Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 956 ggr
Jossangizmo
0

Välkommen hem ! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen hem Lillebror. Jag köpte honom idag. Han kallas för Tiger. Han trivs men han min ena råtta är lite på honom. Men han dödar han inte. Liteförslag på vad jag ska göra för att den andra ska sluta vara "på" honom?

( Lillebror på bilden! Kyss )

SweGizmo
0

så söt^^

Min blogg: SweGizmo.se

Jossangizmo
0

jag vet^^

Jossangizmo
0

han är jätte liten jämfört med mina 8mån råttor! Förvånad Kyss

ZorroR
0

Sötisen! Flört

Visst är jag bra på att komma på namn!?

Nu har jag döpt 3 av dina 6 djur x)

Jossangizmo
0

Ja  <3Kyss

Jossangizmo
0

Dem går mer och mer ''på'' honom. Jag vågade inte ha honom i buren inatt. Ingen som kan hjälpa mig??

Allamej
0

Hur då gå på honom, förklara vad som händer och hur det ser ut

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jossangizmo
0

#7 När dem ska te.x tvätta Lillebror så tvättar de homon för hårt om du förstår hur jag menar. Alså tvättar han så hårt att han piter. Dem jagar han okså.

Tänkte att jag skulle ha den lilla buren brevid Piffs och Puffs bur. Så är Lillebror i den lilla buren brevid. Det blir väl bra?

Jossangizmo
0

Har läst lite om hur jag ska göra i en bok. Hoppas den boken är bra.. :)

Jossangizmo
0

#4 nä 4/12 av mina djur. Dem ''förra'' djuren jälls ju okså ^^

Allamej
0

Det beror på vilken bok du läser :)

Man brukar säga att så länge det inte blir blodvite så är det lugnt, bebisar kan pipa bara man tittar på dom

Att dom jagar honom beror ju på att dom vill presentera sig och kolla vad han är för en typ och han springer iväg.

Låt dom vara i samma bur, att ta ut honom i introduktionsfasen gör ju bara att det kommer att ta längre tid.

Som sagt, håll koll men så länge dom inte gör illa honom (tro mig, du vet när dom gör illa honom) så kan dom vara tillsammans

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

KickanW
0

Det finns tyvärr knappt några bra böcker om råttor, så vitt jag vet finns det bara en bra svensk bok… Och den är rätt gammal den också.

Satsa i stället på att lyssna på allt klokt folk på internet! :)

Jossangizmo
0

#11 Okej :D

#12 Okej :)

Jossangizmo
0

Dem bråkar bara Gråter Någon bra måste hjälpa mig…

KickanW
0

På vilket sätt bråkar dom? Blöder någon av dem? Bråkar de precis hela tiden eller är de vänner någon gång också?

silverorm
0

#14 Ta ut dem tillsammans och ha dem ihop på ditt bord el säng. Lägg ut mat, gurka, frukt och sitt med dem i några timmar. Sen sätter du in bebisen tillsammans med den som är ledaren av de äldre, när de har etablerat en kontakt, sätter du in den sista av de äldre.

Innan insättning i buren rengör du den noggrant och möblerar om! Nya rena hängmattor, nyskrubbad toa med rent fräscht strö i och ny go mat!

Lycka till!Glad

Jossangizmo
0

#15 dem bråkar så de får sår. I alla fall Lillebror.

Jossangizmo
0

#16 Det gjorde jag innan jag provade och sätta in honom i buren. Dem blev vänner då men bråkar sen om jag sätter in Lillebror i buren med råttorna.

En fråga bara; om man har två råttor som left i hela sitt liv tillsammans är det normalt då att den kommer lite små bråk ibland?

myismyname
0

Har du provat bada alla råttor så alla luktar likadant innan du sätter ihop dem? :) (Och givetvis städa buren ordentligt och inte använda inredning som luktar av de gamla råttorna)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Jossangizmo
0

#19 okej, men det kkänns som jag är helt slut… Jag  har ju nästan provat allt!

myismyname
0

#20 Vad är det du har provat? :) Räkna upp allt du testat så blir det nog lättare för alla att ge svar

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Jossangizmo
0

#21 Städat buren, haft dem ihop utanför buren, haft dem ihop inne i buren, ?? Säns som mer… :/

ZorroR
0

Går de inte ihopa? :/

ZorroR
0

btw: Ska Lillebror med på utställningen?

Jossangizmo
0

#23 Näe! :(

#24 Vet inte…

idisen95
0

bada dom och låt dom mötas igen bara lillebror och en av dom gamla råttorna i taget karnske

Jossangizmo
0

#26 Har jag provat men jag ska prova en annan sak och se om det funkar. Jag ska ha dem tillsammans när de är utanför buren och när de ska in i buren så släpper jag in Lillebror i hans bur. Så holler jag på så. Sen till slut kommer de bli vänner och då kommer de kunna bo i samma bur.

Terato
0

Var försiktig. De kan göra den lille väldigt illa!

Du har helt rätt som du säger, låt dem träffas utanför buren tills de blir vänner!

Är de kompisar utanför buren eller bråkar de där med?

Mitt tips är att ta det riktigt lugnt med introt. Börja med en råtta i taget så att inte den lille blir påhoppad av allihopa. Låt dem träffas utanför buren lääänge. Alltså flera timmar. Blir de inte helt avslappnade utanför buren får du kanske göra det här ett par dagar innan du sätter ihop dem i buren. Leta platser i ditt hem som är neutrala till att börja med och avancera sedan uppåt till platser som är mer och mer välkända för dina oldies. Tänk efter i vilka steg du ska gå. Är de kanske mer vänskapliga med varann utomhus?

Det är normalt att de jagar och vänder den lille på rygg och putsar och nosar igenom honom.  Men de ska inte bita hål på honom eller vara överdrivet intensiva, fnysa eller resa ragg. Och de ska inte hålla på så här hela tiden utan de ska klara av att ta pauser emellanåt. Om du kan så filma dem in action så kanske du kan få hjälp att tyda reaktionerna. Sitt hela tiden med men försök att göra nåt annat osm att t.ex. kolla på teve eller liknande. Visa råttorna att du inte tycker att det är nåt märkvärdigt med den nya. Det är råttors sätt att visa att de är avslappnade, att inte bry sig om varann så mkt. Jag är övertygad om att råttorna känner av hur du ställer dig till den nya också.

När de är helt avslappnade, hela gänget utanför buren provar du att sätta in snällaste av dina råttor + den nya i buren. När det går bra provar du med den andra. De kommer att fortsötta undersöka och vända på honom. Detta kan pågå i ett par dagar.

Hitta på saker åt dem att göra, t.ex. äta eller leta mat så att de koncentrerar sig på annat än att bråka hela tiden. Du kan t.ex kasta ut en näve solrosfrön eller nåt annat gott i bottenmaterialet så att de får leta. Ger du dem mat så se till att det finns mkt så att det inte blir bråk omkring den. När de märker att det går bra att ha den okända råttan i sitt sällskap blir de lugnare.

Var hellre för försiktig än att ta för stora risker. Låt det ta tid!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se