Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 712 ggr
Ricko
0

Flis & Tidnigar

Ja jag har tidigare haft kutterspån till min sötsaker till råttor, även till dom som inte finns med mig längre(och nej dom dog inte av cancer utan av ålder) iallafall så är det så många som säger att ja som sagt kan dom få cancer osv & att det är dammigt m.m så nu har jag köpt hem tidningar och flis. Tycker ni jag ska testa båda 2 och sen välja den som funkar bäst eller tror ni man kan lägga tidningarna underst sen fliset ovanpå? Sen har jag en fråga: Blir det inte hårt & oskönt för råttorna att sova på flisen?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[FrejaGna]
0

Mina har aspflis och visst är det inte världens mysigaste, men sedan brukar ju inte råttor sova på botten i buren heller :P Dom brukar ju vilja sova i något hus eller en hängmatta eller något annat man satt in, så det löser dom ju själva :) speciellt om man har lagt in fleece eller papper eller något mysigt där dom sover ^^

Själv tycker jag aspflis funkar väldigt bra :)

MoaL
0

Flis är visserligen inte det mysigaste, men det är ju där bomaterialet kommer in, d v s exempelvis rivet papper. :) Då blir det ju mjukt, plus att råttorna får mycket pyssel att göra. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ricko
0

#1 proböemet är nu att jag bara har en trähus som står på "marken" och ingen hängmatta(bara haft dom i 3 mån) men dom ahr ju en "övervåning" och så dom kan sova på taker på boet..

Ricko
0

Såhär ser mitt ut ungefär men det är liite större bitar.

http://www.hilmer.se/assets/gallery2/flis.jpg

idisen95
0

man behöver inte riva tidningen själv det gör dom själva ;) man han ju ha tidningspapper och sen i husen och där dom brukar sova kan man ha flistyg det har jag

Ricko
0

#5 kissar dom inte ned tyget? Tungan ute

MoaL
0

Ricko, vad är det för slags flis du har köpt? Var har du köpt det? :)
Hängmattor kan du för övrigt göra själv av ett sönderklippt lakan, örngott, fleecefilt eller något annat sådant slags tyg. Hänga upp dem kan du göra med t ex klädnypor eller gem. :)

Idisen95, inte alla råttor har sönder tidningarna själva. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[FrejaGna]
0

#3 Men då tycker jag att du löser det problemet genom att skaffa dom en hängmatta! :) Inte alls dyrt, läs bara tråden "Råttleksaker" så ser du hur enkelt det är ;) Och dom kommer säkert uppskatta det :)

Och när det gäller att kissa ner tyget, klart dom gör, och då tvättar man det bara då och då :)

elektra1
0

Har flis bra uppsugningsförmåga?

Tycker toalätt såna där papperskorvar som vissa använder är helt värdelösa. Det luktar på en gång när man använder sånt.

Anvariel
0

#6 Ja, tyvärr… Så det blir till att ha många hängmattor att byta mellan om du inte kan tvätta vid behov (jag kan t.ex. bara tvätta en gång varannan vecka, max). Du kan också prova att köpa lite tyggrejer från IKEA. Finns en massa fina saker där man kan göra till hus/boplatser för råttorna. Finns trådar om det.

Ricko
0

#7, hm.. vet itne XD Jag frågade bara efter flis. Det var min morfar som gav mig lite av det han ahde till att elda med.

idisen95
0

#6 jo dom kissar ner det men då får man ju byta

#7 nähä mina gör det eller en av dom gör iaf det :P

Ricko
0

Men fliset som jag använder(skickade 1 länk) funkar det? eller är det dåligt?

KickanW
0

Jag undrar vad du har för bur… Det låter lite tråkigt om de bara har ett litet hus att bo i.

Mina har alltid flera hyllplan, flera korgar, jättemånga hängmattor osv. De är nästan aldrig längst ner i buren, där fliset eller papperspelletsen är.

Ricko
0

#14, vet inte vad buren heter men nu om nån månad ska vi bygga om hyllan/skåpet/garderoben, ja nåtsånt XD jag hade till hundsaker men nu ska det bli en råttbur.. Dom har 1 bo sen 2 hyllplan, rör, snart en hängmatta, 1 stege. sen är det typ en stege som amn hänger fast i taket och sen hänger det ned 3 lekasker. Men jag hade 2 hus innan men dom använda bara 1 och då tog jag bort det dom inte använde och satte dit ett nytt men dom använde inte det heller. Sen somsagt har jag ju nyss skaffat dom(Det var 1 år sen jag sist hade råttor så jag hade hunnit hett bort dom förra råttornas saker) och det är bara två st 5 månaders råtthonor. Och dom får vara ute på sommaren ett par tim på dagen, och vara lösa på golvet eller sitta i axeln en stor del av dagen.

Ricko
0

Sen har dom ju massa pinnar osv dom kan klättra i. Jag har ju nyss börjat skolan(började idag) och på slöjden gör jag ju alltid nya saker till dom/katterna/hundarna/Kaninerna (brukar göra en sak varran gång)

KickanW
0

Jag vet inte hur dina råttor är men mina sover mest i buren - Leker och motionerar gör de när de får komma ut! Så jag prioriterar helt klart massor med sovställen!

Ricko
0

#17, på natten leker dom hela tiden men på dan sover som mest ja. Men dom väljer att sova på hyllplanen eller uppe på boetstak. Sen så om jag s'tter in ett till bo måste båda ligga där(Dom ligger bara tsm annars sover dom inte) fast dom knappt kan ta sig ut när dom pressat in sig. Därför har jag bara det stora boet ute.

KickanW
0

Jag har inget bo alls till mina råttor, så det är inte bara det jag menar med sovställen.

Hängmattor eller fångst från IKEA är favoriter här. Korgar gillas också väldigt mycket!

Ricko
0

#19, okej. Men det går ju ej att beställa från IKEA det är det som är dåligt. Då det är ca 40 mil till vår närmsta IKEA.. Kan du ge en länk på den där "fångsten"?

Allamej
0

Fångsliknande kan man köpa på Dollarstore. Den är tre fack hög men går utmärkt att klippa sönder :)

Hängmattor gör man bäst själv :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ricko
0

#21, Ja en fångst har jag ju själv faktiskt.. fast inte tilll råttorna då.. Kanske kan klippa såndet 2 våningar från den. Den jag har är 5-6 våningar tror jag.

Allamej
0

Precis, saxen fram och klipp klipp klipp :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Anvariel
0

Fångst är fina grejer. :) Synd att du har så långt till IKEA… jag har bara 5 mil ungefär, det underlättar. Men det finns en massa skoj i vanliga affärer också. Påsar, förvaringslådor, etc. Det är bara att IKEAS ofta är så billiga att man inte behöver bry sig om att de blir söndertuggade.

Ricko
0

Nu har dom en våning av fångst :) Dock har jag inte sett dom använda den än men.. Det ryms ju inte så mkt i min dumma "lilla" bur heller -.-' Och tack vare mamma får jag inte göra om en hylla(alltså den står på marken men det är som en hylla) eller garderob -.-'

Anvariel
0

#25 Och andra sidan är de flesta garderober och hyllor gjorda av trä… och det är i sig inte ett trevligt material att låta råttor kissa på. Svårt att rengöra. En stor fin voljärbur är det bra att ha och de kostar inte nödvändigtvis jättemycket heller. Jag tror jag betalade en 1200 för min. Men det är ju klart, det är väl mycket pengar om man inte har egen inkomst… :(