hårlag?
Vad finns det för hrlag utöver slät, rex, dubbelrex, fuzz och naket? jag har bland annat hört talas om "velvet" eller något liknande. Vad är det för nått?
Jag har en råtta hemma som är dubbelrex. Men nu har han fått massor av päls, och är nästan långhårig… Räknas det fortfarande som dubbelrex?
Är han dubbelrex från början dvs har två rexade föräldrar så borde han vara dubbelrex även om han ibland får mer päls. På dubbelrexarna kan ju pälsen växa lite "okontrollerat"
Okej! Men han har inga som helst kala fläckar, och han har lång, tät och tjockpäls över hela kroppen :P
Är båda föräldrarna rex?
ja =) men han har alltid varit dubbelrexad, jämnt och kort hår och nu har det blivit långt =)
#5 Jag ingen förklaring. Det låter konstigt att en dubbelrex får lång päls efter ett tag. Jag har bara erfarenhet av släta, rexade och dubbelrexade så jag hoppas att någon annan kan förklara fenomenet för dig 

Har du möjligen en bild??
kan fixa en tills imorgon =) jag hinner tyvärr inte idag..
jag har haft pälsade dubbelrexar. den senaste hade samma päls som en vanlig rex men något strävare…

#9 hur vet du då att den var dubbelrex? är det för att bägge föräldrarna var det?

man kan ha bra och dåliga rexar och dubbelrexar, så ibland är de lite klurigare att skilja på dem i vuxet tillstånd.
Qui dormit, non peccat
Det som löser den gåtan är väl att man kollar på stamtavlan? Är båda föräldrarna rex så har man en dubbelrex, svårare är det väl inte?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#12 det var det jag undrade.. eftersom jag inte kan någom om genetik och hårtyperna…
men rex o rex ger ju även vanlig rex.. så de kan va svårt att veta i sånt läge.
min dubbelrex var ganska kal första månaderna men fick päls när hon blev vuxen.

Japp, Rex + Rex ger 25%dubbelrex, 50%rex och 25% släta råttor i kullen.
Så antingen är han väl en extra tunn rex eller en extra hårig dubbelrex! :P
Älskar mina stora små vänner..
Hans föräldrar är rex båda två. Men han är dubbelrex, han har alltid haft lite kala fläckar och varit tunnhårig. Jag blev bara lite fundersam eftersom att jag inte viste att dubbelrexar kan ha hår över hela kroppen.
#9 det är så han är! som en vanlig rex, fast med mycket strävare päls. Hans päls är också krulligare :)