Vad tussan?
Eh, jag blev just lite förvirrad av min råtta. Som många här vet har jag haft lite sociala problem med min råtta och nyss hända något konstigt som jar inte riktigt kan. Förklara :S
Jag hörde att det rasslade till i buren så jag gick ur sängen, tände och såg råttan hängandes precis på ett hyll plan. Jag trodde han försökte komma ned i hängmattan och jag satte ned honom i den men som jag suger på att sy så ramlade han ju ur den. Så satt han där på golvet, tur som vara var det inte långt ned.
Men jag plockade upp honom för an såg så överaskad ut. Höll honom i famnen och han bara satt där. (Han är en pigg råtta och verkar inte vara någon extrem mysråtta direkt). Men han satt bara där. Klappade på honom lite och pratade med honom. Så blev han lite alertare, började lukta å kolla upp på mig, flyttade på sig lite. Men så satt han stilla igen, börja rycka tyckte jag. Trodde han nös - nej de gjorde han inte. Knastrade han? - ne de gjorde han inte. De såg tussan i mig ut som när en kattunge snuttar! Så jag satte dit handen och klappade på honom och kolla så han verkligen inte nös. Ne då börjar han typ. små gnaga på mig. Man kände tänderna men de gjorde inte ont och han bets inte. Bara precis precis. Tungan slickade lite mellan varven som om han snuttade. Närmade mig buren å tänkte att han ville gå in i gen å vila. Ne. Han satt kvar i famnen. "Jaha" tänkte jag. Vill han för en gångs skull sitta där? han hade ju suttit där en bra stund redan. Så jag satte mig i soffan. Då klättrade han ut famnen upp på soff ryggen. Så skulle han hoppa ned och mellan soffan osså under den. Men de lätt som ha dunkade rakt in i vägen så jag kollade till honom. Åter igen satt han lugnt å snällt i handen tills jag gjorde en nasats att sätta ned honom å kolla att allt verkligen var bra. Så fick han en jädra fart och for in under soffan!
Asså. Vad tussan? Den där grejen får mig å ställa många frågor på en gång :S Någon som kan förklara?
Han putsade dig :) Du är hans flock och därför putsar han dig. Du gör ju detsamma när du goar honom mellan öronen och på ryggen :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
För intensiv putsning är dock ett dominanstecken. Min råtta som jag var tvungen att kastrera putsades (och gör fortfarande) väldigt mycket.
Jag trodde mest det var att han var skärrad. Han har aldrig gjort liknande förut. Men jag borde kanske ta de som en liten bra sak ändå men akta mig för att det kan vara dominans beteende?
Det finns ju bra putsning också… ta inte ut något i förskott. Se hur han agerar mot dig så vet du varför han putsar.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
låter som om han puttsade dej ja:) gulligt.
Min blogg: SweGizmo.se

jag tycker inte att det verkar vara av det illa slaget.
En del råttor, när de blir extra gosiga och glada, putsar och slickar på en när de trivs. De kan gnaga väldigt, väldigt försiktigt samtidigt.. Det är så de gör på sina artfränder som en trivselgrej. Jag skulle ta det som något bra och bli väldigt glad. Jag har haft två råttor som gjort så, den ena kastrerad och började inte med det förräns han började bli gammal och sedan länge kastrat. Den andre var en väldigt snäll och gosig kille som gjorde sitt yttersta för att visa det. Kastraten knastrade aldrig utan putsade istället, den andra körde hela kittet; mysrös, knastrade, poppade ögonen och putsade. Såg ganska kul ut när han skulle göra allt samtidigt.. 
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Jo jag vet att Raggamuffin ibland ploppar och knastrar på komando när hon sitter på soff ryggen. Räcker nästan med å fråga "E du mattes knaster hanne?" så sätter han igång. Får väl se om han gör om det. Blev så paff bara. Han har aldrig legat i famnen på mig så där.

#7 ¨Ååååh, knastrar när man pratar med honom, vad GULLIGT! ^^

Kanske en jättedum fråga, men jag har aldrig hört talas om det förut. Vad menas med knastrar?
Vill inte på något sätt bryta tråden, men det lät väldigt spännande!

#9 Råttor knastrar när de mår bra och trivs, de kan göra det för sig själva sittandes och njuter av livet, när de gosar med kompisarna eller när vi människor klappar dem. Det går att liknas med katter som spinner. Man brukar nämna det som knastrar eller knattrar, inte alla gör det men många. En del råttor nöjer sig med att "burra", de sitter och darrar lite (eller hur man nu skall beskriva det när jag i detta nuet tappar ord..), en del knastrar, en del burrar, knastrar och poppar ögonen samtidigt. Och sedan finns den lilla grupp, som är ganska ovanligt, som gör som denna råtta som tråden handlar om, de putsar människan på samma sätt som de putsar deras artfränder.
Råttor kan även knastra när de är riktigt arga men det låter mer som ett frekvent tuggande och gnisslande av tänder än det knastrandet som råder när de trivs.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#10 Ok, tack så mycket!
Jo dock har han inte gjort om de. Vilket känns ju lite tråkigt. Men ska ju åka bort nu å tar med mig honom. Skal hälsa på min mamma lite så han får åka med. Får se om han kanske tyr sig till mig mer nu när det blir okänd omgivning.