HJÄLP!
Nu har jag råttproblem igen. :S Och jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig!
Det är så att en av mina råttor verkar må dåligt. Han är pigg och så, MEN idag så kissade han jättemycket, och då menar jag verkligen jättemycket. Hela hängmattan var genomsur och efteråt så kändes han väldigt mycket smarlare och mjukare än innan, som att han inte kunnat kissa på jättelänge, trots att jag vet att han har gjort det. Någon som vet vad det kan vara för fel på honom? Är jätterädd att det är nått allvarligt, någon njursjukdom eller så. Men han verkar inte ha ont för han säger ingenting när jag klämmer och känner på honom. Någon som haft liknande problem?

Han kanske bara var väldigt kissnödig? De kan göra ganska stora pöler för att vara så små egentligen. Men det är ju svårt att säga om något är fel om man inte sett råttan. Men jag tror nog att du bör avvakta och se om råttan verkar må dåligt och i så fall ringa veterinär. Men om råttan verkar må bra så är det nog ingen fara.
Jo han är precis som vanligt. Verkade bara så mystiskt att helt plötsligt kissa så mycket. Så mycket så att hela magen sjönk in på honom. Känns som att han har gått och samlat kiss ett bra tag och inte riktigt fått ut det eller nått. Men jag ska avvakta och se. Han äter och dricker och busar som han ska, men händer det igen inom kort så ska jag nog kolla upp det. Blir bara så orolig. Han är ju min bebis. Vill inte att det ska vara något allvarligt för jag vill inte bli av med honom. Han är ju bara 4 månader gammal. :|
Vad har kisset för färg? Luktar det annorlunda? Verkar han hängig eller dålig på nåt annat sätt? Uppträdde han annorlunda före än efter han kissade sådär mycket?
Såg ut som vatten ungefär, och luktade inte särskillt mycket alls. Som råttkiss brukar lukta. Han var precis som vanligt både innan och efter, enda skillnaden är att han känns mycket smalare och mjukare nu efteråt. Jag har känt och klämt på honom för att se om han har ont nånstans men han verkar inte reagera speciellt på det. Så jag vet inte. Han var ute och sprang i sängen innan och nu är han ute och busar igen samtidigt som jag skriver det här, så han verkar inte må dåligt. Men det är svårt att säga han kan ju inte prata. :/ Så det är ju inget som säger att han inte mår dåligt för att det inte verkar som det..
Håll honom under extra uppsikt några dagar framåt, fortsätter han att må bra så tror jag att han bara var väldigt kissnödig. Har han fått nåt som är vätskedrivande före han var ute? I såna fall kanske han höll sig hela tiden ute och sen "släppte" allt när han inte kunde hålla sig mer.
Ne, jag tror inte det. Han har ju fått vanligt vatten med vitaminer i, annars har dom bara ätit vanligt Torrfoder, liten fiskbit och havregrynsgröt idag. Så jag har svårt att tänka mig att det är något av det som påverkat kisseriet. Det är ju inget ovanligt direkt för dom. Men jag håller ett öga eller två på honom. Hehe, tittar till honom varannan minut nu för att kolla att inget är konstigt. Än så länge har det inte varit något förutom det där att han känns så himla mjuk om magen. Jag jämförde med den andra killen och han känns verkligen mjuk alltså. Men ja, jag vet inte.
Är man orolig bör man uppsöka veterinär, speciellt när man inte kan se vad som är fel och hur allvarligt det är.
Förresten, är du säker på att det är kissaren som är mjuk? Kan det inte vara den andra som är hård eller nåt?
Ja, jag är säker (nästan) på att det är den mjuka pojken som är kissaren. Tidigare på dagen kissade han på sig litegran när jag klämde på honom nämligen. + att han blivit mycket tunnare nu efter kisseriet. Han kändes inte lika mjuk innan heller. Jag kanske inbillar mig iofs. Det KAN vara den andra, men jag tvivlar på det.
Jag menade att han bara känns mjuk, men att det är den andra som är hård som det ev. kan vara fel på.
Men har de känts så här tidigare? Eller blev den ena väldigt mjuk trots att han varit fast i magen tidigare, alt. är den andra hård trots att han varit mjuk tidigare? Hur ser avföringen ut?
Nu ska vi se om jag kan förklara. Den andra råttan är helt som vanligt, inga konstigheter med honom alls. Han som vi nu pratar om var inte hård direkt innan, han blev mest otroligt mjuk efter att han kissat. Nu på morgonen har jag pysslat lite med honom och nu känns han som vanligt igen. Så det kanske bara var att han hade väldigt mycket kiss i sig. Avföringen ser ut som vanligt.
Jag tönkte om han kanske kändes spänd i magen innan han kissade, isf kan det ju ha varit för att han höll sig då.
Ne, han kändes inte spänd vad jag vet iallafall. Han kändes som han brukar.

Brutalteddy, jag tror inte det är någotn fara. Någon av mina har också kissat gigantiska pölar i hänmattan, jag har fått tvätta den två gånger. Det är nu kanske en månad sedan det hände och båda mår fortfarande bra. Jag tror bara han var väldigt kissnödig :)
Ja, jag tror du har rätt. Det har ju gått ett par dagar nu och han ser ut att må bra så. Jag är inte orolig längre. :)