Hejdå tjejer
Vilken overklig känsla..
För ungefär två timmar sedan hämtade Ullis råttorna och tog hem dom till Västerås. Dom kommer få det jättebra hos henne, det tvivlar jag inte en sekund på. Jag har hittat en kanonbra köpare som verkligen älskar sina råttor och tar väl hand om dom.
Nu är det tomt här hemma. Jag sitter i råttornas gamla rum där datorn står. Det här rummet (gästrum/datarum) hade jag precis fått tomt och inrett till råttorna i början av sommaren, ungefär samtidigt som jag började misstänka att råttorna orsakade mina uppsvullna ögonlock men utan att ta det till mig. Svullnaden går ju ner så länge jag har kortison runt ögonen men det får man tydligen inte ha för farbror doktorn..
Ullis var jättetrevlig och det var kul att få ett ansikte på den som jag hade haft kontakt med ett tag. Det kändes som att det var en bekant som skulle vara råttvakt åt mina tjejer ett tag, jag har inte riktigt fattat att dom inte kommer tillbaka.. Jag gissar att man måste vänja sig och att man fortfarande kommer råka lägga undan en och annan rishög innan man lägger i buljongen ett tag framöver..
Jag kommer sakna ljudet av små små barfotafötter som trippar bakom mig när jag donar i köket. Jag kommer sakna att ha tre mysklumpar på magen när jag tittar på TV. Jag kommer sakna de tre små nyvakna nosarna titta fram ur respektive sovställe på eftermiddagen när jag går in i råttrummet/datarummet för att kolla mailen. Jag kommer sakna popcorntjuvarna när jag har vänner över på filmkväll. Jag kommer sakna Kahlos pussar, Ronjas klättringar från mina fötter till axeln, Stellas lugna andetag när hon sover under tröjan..
Vemodigt och jättekonstigt, men det känns bra att dom kommer till ett bra ställe och att dom får fortsätta att ha varandra. Dags att leta allergifria djur, samla daggmaskar kanske? Nej, ingen kan ersätta mina tjejer på ett bra tag, det här måste få ta tid.
Hejdå tjejer, ha det så bra hos er nya matte. Jag älskar er!
Sorgligt :/
Men skönt att du hittade ett bra hem åt dom!
*tröstkram*

Jag vet att dom kommer få det superbra hos Ullis. Bättre hem får man leta efter 
Tråkit för dig bara som mister så underbara djur.
*kramar till dig*

Tack! Ja dom kommer få det kanon! Nu har det snart gått två veckor och dom verkar trivas jättebra. Igår fick dom flytta in hos hennes andra tjejer och det gick bra, så skönt.

Säger grattis, till dig, råttorna och den nya ägaren.

Kram!
Gud vad tufft det måste kännas. Men skönt att de hittat ett bra hem.
Älskar mina stora små vänner..

Förstår att det känns tomt där hemma!
Dom är ju så goa alla 3.
Men du vet att du alltid är välkommen att komma och hälsa på!
Det känns jätteskönt att allt gick så bra med "inflytten". Stella är såå nöjd att vara ledare i en stoor flock. 
Jag kan med säga att de kan inte ha fått ett bättre hem. Jag var där i förrgår och hälsade på. Jätte goa tjejer.
Ullis skäms ju om de inte får gå löst nästan hela dagen eller när hon inte hinner laga mat till dom varje dag som inte händer ofta. Så de kommer nog få det toppen :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#7 wow :D Laga mat ?
#8 jao, de ska ju ha lagad mat varje dag :-) iaf vad jag tycker och många andra med. Men jag slarvar rätt mycket på det nu när jag började jobba.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#9 vad menas med lagad mat då? mina får råttmat, grönsaker, frukt, o överblivet från middagen. Inte ska dom vell ha lagad mat speciellt för dom :O?
#10 jag, så som många andra även gör, ställer mig och gör egen mat till dem. Det för att jag inte är nån hejare på att äta hälsosamt, så det e mycket smartare att jag gör "egen" mat åt råttorna :p
Så ja, jag lagar mat till dem :D
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#11 Aha, då hänger jag nog med.

