Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 594 ggr
Jinaum
0

Undran

Jag undrar vad tecknen är för en deperimerad råtta. Det enda jag kan tänka mig är att den slutar äta å blir apatisk kanske. Är det så?

SweGizmo
0

ja det låter rimmligt.

Min blogg: SweGizmo.se

Jinaum
0

Vill bara hålla koll för jag blir förkrossad verkligen om det sker något med den råtta som nu väntar på kamrat. Han kommer ju få vänta lite över 2 veckor. Så jag kommer väl hålla ett vakande öga på honom

MangoMelon
0

Var med honom så mycket som möjligt. Ha honom med dig när du städar, lagar mat, gör läxor osv. Ha honom i soffan eller sängen då du kollar på teve, sitter vid datorn eller läser.
Ha honom innaför tröjan om du går nånstans, så att han behöver sitta ensam i buren så lite som möjligt.
Jag har en ensamhane här som varit ensam nu i fyra månader. Till en början gick han ner i vikt och ville inte äta. Han satt mest inne i sitt hus och stirrade rakt fram. Men sen så verkade livslusten återvända och han började äta igen, OM man serverade nåt gott åt honom :p Jag utnyttjade tillfället och gav massa mumsigt åt honom som leverpastej, majs, kyckling och liknande och till sist åt han vanlig mat med god aptit.
Han verkade dock ha tråkigt i buren så jag började ha honom med mig överallt.. Nu är han en glad ensamråtta (eller ja så glad som dom kan vara), tror jag iaf. Han godkänner inga andra råttor, varken bebisar eller vuxna..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jinaum
0

Jo han har hittils varit med överallt. Låter buren stå öppen så fort jag kommer upp. Men han ja. Springer runt lite. Lägger isg under min säng och ligger där å sover. Rör på sig lite igen och kommer å pratar med mig sedan pyser han iväg å lägger sig i buren tills jag tar ut honom och bär med honom. Men han verkar mest vila ut när han inte längre behöver vaka ifall den andre får en knäpp och biter honom.

Anvariel
0

Men så är ju hanråttor lata också. =) Han kanske bara njuter och tar sig en liten tupplur för att ta igen sig efter senaste tidens trubbel. Om han äter och dricker så är det nog ingen akut fara i alla fall. Däremot vill du ju såklart stimulera honom så mycket som möjligt eftersom han inte nu har någon att busa med. Du kan ju passa på att lära honom gå runt i ring eller nåt. :)

Men det är bra att du bryr dig!! Mycket bra råttmatte ska lillkillen veta att han har!