Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 905 ggr
Anvariel
0

Avelsprogram (datorprogram alltså)

Kollade runt lite efter avelprogram som man lätt kan räkna ut inavelskoefficient med. Det är ju lagom drygt att sitta och försöka räkna ut sådant själv.

Hittade detta:

http://animalregister.net/index.php

Det är gratis upp till 100 djur så har man storuppfödning kanske det inte fungerar så bra. Dock kostar fullversionen enbart 20 dollor och det är ju synnerligen billigt för att vara mjukvara. Det är ett program som är väldigt enkelt att sätta sig in i. Det är i princip en enkel databas som utöver det vanliga en databas gör, också skriver ut stamtavlor och som sagt inavelkoefficienter.

Jag fick idéen när jag var inne på en amerikans uppfödares hemsida och såg att denna hade skrivit ut stamtavlorna för alla sina råttor på sin hemsida. H*n hade också skrivit ut inavelkoefficienten för alla råttor vilket jag tyckte var utmärkt! Det skulle vara något för svenska råttor tänkte jag då. Inte bara inavelkoefficienten men lite mer info överhuvudtaget. De flera uppfödarhemsidor jag har besökt i sverige skriver mest upp födelsedatum och namn. Ja, men det är ju knappast informativt om man vill veta mer om hur en uppfödare jobbar och hur det ser ut bakåt i leden med aveln. Naturligtvis är allt sånt jobbigt att skriva ut förhand så därför tänkte jag att om ni inte redan använder något program så är här ett tips på ett program som i alla fall fungerar och är gratis.