Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1731 ggr
missmadde
0

ÅLder

Jag är intresserad av en dubbelrexad nakenråtta….han väntar enkull som e lev klara i slutet av jan!!! har du blivit erbjuden en hane som han egentligen skulle avla på som e 3 månader!!! har nu ångest om jag ska ta en unge lr den på 3 månader?? några kommentarer?

Karmatarerskanise
0

Jag hade tagit en unge. Då kan du välja.

TacoBelle
0

Det första jag tänker på är att det låter som en otroligt oseriös "uppfödare" och jag skulle aldrig köpa en råtta av en sådan. Inte heller skulle jag vilja stödja uppfödning av dubbelrexar.

Det andra jag tänker på är att du ska inte bara ha en råtta. Ensamma råttor är olyckliga råttor och man måste ha minst två av samma kön.

Så om du ska köpa råttor av den personen kan du kanske köpa både den på 3 månader och en av ungarna. Lycka till!

Aleexandra
0

Tacobelle

Får jag fråga varför du inte skulle stödja uppfödningen av dubbelrex ?

Digitalis
0

OM man nu prompt vill ha en dubbelrex så tycker jag att man ska ha ordentligt med kunskap innan.

Dubbelrexar har problem med värmereglering, eftersom de är helt eller delvis hårlösa, och behöver därför extra värme och näringsrik mat. Burkamraterna måste vara otroligt snälla och deras klor måste hållas korta. Morrhåren på en dubbelrex är ofta ännu kortare än på en vanlig rex och begränsar därmed råttans "känselfält". Jag är inte 100 procent positivt inställd till rexar över huvud taget alltså även om jag råkar ha två.

Friska råttor (utan temperamentsproblem alltså) mår bäst utav att vara minst två, så det får du också tänka över.

Jag tycker att du ska läsa på om råttor och dubbelrexar så mycket du kan och skaffa två bebisar som du kan prägla på dig från att de är små.

//frida

TacoBelle
0

Aleexandra Jo för att dubbelrexade råttor är djurplågeri. Det är människan som avlar fram men råttorna som får lida. Hur mycket ska människan få manipulera med djurraser bara för att dom ska se häftiga ut men djuret själv lider? Dubbelrex är en icke önskvärd defekt.

En dubbel rex blir mer eller mindre kal på kroppen, den har därför svårare att reglera sin kropptemperatur. SRS avråder från att man medvetet tar fram dubbelrexar.

En dubbelrex är även mer ömtålig för rispor och bett av sina burkamrater för de har ingen päls som skyddar dom. Du ser sällan någon dubbelrex utan rivsår.

En råtta uppfattar sin omgivning främst med lukten och hörseln. därefter kommer syn och känsel. Morrhåren fyller en viktig funktion för råttan då dessa hjälper råttan att samla in information om omgivningen. En dubbelrex har väldigt små och förvridna om än några morrhår alls. Mao den har mycket svårare att uppfatta sin omgivning. Råttan får även deformerade ögonbryn vilket gör att den lättare får ögoninfektioner, dels för att de missar skräp som är på väg mot ögat men även för att de krulliga håren ibland vänder sig innåt.

Skulle du vilja stödja aveln på dubbelrexar?

husmansost
0

Har jag fel nu, så säg till.. Har inte dubbelrexar väldigt ofta problem med njurarna också?? Jag hörde det av en uppfödare för ett par år sedan.

Digitalis
0

Det enda som skiljer en dubbelrex från en vanlig är dubbla rexgener, så "inuti" fungerar de precis som fullpälsade.

//frida

TacoBelle
0

husmansost Det är riktiga hårlösa nakenråttor som har invärtes problem. De saknar thymus, som är ett viktigt organ som deltar i immunförsvaret.

Dubbelrexar däremot har lite päls och alla organ intakta. Men de har sämre immunförsvar och klarar bakterier och virus sämre än vanligt pälsade, för att deras kropp jobbar hårt för att hålla värmen.

