365 båda två, det är normalt va?
// Lydia.
Take it or leave it!
Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

#10 verkar vara en rätt ok vikt. Kolla på hur de är i hullet=)
Qui dormit, non peccat