*styrke kram till dig*
Awwe stackare, jag skulle verkligen inte klara mig utan mina pojkar.
Djuren är bland det viktigaste i mitt liv så jag förstår verkligen känslan av att behöva lämna dem. Jag får en stor klump i halsen av att ens tänka tanken.
Du får tänka positivt helt enkelt. Dem kom till ett bra hem, fick flytta dit tillsammans och du litar på och har kontakt med den nya ägaren och slipper dina allergi besvär.
Du har inte provat att ha reptil/er ? Det är ett jättebra alternativ för allergiker 
Jag tänker knappast be dig prova att ta hem en stor tiger pyton eller så haha 
Men du skulle kanske kunna tänka dig prova att ha en landsköldpadda, leopard gecko, majsorm eller kungspyton eller en annan lättare reptil?
Underbara djur! Läser man bara på om dem och ser till att tillfredställa deras behov så är dem verkligen toppen husdjur. Men visst finns det sämre exemplar hos reptiler också precis som det finns hos alla andra djur.
Men har av dig till lite olika uppfödare eller så och hör vad dem har att säga eller att erbjuda.
Lättast är att köpa ett lite äldre, större redan handtamt djur skulle jag nog vilja påstå. Men det är ju speciellt att köpa ett ungt djur och se det växa upp 
Jag erkänner att jag var jätterädd för reptiler tills jag fyllde 10 då min bror skulle få ett stort akvarium. Jag blev avundsjuk å sa till min mamma; Om Christian ska få ett akvarium så vill jag ha en ödla!
Mamma svarade visst om du betalar det själv så. Paff blev jag, men 2 veckor senare hade jag läst på skaffat saker, snackat med uppfödare och gick å köpte min första gecko . Jag har henne fortfarande kvar så jag har haft henne i tio år nu. Jag kände mig helt enkelt inte rädd för henne när jag väl hade bestämt mig för att jag skulle ha en.
Men ormar var jag livrädd för tills min bror skaffade en 156 cm lång 4 år gammal majsorm som hette Gustav som vi alla bara älskade: Han brukade hänga runt halsen på oss eller armen medans man satt vid datorn eller kollade film mm. Året därpå köpte jag min egen butter flicka Sassa som jag har här nere.
Jag brukade vara så himmla rädd för reptiler, men nu har jag svårt att se mig själv utan att äga en. Det är något med dem som facinerar mig något enormt. Jag kan sitta och titta på dem och filmer om dem och bilder på dem och sånt i flera timmar.
Förlåt men nu kommer jag lite av OT
men om du inte är totalt orm/skölpadds/ödle rädd så kan reptiler verkligen vara ett TOPPENDJUR för dig om du inte tål pälsdjur.
Mvh Johanna

Tack allihopa!
#6 Hehe, kan tänka mig att fröken Stella är en stolt flockledare, hon är ju trots allt en Baronessa i stamtavlan ;)
#7 Ja, dom har verkligen fått ett bra hem och jag är glad över att kunna ha fortsatt kontakt med Ullis. Hörde att du var där vid introduceringen och att du gillade tjejerna, vad kul! :) Dom är verkligen jättegoa alla tre, man kan inte låta bli att bli charmad av dom :)
#11 Jag märkte faktiskt hur jag successivt började äta nyttigare och mer varierat efter att jag skaffat råttor, haha. Tänkte "råttorna måste ju ha grönsaker till också så jag gör lite sallad till middagen.. nä, lax fick dom ju igår, jag gör nåt annat idag.. fullkornsris är nog bättre för råttorna än vanligt ris, det ska jag prova" :P
#13 Tack för ditt inlägg! Ingen fara att det blev lite OT, det är bara att köra på med OT så länge det är bra saker och det var det ju :) Reptiler har aldrig varit aktuellt tidigare om jag ska vara ärlig, har alltid varit mer intresserad av gnagare och dylikt. Däremot tog jag hand om skolans stackars majsormar i högstadiet och dom är verkligen jättemysiga! Då blev jag sugen på att skaffa majsorm men jag har så svårt för matningen (även om födan redan är död). Nåt djur måste jag ju ha, men än så länge låter jag dom tankarna ligga lite på hyllan. Det får ta lite tid, sen ska jag börja fundera igen och läsa på läsa på läsa på massor om de djur som känns aktuella. Tack för tipset om olika reptiler, jag ska ha det i baktanken när det blir dags att förkovra sig i fakta :) Någon gång i framtiden hoppas jag även på att kunna skaffa hund, det tål jag (vad jag vet, har aldrig reagerat hittils), men det får bli när min livssituation ser annorlunda ut så att den inte blir ensam på dagarna osv.