Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 570 ggr
Thirre
0

Konstigt nog

Det är konstigt vad man hittar många andra ting att göra än att städa burar när man verkligen behöver göra det. Det mesta känns mer lockande än det just nu, kanske är det för att jag inte bara behöver byta toalådor och hängmattor utan att allt behöver skuras och bytas. Jag har minst tre timmars görande framför mig.

Jag behöver även se över de råttor som skall med på utställning och börja bada, för denna gång skall jag allt fixa iordning deras presentation bättre än vad jag har gjort de senaste gångerna. Denna gång skall jag i alla fall bada hannarna ett par gånger, honorna någon gång och sedan behövs svansarna tas hand om någon/några fler gånger. Iordningställande av bur för de badade behövs också då jag har en hane som reagerar mer på badade råttor än vad som är önskvärt och kan ge dem en rispa vid sniffandet och vältandet när de luktar konstigt.

Ja, jag skall bara kika litet till på internet innan. Bara försöka läsa ur en bok för första gången på länge, bara äta litet. Bara gå och handla. Bra och bara innan..

Känns det bekant för någon eller är det bara jag som är lat?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

eloize
0

hehhehe känns igen nått enormt!! *ler*

jag gör också så ibland, ska tex silicona ett akvarium, vart på g med det heeela förmiddagen, men måste bara fixa lite annat först….. haha

och städa i råttornas burar även här, fast jag ahr inte så många timmar framför mej, gjorde alla stor skurning m.m här om dagen, men det ska bytas för dagen m.m. och man kan göra så mkt på vägen dit!! haha illa men sant,,,,

så nej då du är inte ensam!

Thirre
0

Jag kompromissade med mig själv och gav mig själv en belöning när jobbet var avklarat. Jag skulle städa honburen och efter det skulle jag få njuta av min helgcola, choklad och tittande av Golden Leauge på fyran. Det tog två timmar att städa ur, skura och inreda om honornas bur vilket var lagom tid för dem att vara ute, märkte jag. För precis när jag var klar hade flera börjat slå ned på takten i sitt rännande i rummet och lade den sista energin på att undersöka den nya buren. Det är så härligt att se dem undersöka och inspektera med energi. De fick även middagen serverad efter insläppet och nu är det totalt tyst i råttrummet då de sover sött efter middag och äventyr.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

eloize
0

ja man brukar behöva kompromissa lite och köra med små belöningar!

låter mysigt för både dom och dej nu när det är gjort!!

men det är det ju alltid, känns ju toppen att se dom ränna runt medans man gör rent sen in och undersöka!  jag har dock 2tjejer som prompt ska hjälpa till! haha tar lite längre tid, men dom älskar det! och sånt är ju också kul att se!

jag ska ge mej på burarna idag! måste! heja mej! haha

Bim
0

Är det bara jag som älskar att städa burar? När jag hade råttor på prov (i  lite mer än en månad) så längtade jag efter att städa buren. Jag satt typ varje fredag i kanske 3 timmar och bara  inredde, och det var inte ens en stor bur.. :P Fast att skrapa bajs från burbottnen är kanske inte det roligaste. Men allt annat är superkul! Så för mig är det tvärt om. Jag städade buren när jag hade andra saker att göra :P

Thirre
0

#4 Men det du nämner är ju inte att städa, det är att inreda och vara kreativ.

Jag älskar också att inreda råttornas burar, att hitta på nya lösningar och ideer vilket även råttorna älskar. När jag har storstädat så inreder jag om helt och hållet, kanske därför det tar sin tid också.

Men att skura ur toalättlådor, burbotten, gallret, hyllor och liknande är inte kul, det går inte att komma ifrån, men sedan brukar jag njuta av resterande som ingår i städandet, dvs inredningen. När man har kommit så långt har jag också flera som vill vara med och det är kul att se hur en del kan bli förbannade över skurtrasan eller svampen. Eller ja, förbannade kanske inte är rätt ord, men de beter sig lustigt med en ton som inte är vänlig i alla fall. De går fram och puttar på den, backar för att se om den går till attack, puttar och rör på den igen, backar.. osv. Lika kul att se varje gång det händer.

Det blev ingen städning av hanburen igår men ikväll sker det! En 33cl cola står i kylen som belöning ikväll. Hanburen tar dock en hel del mer tid att städa. Större och fler saker som sitter fast med ståltråd, fler hyllor och lådor, större hur och fler hängmattor. Men, det är bara att bita ihop och köra på. Just nu tycker jag synd om dem som kommer få gå i den unkna doften hela tiden förutan den tid de är ute och rör på sig. Och det är en morot i sig att städa buren.

SweGizmo
0

ja många råttor är mycket jobb:)

Min blogg: SweGizmo.se

KickanW
0

Håller med Thirre, det är ju den första delen som är jobbig!

Att få bort allt kiss från alla små skrymslen, att skrubba bottenlådan, torka galler osv.

MangoMelon
0

Veckans burstädning är inget jag ser fram emot. Jag kommer alltid på minst femton andra saker som är jätteviktiga och som måste göras just på samma dag som städningen.. hmm.. :p

Men jag har inget annat val än att bita ihop och städa. Min sambo ogillar råttorna, och jag har gått över antalet burar och råttor han satt som gräns. Så det känns som min skyldighet att göra rent åt råttorna så att han inte behöver stå ut med deras lukt så mycket, det brukar alltid börja lukta en eller två dagar före städning.

Det att jag har fyra burar som ska skuras varav en är en skitlagos med ogalvat galler gör inte saken bättre. Det tar sån tid att skrubba gallren, tömma bottenlådor, skura toalådor och hyllplan.. För att inte tala om att hitta inspiration att inreda på nya, roliga sätt för råttisarna.

Men även om det suger att ta tag i städningen så är det nåt som måste göras, och det är nåt som jag heller aldrig skulle kunna låta bli att göra. Skulle inte kunna leva med mig själv, att låta mina råttor leva i kiss och bajs pga min lathet. Nej, då ska man inte ha djur, tycker jag!
Så jag biter ihop och skrubbar, skurar, putsar och fejar, och sen är det ju en otrolig belöning när man ser de små liven springa omkring och utforska allt det nya, och kissa ner de hyllor som man nyss skurat Flört

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

eloize
0

#8 aaah sitter du också med en svinstie lagos….. dom är hemska…… ska snart köpa hem en annan , orkar inte med min, den har vart på ytbehandling 2ggr och ombehandlas 3ggr men lik förbannat blir det inte bra… bättre än det var från början iaf men inte helt nöjd…. så den blir "reservbur" sen….