Tixy
0

#5, Usch vilken hemsk bild du fick med där. Jag har alltid haft svårt för "nakendjur", men ändå accepterat dom, men efter den där bilden kommer jag ju får mardrömmar.. Räcka ut tungan

zimzon
0

Jag håller med de andra som är emot hårlösa djur. Jag tycker också att det är djurplågeri och att det är sjukt att folk avlar fram djur som enbart ska se "bra" ut.

Men om du nu ändå vill ha en dubbelrex så tycker jag ändå att du bör köpa en unge. Då kan du ju välja och se föräldrarna osv. Om man ska sälja en hane som egentligen skulle gått till avel så kan det ju vara något fel på hanen eftersom att den inte duger till avel längre. Den kanske är sjuk, eller aggressiv?

rattmamman
1

Jag blir lite förvånad över ditt resonemang TacoBelle. Jag ser att du äger en liten chihuahua - även detta en ras med olika typer av problem så som inavel, konstbefruktning, kjejsarsnitt, tandlossning och öppna fontaneller. En avel som man kanske också skulle kunna ifrågasätta? Vi människor avlar fram olika varianter på hundar, katter, kor, råttor… Dubbelrexade råttor må sakna päls, vilket ju knappast är naturligt, men det finns kanske större problem att brottas med inom råttavel så som livslängd, och sjukdomar. En råtta utan päls klarar sig troligen utmärkt i fångenskap, med rätt skötsel. Precis som flera olika raser av t ex hundar och katter gör.

zimzon
0

#11 Så bara för att hon har en chihuahua så måste hon vara för avel på nakenråttor?

[Theriss]
0

#11 Vilken hundras har inte problem nu för tiden.. fast nu var det inte det som var frågan i tråden.

Jag hade hälsat på råttorna för att se vilken jag gillat. Hade jag gillat den som är tre månader mer än ungen så hade jag valt den, och tvärtom.

rattmamman
0

#11 Nej, inte alls. Jag tycker bara att det är spännande att visa på vilken typ av avel man kan tänka sig att "stödja". Vad som kan accepteras och vad som tydligen inte kan accepteras i djuravel.

#12 Så länge vi människor väljer att avla på utssendet får vi en hel del oönskade effekter - oavsett djurart. Det var egentligen precis det jag ville komma fram till.

Så, missmadde, köp de råttor du önskar. Se till att de är minst två stycken och att de är glada, nyfikna och orädda. Då tror jag att du kommer att trivas med dina råttor och de med dig. Med eller utan päls.

Grodan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På en normalpälsad råtta kanske 3 månader inte är någon speciell ålder, men när det gäller dubbelrex eller något annat mer exotiskt (dumbo, satin, långhår, hairless… etc) så kanske det är en viktig tid som går förlorad. Därför skulle jag satsa på en unge - du har även flera ungar att välja mellan och har större chans att välja en individ som du kommer att trivas med - som du kan mata upp och ge en bra start i livet.

Vill du ha långlivade råttor - som inte behöver vara speciellt exotiska - kan du vända dig till en uppfödare som är godkänd eller under provår i SRS. Då kan du vara säker på att råttan är seriöst framavlad med flera syften än att de ska bli dubbelrex som bra grundtemperament, lång livslängd, social mot artfränder och människor samt har en bra storlek (honor minst 300 gram och hanar ej under 500 gram). Dessutom brukar råttungar från SRS uppfödare vara fria från ohyra, snuva och uppfödda på väldigt bra mat. OCH söta! De brukar vara väääääääääääääääldigt söta!!! (kanske det viktigaste?) Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zimzon
0

#14 Visst får man öonskade effekter när man avlar på utseeendet. Därför tycker jag det är extra viktigt att välja en uppfödare som verkligen avlar på hälsan och temperament i första hand och som verkligen kan mycket om avel och kan undvika alla de här oönskade effekterna.

bRat-Bags
0

#15 GUD VAD SÖT BÄJBY! ;D Me like, me like alot!

