Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 880 ggr
Stj3rnfallet
0

Varför gör hon så?

Hej!

Jag har en råtta som sitter och gnagar och sliter i galler "pinnarna" och jag har ingen som helst aning varför.. Hon börjar närma sig 7 månader vid det här laget och kommer från början inte från en uppfödare (vad jag vet) utan hon är från en djuraffär.. Är det någon som har en anning om varför hon gör så här? Dessutom så har jag råttorna i mitt rum och det är inget trevligt ljud att höra på när man ska sova.. Dessutom så känns det som att hon har blivit värre den senaste vecka =( Är det någon som vet nått tips på vad jag ska göra för att få henne att sluta?

När jag ändå håller på så måste jag passa på :P En annan av honorna har rätt kletiga ögon och brukar ibland kisa med dem (hon har inte röda ögon) och hon har aldrig haft det förut.. Någon som vet hur man får bort det? Något som man får hos veterinären? Jag har aldrig haft det problemet hos någon råtta så jag har själv ingen aning om vad det kan vara.. Vad kan hon ha fått i ögonen?

Heda
0

Mina två råtter sitter också och gnager i gallret,gnisslar tänderna.

Vad jag vet själv så är det ett ganska vanligt betende,inget du du behöver oroa dig över.

Du kanske ska slänga in en tjock gren eller nått som dem kan bita på?

Aleexandra
0

Så har mina råttor oxå gjort, men det är mest när dom vill ut.

Förra helgen upptäckte jag att min ena råttas öga var hel igen murat , jag fick riktig panik och var livrädd att det var något allvarligt, men jag tog en pad och blötte, tvättade ögat sen fick hon upp det, förmodligen hade hon bara fått något i ögat eller likande för det har inte kommit igen ,så testa med att tvätta det med vatten på en bomullstuss eller så .

bRat-Bags
0

Min tjej gör så när jag går förbi buren utan att ta upp henne. Tror sjukdomen kallas sällskapssjuka :P

Min kille som har bredare galler trycker ut nosen istället.

Aleexandra
0

haha jo det handlar nog om lite sällskapsjuka ;D

zimzon
0

Gallergnagande är oftast en stereotypi (beteendestörning) som råttorna utvecklar för att de är understimulerade. Råttan behöver alltså mer saker att göra i buren och kanske behöver hon även få komma ut ur buren mer. Bor hon ensam? I så fall kan lösningen vara att hon får en kompis.

Ögonen som är kladdiga kan bero på förkylning eller ögoninflammation. Se till att buren står på ett varmt ställe där det inte drar. Skälj gärna ögonen med koksaltlösning en gång om dagen tills det börjar bli bättre. Blir hon inte bättre på en vecka så ring veterinär.

Stj3rnfallet
0

#5 Jag har massor med grejer i buren, typ rör, pinnar, sovplatser m.m, men hon gnager och sliter i gallret ändå, dessutom så har hon massor med sällskap av mina andra honor (har ju 4 st andra), dessutom så får de vara ute och springa minst 1 timme om dagen, men oftast betydligt mkt mer (man måste ju dela upp tiden lite när man har hanar också :P) och ändå räcker det tydligen inte till för henne.. I natt kunde jag inte sova alls när hon höll på, var inte så kul när jag hade prov idag :P

Okej, jag ska prova med koksaltlösning då och se om hon blir bättre, annars får jag ringa till veterinären och fråga vad jag ska göra =) Ska börja redan ikväll, om jag lyckas hålla lill tjejen stilla :P Det kan ju vara en konst det ;)

Tack för att ni andra också har svarat, väldigt snällt!=)

etteko
0

#6 Jag rinde Kirunaveterinären ang min råtta och fick totalt bakslag. Inte bara var hon otrevlig hon avfärdade mig innan jag ens avslutat min mening med att "det är ingen idé att du kommer hit, vi kan ändå inte göra något" och förklarade att de inte kan någonting som helst om råttor och bara tar emot katter och hundar.

Synd att vi inte har en funktionabel veterinärstation i stan..

Hoppas det går bra med dina råttor :)

Har du funderat mer över parningen föresten? Jag är (om möjligt) ännu mer intresserad nu när jag kanske måste avliva min ena..

Lycka till :)

zimzon
0

#6 Hon kanske behöver få använda huvudet lite mer? Du kanske kan börja träna lite trick eller agility med henne så hon får tänka och bli mer stimulerad på det sättet.

Stj3rnfallet
0

#7 Jag vet.. De säger ju bara för lättnads skull att man ska avliva sina djur.. Någon mamma visste som har en Chinese crested hade gått till veterinären här för att hunden hade sådana problem med magen och då hade de sagt "Det finns inget vi kan göra, det är bara att avliva hunden" sedan hade den här personen åkt med hunden till Gällivare och där var det helt annat.. Hur som helst visade det sig att den hade ett litet kyckling ben som hade fastnat i tarmen, så de gjorde en tarmsköljning på hunden och sedan var den bra. Dessutom behandlade de min syster illa och sa att de hade misskött sin katt bara för att kattens njurar slutat funka och vem kan veta exakt alla sjukdomar och symtom som visas på hundar och katter? Nä, jag hatar dem, de kan ingenting i stort sett.. Man undrar ju hur väl utbildade de är egentligen..
Tråkigt när våra veterinärer är idioter =/

