Rossel
Min en råtta har nyst till och ifrån en längre period. Hon har blivit bättre ett tag för att sedan börja nysa lite igen. Hon har alltid varit pigg och matfrisk. Ett tag var hon lite överviktig men är nu normalviktig trotts att hon ätit så hon borde gått upp mer än hon gjort. Det bör även läggas till att hon är 4 månader.
Idag efter att knappt ha sett dem under veckan pga. skola så nös hon mer än vanligt. Hon sprang lös på golvet när jag gjorde ren buren men såg sen att hon andades fort, mycket fortare än de andra. Jag lyssnade på henne och hon rosslade, det hörs om man lägger örat emot eller om det är tyst omkring. Hon verkar för övrigt pigg. Rosslet hörs mest när hon sitter still Jag tycker hon är mer stirrig och orolig än vanligt. Aktiv har hon alltid varit men hon är inte som vanligt.
Bör jag uppsöka veterinär nu, ska jag vänta till måndag eller bara avvakta?
Gå till vetrinären och se om det finns något man kan göra åt rosslet.
Min blogg: SweGizmo.se
Jag satte henne ensam när jag skrev första inlägget. Nu rosslar hon konstant. Hon låter som en kaffebryggare. Fortsätter försämringen såhär fort är jag rädd hon är död till morgonen. Jag såg henne ju i förrgår! Då var allt okej. Jag ångrar att jag inte tog nysningarna på allvar. O.o
#2 En råtta kan leva ett normalt liv med rossel också. Det finns bebisar med dåligt immunförsvar som börjar rossla i väldigt ung ålder men klarar sig bra i livet endå.
Tyvärr så hjälper inte alltid medicinen, men visst kan det vara värt att pröva.
Men att hon skulle dö av rosslet tror jag inte, isåfall skulle det nog ligga någon annan sjukom bakom det.
Jag har själv haft en kaffebryggar råtta här hemma och han levde ett ok liv iaf.
Men tyvärr bet inte medicinen på honom.

jag kan säga att om du har "tur" så är det inte nått farligt. personligen så har jag en råtta med konstant rossel, vart till veterinären alldeles för många gånger typ, tills dom kom fram till att han inte är sjuk utan har helt enkelt "kroniskt rossel" .
Okej. Jag är bara rädd att det är mycoplasma som kommer sätta sig i lungorna och utveckla lunginflamation.
Det känns som jag har läst allt som går att hitta om mycoplasma och det står olika överallt. Men bör hon fortsätta vara isolerad från sina bur kompisar eller är de redan smittade? Hur lång tid tar det för mycoplasma att bryta ut om hon smittat dem med sitt rossel och sina nysningar? Dessutom undrar jag om det är någon ide att de är i olika burar eftersom burarna står i samma rum fortfarande.
Jag har en rosselråtta hemma som rosslar mer eller mindre sen jag fick han vid 8 veckors ålder. Han har ett drägligt liv ändå:) så dör behöver råttan inte göra. Men gå till en VET och se om det går att bota roslet, i mitt fall gick det inte men har en annan råtta som rosslade och jag gav han medicin, sen dess har han inte rosslat.
Min blogg: SweGizmo.se