Biten av vildråtta
Vet igentligen inte vad jag vill med det här inlägget..
tänke väl mest skriva lite om vad som har hänt mig idag..
jag går första året på ett djurgymnasium.. vi har 1200 djur uppdelat i 100 arter. så det är mååånga djur..
hursomhelst, idag på lunchrasten hade två av mina klasskompisar hittat en halt vildråtta.
De visste att jag hade råtta hemma, de frågade om jag kunde ta upp den, så vi kunde visa den för djurvårdarna.. så de kanske kunde avliva den så den slapp lida eller nåt..
Jag tänkte inte alls på att den nästan självklart skulle självförsvara sig, eftersom den var vild och dessutom skadad..
jag agerade utan att tänka, och självklart bet den ju mig
Nu såhär i efterhand fattar jag inte hur jag kunde va så dum.. min förkärlek till råttor sa bara "åh vilken söt, den här måste jag rädda" typ
Jag har spritat händerna, tvättat såret jätte nogrant. det var väldigt ytligt.. men blödde rejält iallafall..
nu är frågan om jag kan bli smittad av nånting.. och isåfall vad.. om det är någon som vet?
Stelkrampsspruta har jag tagit, så det är lugnt..
Inte kommer mina råttor känna av att det har vart en vildråtta på mig? jag har ju tvättat jätte mkt å så..
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, flytta om det blev fel
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Har också blivit biten av en vildråtta. Tvättade noga och hade stelkramps sprutan. Fick en infektion så jag blev tvungen att äta pencillin. Men det har jag också blivit tvungen att gjort när en tamråtta bet mig en gång i tiden. De är bara vänta och se. Du märker ju om det blir infektion.
Lite OT men eftersom du skrev det: Är det Spånga Gymnasium du börjat på? :) Lät som det eftersom dom har just exakt 1200 djur fördelat på 100 arter. Jag går andra året där ^^ (Mkt bättre än t ex säbyholms djurgymnasium, mycket mer seriöst och bättre lärare, klassrum, undervisning och djurhägn bla, iaf enligt mig, och enligt alla jag pratat med, både folk som går spånga, folk som går på säbyholm och folk som bytt och provat båda :P)
Som sagt, OT, tyvärr vet jag inget om själva frågan i ditt inlägg :(
Tror inte det ska bli några problem med bettet, håll det rent och håll koll. får du feber eller att såret blir varigt och väldigt rött, svullet och varmt så ska uppsöka läkare.
Min blogg: SweGizmo.se

#2 ja, det är spånga gymnasium ^^
haha du kan ju kolla skolgården imorgon XD det är typ blod hela vägen från skolgården in till djurhuset

en gång när jag var litet kid blev jag biten i fingret av en skadad ekorre. då tog mormor fram spriten och baddade, haha. lite OT det med :P

Antar att det som är farligast med ett sånt djurbett är just om det kommer in smuts, precis som med alla sår. Håll koll på såret och åk in om det blir problem.
Älskar mina stora små vänner..
#4 ajdå :/ Jo jag minns faktiskt att någon sa typ "kolla det är blod där!" XD Men djurvårdarna borde väl kunna hjälpa dig också :)

#7 ja, Kickan och Carro hjälpte mig att sprita händerna å sätta på plåster osv, å skickade mig till skolsköterskan ^^