Vilka grensorter?
Tänkte sätta in lite grenar i buren så mina små tjejer har något att klättra i och tugga på. Vilka grenar ska man använda? Har hört att fruktträdsgrenar är bra men jag har inga fruktträd i närheten. Här finns bara tall, gran och björk. Går något av detta att använda?
björk går jätte bra nu på sommaren. akta dej för tall och gran. de är dåliga av samma anledning som kutterspån.
Tall och gran ska du undvika av samma anledning som du ska undvika kutterspån, nämligen att barrträd innehåller terpentin som inte är bra för något djur. :) Björk ska nog gå bra, men vänta tills någon som är helt säker skrivit också. Glöm inte att lägga grenarna i frysen eller i ugnen innan du lägger dem i buren, för att inte råka ut för ohyra.
Edit: Missade att någon hunnit före. Oops.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
jag sätter alltid in mina grenar med en gång jag plockat hem dom för hur stor är risken att en vild råtta varit där precis innan och klättrat på just den grenen?
#3 Men ohyra behöver inte komma från en råtta? Det finns väl ohyra som bor i grenarna oxå?
#3 Jag skrev bara det jag hört av andra, att man inte vet vad som finns i grenen innan, så det är säkrast att sätta den i ugnen eller frysen för att döda eventuell ohyra. Om det nu skulle vara så att grenen redan är fri från ohyra från början skadar det ju inte att vara på den säkra sidan. Så tänker jag. :)

Tack för hjälpen!

om man ska stoppa grenar i ung/frys. påverkas råttorna inte lika mycket om dom går ute på gräset? man tycker det vore större chans att en vildråtta sprungit förbi på gräset.
#7: Bra fråga! Det där har jag också funderat väldigt mycket över då personer som postar bilder på råttor i träd vilt förespråkar att man måste värma/kyla kvistar när man tar i dem.
Jag stoppar in kvistar och blad i buren utan att ha gjort något med dem, kanske sköljt av för att få bort en del avgaser eller liknande bara. Kollar dessutom igenom dem så att det inte finns några tydliga löss, men säkert är det ju aldrig.
största risken med kyp tror inte jag är att råttorna får dom (då borde de redan suttit på en råtta) utan att du får in en himla massa smådjur i ditt hem. små spindlar och ev myror och annat som kan tänkas finnas på grenen.

#9 spindlar å myror å sånt äter råttorna upp! :)
i annat fall så har jag en katt som är en utmärkt krypjagare :P
#11 Haha, katter som jagar myror är bland det roligaste jag sett. I alla fall då min kompis kattunge gjorde det. Man märkte på honom att han tyckte att myran var jätteläskig, men på samma gång bara var tvungen att få tag i den.
#9: Haha, men då får man ju kryp i frysen eller ugnen i stället!
Då tror jag dessutom den risken är större för mig när jag plockar blommor, när jag suttit/legat i gräset med mina kläder och sen går in osv.
Jag varken sätter in grenarina i frys eller ugn.
Däremot så brukar jag tälja dem och se till att de ser ''fina'' ut.
Har funkat utmärkt för mig…
jag behåller både bark och löv. det är väldigt uppskattat och ser fint ut i en dag ungefär när det r grönt och lummigt i buren. dock mindre roligt att städa undan sen…

jag personligen går ut, plockar det jag vill stoppa in i mina burar, och stoppar in det.
det finns ju endel träslag som är giftiga som man bör känna till. exempel på det är plommon, ek och körsbär.

jo, det vet jag, men när jag plockar tänker jag inte på kryp så mycket. visst skulle jag se en kvist som är bombaderad av kryp kanske jag inte tar just den. men här hemma blir det mest björk och äppelträd.
nä jag tar dom grenar jag vill ha jag med. men jag använder mig av ek bland annat. jag har inga gnagråttor och ek är inte så farligt. kan ge lite lösa magar om det vill sig illa.

Har nu hittat jättefina grenar från bokträd, någon som vet om det är giftigt?
http://linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html här är en lista på giftiga växter, visserligen mest blommor och annat grönt. men det kanske hjälper nån :)
det jag hittade om bok var att bokollon ger besvär med magen. just grenar hittar jag inget om.
I skolan använder vi ask till alla djuren..Det är bra
Jag tycker vi ska pusha på dem dom hålle på med R8wiki att få in vad för växter mm som vi kan tänkas vilja använda för råttor som är giftiga!
Hakuna matata!

eller så bara man orkar googla så är allt som är ohälsosamt för människor och andra djur, troligtvis dåligt för råttor med…
Qui dormit, non peccat
Jag har då aldrig läst att varesig gran, lök eller andra saker skulle vara farligt för människan. Är ju ändå vissa skilnader, så tycler ju det skulle vara bra för nybörjare att enkelt få reda på vad dom råttor inte bör ha.
Hade jag inte tittat på råttwiki eller på detta forum så skulle det väll inte var ahelt lätt att veta att råttor t.ex inte får stå på kutterspån när alla andra sjur "får" det. Man kan ju trotts allt inte veta allting bara sådär ^^
Hakuna matata!