Ninja
0

(Även om jag tycker det är lite OT att dra in hundar i en diskussion som gäller råttor, så fortsätter väl jag att dra paralleller för att det är just avelsbiten jag vill åt)

Defekter kan självklart uppstå hos alla djurarter, oavsett ras, släkte familj osv. När det sker genom en olycka kan man inte klandra nån för det, men jag vet inte någon seriös uppfödare, oavsett om det gäller råttor eller hundar, som medvetet avlar på defekta djur.

Jag själv tycker om schäfrar väldigt mycket, en ras med många olika sjukdomar som säkert många vet. Då är det upp till mig att leta på en seriös uppfödare, som bara avlar på friska djur. Samma sak gäller med råttor.
Även råttor kan drabbas av många olyckliga saker, därför är det upp till var och en att syna uppfödaren och uppfödarens avelsdjur i sömmarna. För man ska ha höga krav, det bidrar till ett friskare och mer långlivat bestånd av våra kära djur! :)

zimzon
0

#18 Men mycket beror ju också på vad man själv anser räknas som seriöst och inte seriöst och vilka defekter man själv accepterar.

Ninja
0

Jovisst är det så. Men man kan inte försöka pracka på andra sina egna åsikter, man kan bara lägga fram sina argument för dom och informera om hur det ligger till, sen är det upp till var och en. Det är inte alla som av en eller flera anledningar tar åt sig av det man förmedlar, men man har iaf gjort ett försök.
Det gäller ju alla parter såklart.. :)

(jag vill bara inflika detta innan även den här diskussionen spårar ur till nåt som vi redan har sett tillräckligt av i andra trådar)

Grodan
0

trådar ska spåra ur… det är kul!

Jag har fött upp lite dubbelrex. Inte medvetet och inte för att jag eg ville det, utan för att det slumpade sig så att jag enbart harde bra avelsdjur i rex. Tyvärr har jag sett att dubbelrex lider lite av sitt hårlag och kommer i framtiden att förhindra att det föds sådana här i framtiden. Framförallt är det immunförsvaret som får sig en sådan törn av att djuret kämpar med att hålla kroppsvärmen och det är tufft att mata dubbelrexen - den äter otroliga mängder mat.

Dock har jag förstått att om man är riktigt duktig på terrarier, värmelampor/värmeslingor etc kan man ev ordna en miljö som har en högre temperatur och luftfuktighet som passar dubbelrexen bättre SAMT arbeta fram ett idealfoder (ex en blandning av ärtor, majs, sojabönor, lax och grishjärta - obs endast spåneri!) som snabbt ger råttan den näring den behöver.

Ninja
0

#21: Ja visst kan det vara kul när det spårar ur lite.. till en viss gräns ;) Ibland tenderar trådar om ämnen där åsikter kan gå isär väldigt mycket bli väldigt hetsiga.
Men det är klart det ska diskuteras för det.

rattmamman
0

Jag tycker att det är jättespännande att få höra om erfarenheterna av dubbelrexar! De finns ju helt uppenbart och det vore därför bra om man utbytte erfarenheter kring hur man bäst tar hand om dem. Hur man på bästa sätt kanske kan undvika, eller för den delen, medvetet avla fram dem (?). Avelsprinciperna kan och bör man man ju alltid diskutera. Grodan är ett exempel på att även seriösa uppfödare fött upp dubbelrexar av beskrivna skäl.

Däremot är jag ganska less på alla "hang up"s som återkommer på forumet. Skulle vara roligt om vi kom vidare i diskussionerna i stället. Det är ett evigt tjatande om spån, dubbelrexar, ensamma råttor… Jag tror alla har hört det till leda.

TacoBelle
0

#23 Sluta gnälla och starta ett nytt ämne då som passar dig! Flört

rattmamman
0

#24 Du har så rätt!!!

Grodan
0

Starta en gnälltråd… Flört

rattmamman
0