Jepp, den ska bli av snart faktiskt, vill bara att pojkarna ska gå upp liite mer i vikt :D Efter jul ska jag kolla upp vad de väger eller innan, så att jag vet på ett ungefär om/när de är klara för paring =) Är ju rätt viktigt att de har bra vikt innan man parar dem! Får se om jag parar både Mini och Tjockis :P
Ja, hemskt om du behöver det =( Vem av dem är det du måste avliva?=( Jag tycker att det är väldigt synd.. Den andra kommer ju vara i stort behov av en burkompis, om du nu måste avliva den ena..
Jag hoppas att det löser sig för dig iaf, till det allra bästa =) Vi får hoppas på det bästa =)

Amerix
0

Jag tror att "lilla" damen är understimulerad…..själv så har jag inga sådan problem med mina råttor….jag har 16 stycken råttor uppdelat i 5 burar…alla burarna står på var sitt bord…tillräckligt långt ifrån varandra så ingen kan hoppa över till ett annat bord.

Alla råttorna har frigång dygnet runt…alltså de kan ut och in i sina burar som de vill…det finns små hus, toalättlådor och annat utanför buren,,,samt att de kan kättra upp på burtaket och sitta där…en del har även små hus på burtaket som de kan krypa in i….och inne i burarna finns även toalätt, sovhus, hängmatta maten och andra stimulerande saker…..och nu till julen kan man ju köpa hasselnötter i butikerna…prova och ge dem det på kvällen när du ska sova…det håller dem sysselsatta ett tag med att få hål på nöten…samt att det kanske är ett trevligare ljud att ligga och lyssna till när du ska sova….Flört

Vissa råttor trivs bara inte om de får sitta instängda i sina burar….och andra bryr sig inte så mycket…så det är olika från råtta till råtta….Fundersam

Mvh Amerix…Glad

Ninja
0

Som andra redan påpekat är gallergnagande ett tecken på understimulering. Du har ju redan fått tips på hur man kan komma till rätta med det så jag låter bli att upprepa det.. :)

Men jag lägger till en sak, eftersom det började pratas om parning. Om nån av de tänkta avelsdjuren är gallergnagare så bör de inte användas i avel, eftersom det innebär att de är lättstressade. Det här vet du säkert redan, men jag tänkte nämna det iaf så att andra också får reda på det. :)

bRat-Bags
0

Såg att ni talat om veterinärer, vet nån någon veterinär i örebro län som är bra på råttor? Har varit till två olika, den ena tog inte ens i Tarzan när han avlivades och sa i samma session när jag visade min råtta Pys symptom att han inte gillade råtttor och Tarzan låg död i boxen och min syster stod och grät. Sen gick det inte så bra hos han jag var och kastrerade Samson hos, det känns som om de bara kan katt och hund. Vore kul om nån vet bra veterinärer för råttor i örebro län…

zimzon
0

#12 Jag vet tyvärr inte om dte finns några bra veterinärer där. Men ett tips är att kolla på tex Eniro.se vilka veterinärer som finns i närheten och att ringa runt till alla och ställa frågor om de kan mycket om råttor, om de är intresserade av råttor osv. Så har jag gjort och jag har äntligen hittat en veterinärklinik där de åtminstone bryr sig om råttor. :)

Stj3rnfallet
0

#10 Det är bara en enda råtta som gnager och sliter på gallret, de andra trivs hur bra som helst. Kanske bara är så att Ixi behöver mer stimulering än de andra. Mina råttor får oftast springa lös hela tiden när jag är hemma, men som sagt; jag har både hanar och honor, så hanarna måste ju också få röra på sig =) Jag ger dem varje kväll något som de kan tugga på som tar lång tid att öppna osv. men oftast är Ixi inte så intresserad mer än på dagarna :P På kvällanrna så bryr hon sig bara om att bråka med gallret.

#11 Jag har fler råttor än Ixi och jag hade inte ens planerat att ha Ixi i avel, då hon kommer från en djuraffär.. Och de andra tjejerna är som sagt inte alls som henne =) Det är precis som att Ixi tycker att det är så roligt att vara utanför buren att hon inte vill in igen och hon verkar aldrig bli trött. Hon börjar direkt att gnaga och slita i gallret när man satt in henne.. Men jag måste ju när det är pojkarnas tur att springa omkring =)

Aleexandra
0

Mina råttor är ute flera timmar om dagen , spelar ingen roll om dom varit ute 5 timmar och sedan får hoppa in i buren då kan dom ibland gallergnaga för dom vill ut igen , så understimulerade är dom inte , iallfall inte mina,  bortskämda kanske men ja ;P

zimzon
0

#15 Att de blir stimulerade innebär inte att de måste vara utanför buren och springa flera timmar. De kan vara understimulerade ändå. Vissa råttor behöver få använda huvudet mycket och verkligen få saker att tänka på. Då kan det vara bra att tex träna på tricks eller agility. Att gömma mat kan också funka. De behöver saker att göra i buren också, och inte bara när de är lösa.

Aleexandra
0

Jag aktiverar dom dagligen , lär dom saker mm . I buren har dom massor dom kan göra , så ja . jag tror det handlar om sällskapsjuka i deras fall