Ute per dag?
hu länge har ni era råttor ute per dag? hur många timmar?
med ute menar jag ute å springa på golvet t.ex.
jag har dom inte springandes på golvet för vi har hund som är rädd för dom och skulle säkert bita dom om ingen e med så jag har dom på sängen och vid datan och det kan vara olika fför varge dag vissa dagar bara 30 min andra 2-3 timmar men runt en timme kan man säga och sen har jag ju också ite tid i buren och pussas och så ;)
oj trippelt seg data :O
ojoj vilket tjat;D hehe
jag undrar för ja brukar ha mina ute på golvet ca4-5timmar per dag, å tänkte höra hur länge ni andra har dom ute. Jag har nyss skaffat dom 5grabbarna å vill att dom ska få de bästa:) men 4-5timmar är det lagomt eller för lite?

Hanflocken är ute dygnet runt, ensamhanen är ute flera timmar om dagen och honorna är ute ca 3-5 timmar om dagen.

Har flera katter, så jag kan inte släppa ut mina råttisar där vi är. De får springa lite i soffan med oss. Eller springa lösa i rummet bredvid garaget där de bor.
Mina är ute dugnet runt
Små stjärnor lyser också i mörkret.

har min bur öppen så länge jag är hemma och vaken.
men om jag sover eller inte är hemma så får dom sitta i buren
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Vi jobbar på att få hemmet råttsäkert (inte lätt alltid), men tills dess brukar de få springa ute i soffan ett tag varje dag. Blir olika från dag till dag och vi tar inte precis tid på dem, men tills de verkar nöjda! Skulle vilja ha de ute hela tiden när vi är hemma, men som sagt, just nu är det inte säkert för dem.

Mina råttor är ute allt från 20min till ett par timmar per dag. Eftersom jag inte vill att de ska vara ute om jag inte har ett öga på dem så blir det inga superlånga utevistelser. Har nämligen märkt att de gillar att gnaga på möbler och tapeter och det gör att jag definitivt inte vill ha dem lösa om jag inte själv sitter med dem. Däremot tittar vi ofta på TV tillsammans i soffan. :) Det uppskattas för då är matte så nära och det är tydligen superskoj.

Förut hade jag mina råttor ute dygnet runt men nu när jag flyttat är inte lägenheten råttsäker för de finns hål under skåp och dator i sovrummet där råttorna är så för tillfället har dom de ganska tråkit när de gäller att springa på golv. Dom får hänga med mycke på axeln och i kläderna annars är de bara köket som dom får springa i löst och de är litet… de kommer bli bättre!
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
I min förra lägenhet hade jag dem ute från att jag kom hem (3-5) till att jag la mig (00). Nu när jag bor hos mamma och pappa är det väldigt olika. Vissa dagar får någon av flockarna inte komma ut alls - Andra dagar har jag dem ute i några timmar.
Jag ser till så att mina får komma ut varenda dag, oavsett om jag varit borta hela dagen och kommer hem mitt på natten. Då får de komma ut då!
Jag har dem ute minst en timme men det blir längre ibland. Minst en halvtimme ska de få vara ute om dagen iaf, om det är så att jag har bråttom. Sen är de ju mästare på att ge en skuldkänslor när de sitter nästan på varandra med ledsna ögon och nosarna tryckta ut genom gallret.
"Sen är de ju mästare på att ge en skuldkänslor när de sitter nästan på varandra med ledsna ögon och nosarna tryckta ut genom gallret."
Beror på vilket kön och vilken ålder. Mina gubbar fungerar så att de kan ligga inne i hängmattan en hel dag trots att burluckan är öppen!

mina är i snitt ute ett par timmar om dagen, väldigt sällan på golvet för jag har typ 3 uttag i hela lägenheten så det är förlängningssladdar öööverallt, dom gnager på allt så dom har en egen soffa, råttsoffan, med kissfläckar och kuddar utan hörn.

