Standard...?
Jag är ny på området "råttor". När man läser rasstandard för råtta så står det ju hur de ska se ut osv, men det är ju gasnka så svårt att veta vad som egentligen är det man eftersträvar utifrån bara ord.
Jag skulle viljja se bilder på era utställningsråttor som gått bra (eller om du vet med dig att din råtta ser "bra" ut), samt bilder på "dåliga" råttor.
Så sätt in en bild och beskriv varför standarden stämmer väl in eller varför råttans utseende inte gör det.
Hoppas vi får se lite bilder! 
Hakuna matata!
den här tråden kan bli kul om folk lägger in bilder på djur som har ett avvikande utseende.

Vilken intressant tråd! Jag hoppas också på bilder på fina standardråttor! :) Kul att lära sig något. För min del skulle jag gärna vilja läsa bedömningarna också. :P
Älskar mina stora små vänner..
Kom igen alla ni uppfödare! Visa era råttor nu! :D
Hakuna matata!
Lämnar ett litet spår här, detta är en intressant tråd :) Bilder och motiveringar hitåt!
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

putt

på Srs hemsida finns standarden beskriven för de olika varianterna och flera av dem har kort på råttor som representerar bra standard.
Jag skall försöka komma ihåg att lägga ut kort på några av mina standarddjur som gått bra, har inte haft många eftersom jag inte föder upp mycket och har pc-råttor.
Det kan bli lite klurigt att försöka förklara varför en råtta inte är en bra representant för en viss färg, enklast är det med teckningar men färger kan vara svårare att förklara.
Detta kort är på Champion Guldpet Granathens Melusine, hon har fått två cert detta år. En agouti är faktiskt svår att få/vara snygg. De skall ha en rödhet som inte alltid finns och flera gånger är de silvrerade vilket de inte skall vara. Färgen utvecklas även med åldern och skulle kunna påstå att den inte är färdigutvecklad förrän vid ett års ålder. Färgintensitiviten skall även gå ned på sidorna mot magfärgen som skall ha lagom "cremefärgad" nyans. Den får alltså inte vara för grå eller mörk. Det skall nästan se ut som om det är en european berkshire. För att få cert skall råttan även representera en bra typ och storlek, detta är viktigt och det är alltså inte enbart färgen som bestämmer om råttan får cert.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

en BIS-placerad silverfawn, numera kallad amber. Dock är kortet mörkt och grått och ger inte rättvisa åt färgen. Färgen skall vara riktigt orange, eldig, och mot pälsbotten blir den ljusare, närmare gräddvit. Denna nyans skall amber även ha på magen. De har liksom agouti en tydlig maglinge, magkant, och har ljusare färg där. Den skall vara gräddvit, inte av det kalla slaget. Skillnaden på amber och fawn är att ambern är mer knallorange och ljusare mot pälsbotten, fawn är litet mattare, rödare, och har mörkare ögon. Amber skall ha mörkt, mörkt lingonröda och fawn så nära svarta som möjligt.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

En snyggt typad hona! Har inte ställts i standard pga den dåliga rexningen, skulle få 2:a kvalitet pga det. Annars har hon en bra nyans av chocolate på bilden. Chocolate skall vara ungefär som 85% mörk choklad.. Har med henne som ett exempel på hur en rex inte skall se ut och för att visa ett hum hur chocolate skall se ut.
Rexningen skall vara lockigare, krusigare. Tänk nedtrimmad pudel då har ni kommit rätt eller riktigt afrokrull. Honor är dock mindre lockiga och rexade än vad hanar är.

jag vet att en hel del ligger i färgen och i temperamentet på råttorna på en utsällning, men vad jag var ute efter är väll kanske lite mer hur själva strukturen på kroppsformen ska se ut. 
Hakuna matata!

#11: Det är olika standarder för olika färger, om du bara menade typen på råttan kunde du ha sagt det. Jag associerar standard med färger och teckningar främst :)

Gud vad härligt, Thirre och wintermynta att ni tar er tid!
Läser och suger åt mig!
Man kanske kan kopiera och göra korta artiklar om varje färg? Vore faktiskt jättekul! :D

#10 Det måste väl förresten innebära att han har en väldigt bra bluefärg för att vara rubinögd? Jag menar, eftersom rubinögon bleker färgen och han ändå är så pass djup i färgen?

Tack! Det kommer att komma mera kort men jag var egentligen upptagen och hade besök när jag skrev inläggen så lite stressad var jag. Skall lägga upp en bild på en råtta som blev grandchampion innan hon fick ungar.. blev även grandpet och silveragility. Och tänkte dela med mig lite av "dåliga" färger.

vill se mer

Så här skall inte en silver chocolate se ut! Det syns tydligt att hon har blått bakom sig och tankar om att hon eventuellt skulle kunna vara lilac fanns men det stämmer inte heller, vi hade stora problem med att försöka bestämma färg på henne. Hur som så skulle det inte vara någon kvalité etta i huvudtaget vilken färg man än skulle placera henne inom.
Däremot är hon väldigt snyggt silvrerad! Så det är hon ett bra exempel på. Hon har även en snygg feminin typ av litet modell större men en typ som jag tycker är vacker. Hon är feminin och litet päronformad till typen, med höfter och muskler under det lilla extra hull hon har.

En mycket snygg agouti rex! (se övrig info om färg på tidigare inlägg)
Nackdelen med bilden är att man inte ser hela råttan men närbilden gör att man kan se de tydliga tickningarna och olika färgerna på stråna. Detta blir en litet annorlunda intryck när de tickade råttorna är rexade vilket jag tycker är urläckert! Möjligen att råttan är litet för mörk i färgen om man skall vara petig men helt klart en kvalitetsetta både på färg och rexning.

snygg färg på agoutin. Gillar den färgen.
Vet ni vilka färger som är standard färger om man ska ställa ut?
burmese och svartögd siames, är de under standard?
såg att bara uppfödare fick ställa ut ostandariserade färger.

Samma råtta som tidigare men i helbild. En snyggt typad ung hane med muskler. Om man tittar riktigt noga kan man se att han faktiskt är rexad även på stråna som finns på öronen, detta ser man framför allt på bilden innan. Igen, aningen för mörk för att vara optimalt men ändå den rödhet som man önskar på agouti. Sedan får man tänka på att denna råtta fortfarande är junior och att rödheten kommer med åldern, tickade varianter utvecklas under längre tid.

och så funkade inte länken.. men gå in på srs hemsida och kika under standard, för att få en bättre överblick går du in på att anordna utställning så står utställningsstandarden där och i vilken ordning man följer.

*läser och lär mig*

Tack för svar. Ska kika där :-)

#21 #23 #26 jag tror att jag informerade fel, black eyed siamese går under vanlig standard, i alla fall om man ser till utställningsprogram från de senaste Göteborgsutställningarna.