Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 3390 ggr
Mia2007
0

Gallerfråga

Funderar på att bygga en stooor hage med tak till mina råttor. Ska ha dem i den när jag inte kan ha 100-procentig koll på dem när de är lösa. Någon som vet något slags galler som jag kan använda för att bygga med? Måste ju vara ett bra galler avstånd.

Terato
0

På granngården har de ett bra nät med maskor som är 9mm i har jag för mig.

Men det är bara 50cm brett.

Galler är rätt svårt att få tag i, har jag märkt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

eloize
0

varför inte använda dej av ventilationsnät!?

Mia2007
0

Jag vet inte vad ventilationsnät är? Skäms Var köper man det?

eloize
0

humm skulle kunna fota det nätet jag använt i mina hemmabyggen under morgondagen om du vill?? så får du se….

man köper det på ventilationsfirmor….

Terato
0

ÄR det inte det som de kan fastna med tårna i? Vet att en musuppfödare använde sig av nåt sånt nät.

teratos.r8or.se

Anvariel
0

Bauhaus har ett nät med bra avstånd. Men jag vet inte hur brett det är. Dyrt som tusan brukar de vara dock. Skulle jag vara hemma i Finland skulle jag veta vart jag ska åka. Hade en lokal minktillbehörsfabrik att tillverka en transportbur åt mina råttor och den blev alldeles underbar. Härligt galler (ca 1x2cm stora hål) med ett bra metallbotten som är löstagbart för städning. Bra handtag och inga vassa delar någonstans.  Billigt var det också. Men… om man inte bor bland mink/rävfarmare kanske det inte är så enkelt. Vet inte vilka andra typer av djurhållning som kräver så små hål/starka galler. Höns är ju knappast lika utbrytaraktiga.

eloize
0

#5 om dom ska fastna i detta nät måste dom ha stooora tår….

Birke
0

Ska du ha dom utomhus i hagen? Se till att lägga nät lr ngt på golvet, för jag var dum nog att tro att dom skulle stanna inne i buren, men dom grävde sig ut. Det slutade i att jag fick springa o jaga råttor i flera timmar, utom hus, bland massa bra gömställen. Inget som jag tror du vill prova på :P

eloize
0

gaah ibland blir jag trött på mej själv! ska inte vara nät utan galler….

Terato
0

#7 Nä, jag menar inte så utan det var ett nät som liksom var vävt på ett sätt så att de fastnade i fästningarna. Svårt att förklara. Men vi kanske inte menar samma.

teratos.r8or.se

eloize
0

#10 ok, humm än har mina möss inte fastnat i det och råttorna har inte klagat ännu…. ska se till o fota så du ser om det är samma…..

Terato
0

Gör det!

teratos.r8or.se

eloize
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är gallret jag använder och menar….

Terato
0

Japp, det är det där jag menar. De tenderar att fastna med tårna där trådarna är ohopfästa med varandra.

teratos.r8or.se

eloize
0

#14 lusigt…. har inte haft några problem med detta….. haft det i flera år nu…

men men funkar som sagt till råttor utan problem! Tungan ute

Terato
0

Ja, det där är ju upp till var och en! De råkar väl inte ut för några livshotande skador, precis.

teratos.r8or.se

eloize
0

#16 precis sen är det ju lite skillnad på råttors och mössens tår också!