#17 Haha, ja, så var mina gammeltanter också! Men jag tror ändå att de känner en viss frihet bara av att luckan är öppen. Som en hund som har en hundkoja. Den kanske inte använder den men den tycker ändå det känns tryggt att den finns där.
Mina råttor bor i ett enskilt rum och deras bur är öppen dygnet runt. Men de sover ju oftast så om jag vill att de ska härja runt så måste jag gå in till dem och försöka få liv i dem och kanske lägga ut lite frön här och där i rummet eller busa eller träna med dem. Ibland får de vara med på soffan i vardagsrummet. Jag har inte säkrat klart i vardagsrummet än så de kan inte riktigt springa fritt som de vill där.
Jag brukar ha dörren öppen till deras rum så får de gå ut till mig som de känner för. Men quality time med dem där jag är med och verkligen umgås och gör saker med dem är väl kanske någon timme. Ibland blir det utspritt på hela dagen.
Egentligen tycker jag det är bäst att ha råttorna i köket. Då hör de när man håller på och bökar och hoppar gärna ut och vill umgås. De tenderar att bli lite sega när de är "undangömda".
Älskar mina stora små vänner..
#17, jo precis så gör tjockisråttan om man öppnar dörren på dagen. från klockan 17 och framåt brukar det gå bra att komma ut, men om man öppnar den mitt på dagen. Ja då är det ju mitt på dagen!! då ska man sova!…tydligen
mina killar har jag ute runt 30 min - 1 tim, de är inte så jätteförtjusta i att vara ute, så de går in efter ca 20 min, men mina tjejer älskar att springa runt så de är ute ca 2 tim :)

#20 Javisst. :) Vissa tider på dygnet ser inte mina råttor någon som helst vits med att matte öppnar luckan till buren. Och vissa dagar så smiter de ut så fort de får en chans (de får ju inte springa på golvet i vardagsrummet som sagt). Men är det sovdags så är det ju sovdags och då ska inte matte komma farande inte.
Iom att jag har en GP-råtta så får buren vara öppen nästan jämt när jag är närvarande just för att hon inte ska gnaga galler (vilket hon gör även om luckan är öppen ibland, korkad råtta
).
En gång glömde jag att stänga luckan när jag gick till skolan för tjejerna var ute en stund på morgonen, och när jag kom hem så låg dom och sussade så fint i hängmattan precis vid luckan. Såg inte ens ut som att dom vart ute något :P Som tur är så var GP:ns bur stängd, annars hade jag inte haft några tapeter eller sladdar kvar i mitt rum :D

mina grabbar fick förr vara ute hela tiden, då jag hade snälla råttor som lät bli att gnaga på mina saker. sen sabbade dom lite grejer och hädan efter så är dom endast ute när jag är hemma, så nu får pojkar och flickor turas om om ute tiden.
verkar som jag inte är den enda med smått lata grabbar. min ena hane går och lägger sig nån stans mjukt, dock utanför buren, tex, en tvätthög på golvet, i min väska eller i sängen,, latmask:)
haha mina dom lägger sig oxå å sover när dom e ute:P
Jag har en ektorp soffa som är endast för djuren. Så fort jag kommer hem eller vaknar och inte ska iväg så släpper jag ut ett gäng råttor. När jag sitter på datorn har jag alltid en soffa full med råttor. Nu har jag både mina soffor bredvid varandra så de kan hoppa emellan om de vill. Tjejerna kan själva återgå till sin bur och min hane hubba går tillbaka till sin när han tröttnat.
Jag brukar även sitta ute och läsa rätt mycket vid fotbollsplanen eller på min tomt. Har 1-3 med i sele som tyvärr brukar somna bredvid mig rätt fort. Inte så mycket motion men de får komma ut. Nu när det varit varmt har jag haft mycke linne. Gör lite ont att ha råttor på axeln osv. Men annars har jag med dom i luvtröjan eller i tubtoppen.
Blivit lite mycket jobb till och från. Jag får lätt råttabstinens och har flera gånger haft med några till jobbet :-)
Finns inget bättre än att ha en brukare som älskar allt utom spindlar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zickan. jobbar du innom äldreomsorgen eller som personlig asistent? vore coolt med gamligar som diggar råttor:)
Personlig assistent. Så det är endast en äldre kvinna som jag mer eller mindre bor hemma hos under tiden jag jobbar. Totalt underbart att ha hunden med på jobbet och det aldrig är problem att ha med mera.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.