Råttsjukan
Jag tror jag har drabbats av råttsjuka.
Varför sitter jag dag ut och dag in och tittar på råttor på intrenet och läser, läser, läser om dem?
Varför drömmer jag om råttor på natten?
Ååå jag höll på att få en allvarlig råttsjukeattack idag.. Mitt i julklappsrushen gick jag in i en zoobutik för att vila julklappshjärnan lite och stötte på världens sötaste råttunge. Det var en vanlig svartvit hooded.. Men den var så kopiöst söt. Den hängde mot glaset på terrariet och såg uttråkad ut. Också följde den efter fingret när jag drog det mot rutan och sen jäspade den stort och började leta vägar ut ur buren.. Han såg så speciell ut. Och orädd. Och aktiv ut.
Jag gick in en gång till.. Och två gånger till..
Men jag klarade mig idag. Inga råttor.
Har för dåliga erfarenheter av zooråttor för att våga köpa igen.. Men jag känner mig sjuk i huvudet. Varför tänker jag på den hela tiden? Jag har aldrig ens ägt råttor på riktigt förutom de aggressiva som jag var tvungen att lämna tillbaka..
Jag förstår inte varför jag har denna sjuka besatthet av råttor. Det händer inget alls med mig när jag ser på gulliga hamstrar eller marsvin. Det är nåt helt annat med råttor. Är det sjukt?
Älskar mina stora små vänner..
Råttor är vanebildande helt enkelt! 

Det måste vara så!

Men jag är så osäker på att skaffa råttor nu efter min dåliga erfarenhet..
Funderar skarpt på att adoptera snälla, vuxna råttor från råtthjälpen. Som redan fungerar ihop och med människor.. Så man slipper obehagliga överraskningar med ungar som börjar bete sig konstigt..
Men funderar förstås på uppfödare också.. Så tokigt att alla bor så långt bort.
Jag vill gärna träffa djuret och fundera någon dag innan jag tar ett beslut.
Men råttisar måste jag ha!

Jag har bara djuraffärsråttor och de är de mest underbara varelser man kan tänka sig! Samson kom från dåliga förhållanden men har lyckats blivit helt omvänd till den mest kelsjuka bebisen i universum och idag flyttade han ihop med Pys som tidigare inte ens kunnat se åt andra råttor! :D Ibland går det surrru!!! GOD JUL! 
#4: Det är klart att zooisar kan vara helt underbara råttor! Men faktum kvarstår; risken är större för dåligt temperament och sjukdomar när råttorna är avlade på zooråttor, det kommer man inte ifrån. Men inte är zooisar mindre värda som individer för det.
Terato: Ofta finns det transporthjälp att få, annonserar man överallt så kan det ordna sig. Annars är det ändå värt resan att hämta råttor från en uppfödare.
Jag har både från zooaffär o uppfödare. Jag håller med om att det är bättre att köpa från en seriös uppfödare då det är större chans att man får en råtta som är frisk, långlivad o har bra temperament.
Men ändå har jag alltså några från zoo o de har hittills varit fullt friska o är supertrevliga. Men, som sagt, man vet inte vad man får…