#26 Har du inte? Gran är tex inte bra för någon, fråga vem som helst som jobbat på ett sågverk eller liknande. Och inga djur anser jag ska ha spån av ohälsosamma gran eller andra barrträd. Ceder är inte heller bra.
Lök har sin fräna smak pga den faktikst är "giftig" trots att de inte är särskilt mycket. Sen har ju de flesta sorter manipulerats numer och försvagats så de flesta människor äter lök utan problem.
Naturligtvis så skulle det vara bra med en lista, men i dagens läge så är det mycket lätt att googla fram all fakta man behöver. har sj aldrig ens hört talas om råttwiki faktiskt.
Qui dormit, non peccat
Speciellt rå lök är väldigt starkt för magen, även för människor.
Och ja, tyvärr är det ju allmänt "accepterat" att använda kutterspån till djur även om det inte är bra. Innan jag kom in i "råttvärlden" trodde jag minsann att djuraffärer oftast hade koll på vad som är bra för djuren… Nu har jag insett att de oftast inte har det.
Lök anses ju lite av en huskur för mäniskor o.O Äter dock inte själv och har varit väldigt tvistat huruvida det är fantastikt eller dåligt att ge hästar lök.
Hur många känner någon som jobbar på ett sågverk…? o.O
Jag tycker bara det vore en bra ide för att minimera riken att någon olycka skulle hända… Jag tror många okunniga inte direkt anstränger sig för att hitta information om de djur de skaffar utan mnga köper det som "gullig leksak" till deras barn osv. Tror inte många av dem skulle anstränga sig för att se om någon mat var giftig för deras råtta, kanin eller vad de nu skaffar.
Ju klarare och tydligare saker går att hitta destå mindre olyckor eller felbehandlingar skulle kunna inträffa =)
Hakuna matata!
Angående r8wikin så är det ju en wiki! Det är alltså allas ansvar att skriva det de tycker bör finnas med.

#29 Det har jag däremot aldrig hört, att de ska vara en huskur! Visserligen är bla vitlök i små mängder relativt nyttigt och kan fungera stärkande iomed att de är bakteriedödande bland annat. Hästar vet jag inte så mycket om faktiskt, men de ska väl inte heller ha lök då de inte kan bryta ner vissa ämnen i löken.
Man behöver inte känna någon på ett sågverk enbart, de räcker med att gå in på en byggvarufirma o prata med kunnig personal.
Jovisst, men isåfall så borde ju djuraffärer mm gå ut med tydliga riktlinjer om vad djuren ska ha, istället för som de är nu där de flesta djuraffärer skiter i sina djur o inte tar något som helst ansvar. Råttwikin kommer ju inte de oengagerade människorna att hitta till ändå misstänker jag.
Lite mer reklam för råttwiki kanske skulle vara bra? Då jag som sagt inte har hört talas om den ens.
Qui dormit, non peccat
Nej bättre djuraffärer behövs verkligen! Jag förstår inte varför rolk som knappt bryr sig om djur ens kommer på tanken att starta djuraffärer :S
Hakuna matata!
#31: R8wikin är skapad av medlemmar, och är kopplad till, r8forum.
Om du har några tips på var/hur man kan göra reklam för den så är det fritt fram:)
Här ligger den och är öppen för alla att skriva i.

är spån bara dåligt för smådjur eller även för hästar?
jag har alltid trott att spån var kasst för att det är så dammigt, inte att det var giftigt..

#34 Finns många hästar som inte kan ha spån då de dammar för mycket och för att de är känsliga för ämnen som frigörs från spånet i kontakt med deras urin.
Qui dormit, non peccat

ahaa! då är jag med :D
jag tycker att det är dumt att ha spån till hästar då det är mycke dyrare tex och "gifftigt" o dammidgt
Elshira man kan ge vitlök till hästar tex pulver eller som olja det ger finare hårrem blankare asså (men jag tror inte det är farligt i små mängder) men dom luktar desto mer lök, man kan lika gärna ha typ olika sorters oljor tex solros,raps o linfrö olja man kan även ge lin frön men dom måste kokas eller nå
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
o glömde jag tycker att det är bättre me halm + mycket billigare o skönare att såva på
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#38 men om man har en häst som käkar upp halmen så det inte finns något kvar i boxen på morgonen, samt att hästen blir smällfet med risk för kolik så är halm inget vidare alternativ.. Dessutom ska halmen vara av bra kvalitet för att man ska våga ha den som underlag till hästar, ofta är den dammig eller möglig. Halm kräver en torr förvaring för att inte mögla..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Och asjobbigt att mocka halm -.-
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#40 Skojaru! Då föredrar i alla fall jag spån, om man bara fokuserar på mockningen.
När jag tvättar min gren (her en stor torkad avskalad gren i buren) så brukar jag tvätta den i badkaret med JÄTTE varmt vatten och lite grönsåpa. Efteråt sköljer jag av grenen en massa och låter den ligga en stund i vatten. Sedan får den torka innan jag lägger in den. Borde det inte gå att göra så med nya grenar innan man lägger in dem också?
(Med lite grönsåpa menar jag typ, en halvdroppe)
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sköljer av grenarna i badkaret, jag. Ugn och frys känns lite overkill.

..Annars är ju inte ohyra det värsta man kan råka ut för om man bara har några få djur. Det är väl värre om man har 30 stycken som ska medicineras. Jag chansar nu för tiden när det gäller att ta in saker för som man skrivit tidigare i tråden så får man ju så lätt in sån skit ändå.
Älskar mina stora små vänner..