sår! :S ? :(
Igår när jag gav mina råttor mat så såg jag Att Electra hade blod i hela huvudet!
inte kul att se, blev rädd och nästan panikslagen, ringde min mamma å grät.. :$
men jag skölde henne.. så blodet försvan.. tvättade såret osv,hittade ett litet sår precis brevid ögat, hon uppförsig som vanlit iaf.. äter,driker,sover,busar, tvättarsig osv.
såret är inte så stort och blöder inte mer alls.. men när det var så mycket blod är det klart att man hinner tänka de värsta. Men jag undrar så hur min lilla Gumma fick de!? :(
Jag tror knappast att det är Alexia som gjort det, för dom har butt ihop sen dom föddes och är nu 1½ år gammla och har aldrig bråkat med varandra eller bitit mig ens.
Vad tror ni?
kan det va den andra råttan trots att man aldrig sätt/hört dom bråka?
eller kan det vara att hon rivit sig nånstans, eller finns det nån "sjukdum" eller vad man ska kalla det hos råttor där de bara "dycker uppp sår" typ..?
någon som varigt med något liknade… hittat sår på en råtta men inte vet var/hur de kommit?

De är nog inget att oroa sig för. Det kan ha hänt lite vad som helst. Men bara hon är normal nu så ska det vara lungt.
ok vad bra! :), tack för svaret! :)

Ja, det skulle kunna vara ohyra också. Om hon har kliat sig precis vid ögat kanske det kan blöda mer än man tror.
Kolla om hon kliar sig mer än vanligt och blås och känn lite i pälsen och undersök om det finns fler små sår. I så fall är det nog ohyra. Ta henne till en veterinär då så skriver de ut stronghold åt dig. Det tar död på ohyran. Ohyreproblem är inget farligt utan väldigt vanligt och lättbotat.
Älskar mina stora små vänner..
ah.. okej tack.. :), smittar de den andraråttan isafall?
dum fråga nu kanske… men smittar de människor.. ?
tack för svatr! :)
förstår din rädsla, har vart med om samma, såg värre ut än var det var, men i detta fall var det en av mina hanar som hade bitit.
Min blogg: SweGizmo.se
ja.. det ser ju värre ut, så mycket blod på ett så litet djur lixom.
Aj då okej.. hoppas de gick bra o att han inte bet igen..
tack för svar! :)