Black & Tan
Jag har mer eller mindre under hela mitt liv varit helt sålt på färgen Black & Tan, på alla möjliga djur. Kaniner, möss, hundar etc. Jag har dock aldrig sett en råtta med denna färg och aldrig hört något heller. Någon som vet om det existerar?
Om inte, vad skulle krävas för att få fram denna färg? Avel och genetik är inte min starkaste sida så jag vänder mig till er.
Bifogar även en bild på en hane jag hade här hemma i några dagar, som enligt en uppfödare jag pratat med är en rostad black eubk, men som är det närmaste Black & Tan jag kommit på en råtta. Den bruna färgen är ljusare i verkligeheten än på bilden.
Hade en sån nyss jag med, rostning är inte alltid en dålig sak :)
Men jag tror att någon som vet hur man får fram det på möss kan svara bättre, och isf. kanske tom. kan översätta det till råttgenetik :)
Men jag håller med dig…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
det hade vart snyggt på råttor:)
Min blogg: SweGizmo.se

tan är väl en typisk musgrej, har aldrig sett det på råttor.
Qui dormit, non peccat
hade vart kul om man hade kunnat avla fram det iaf:)
Min blogg: SweGizmo.se

ja jag är inte så bra på möss så jag vet inte hur tan kommer fram:( men de skulle vara intressant!
Qui dormit, non peccat

Men är det ens möjligt?
Satt och funderade på tanken med black och någon blekgen och sen med vilka teckningar man skulle blanda in, men teckningen är alltid vit.. det är nåt där som måste ändras rent genetiskt..
*nyvaken*

Ska det bli tan så krävs en ny mutation på tamråttan!
Tan är a(t) på mus. En gen som är kopplad till just a men en tickad kan förstås även den vara tan eftersom en agouti kan vara Aa(t).
Tan kan vara väldigt oregelbundet och ibland t.ex. enbart sitta som två små prickar under bakbenen. Så på det sättet skulle kanske de första tanarna se ut så. Men jag är tveksam till att det skulle vara så mörkt. Tan är alltid mycket ljusare.
Någon kan ju försöka locka hit grodan eller Tomas så kanske någon av dem har lust att spekulera djupare i detta?
Älskar mina stora små vänner..