Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1266 ggr
zintro
0

Vegan.

Hur många här är veganer/vegitarianer?

Vad tycker ni om veganer/vegitarianer?

kul att veta lixom :)

Lotta_A
0

Jag är vegeterian och har varit det i ungefär 2 år.
Jag är vegeterian för att jag anser att det är nyttigare samt är det synd om djuren.
Jag anser att det är fel att döda. Och att alla liv är lika mycket värda.

Digitalis
0

Jag är varken vegan eller vegetarian. Väldigt dubbelmoraliskt, för jag tycker inte om att djuren plågas, vilket de gör! Å andra sidan är jag hemskt förtjust i kött och vill inte ge upp det..

//frida

Lotta_A
0

#2: Det är många som tänker som du. och jag kan förstå det. Men du vet att det finns massa vegetariskt som är miiinst lika gott som kött.

Digitalis
0

#3 Jag får kräva att mina vegetarianvänner bjuder mig så att jag får uppleva riktigt bra vegmat!

//frida

Aleexandra
0

jag är stolt köttätare :D

zimzon
0

Jag är inte vegetarian eller vegan, men jag äter inte särkilt mycket kött för jag tycker inte att det är så gott (förutom kyckling). Jag tycker att det är helt okej att vara vegan, vegetarian eller köttaätare. Jag tycker att alla får välja själv hur de vill leva och så länge de inte försöker tvinga andra att tycka som de själva så är det helt okej.

zintro
0

vill gärna tipsa er om den här länken

http://www.peta.com/

Finns filmer, texter och bilder på hur djur lever/behandlas.

Jag tycker att man ska få äta de man vill, men jag tycker även att man ska ha i bakhuvudet att djuren inte lever på ett sunt sätt. Att dom får bo i minimala boxar osv.

rattmamman
0

Varför försöker alltid veganer "frälsa" oss köttätare? Jag har aldrig träffat på det omvända. Låt oss diskutera råttor i stället! Räcka ut tungan

Lotta_A
0

Jag försöker aldrig övertala någon att bli vegeterian, men om någon frågar om mina åsikter så berättar jag naturligtvis vad jag tycker.
Och jag tycker det är ondigt att äta kött.
Det är illa att vi människor behandlar djuren som produkter. Vilka är vi egentligen som har rätt att bestämma vem som ska leva och inte…

Kött är riktigt onödigt att äta helt enkelt. . .

Lotta_A
0

#7: vilken hemsk sida :( blir alldeles ledsen..

Karmatarerskanise
0

Men ack så gott kött är. Och jag tycker inte att det finns ngt på veg märknaden som går att ens jämföra med kött. Man kan aldrig få till konsistensen av en riktig biff, eller smaken med saker från växtriket.

Och nej, ALLA djur lever inte dåligt. Tyvärr många..
Jag kommer nog aldrig kunna ge upp kött..

Men jag tycker de som klarar det är starka ;)

rattmamman
0

Hur resonerar lejon, krokodiler och skator? Har de mer "rätt" att bestämma vem som ska leva och vem som ska dö än vad vi människor har? En filosofisk fråga kanske? Säkert är att människan är ett allätande djur, det kan man bland annat se på vår tanduppsättning, ensymer mm. Vad vi har, som troligen inte andra djur har, är ett samvete. Detta samvete och medvetande kan göra att vi väljer vad vi vill äta. Åtminstone i västvärlden…

Det finns andra bättre argument för att äta vegeterisk kost än "tycka synd om djuren"-argumentet. Vegetarisk mat kostar inte tillnärmelsevis så mycket energi och vatten att producera som motsvarande mängd kött. Det tycker jag personligen är ett mer slagkraftigt argument. Samtidigt är det ju så att både djur och växter behövs för den globala balansen.

Aleexandra
0

# 7 , du borde kanske tänka över saker och ting , vi som äter kött vet mycket väl om hur illa djuren behandlas. men vegeterianer äter ju faktiskt upp DJURENS mat , så jag tycker inte ni är särsklit snälla mot dom heller ;P

låt dom som äter kött äta det, det är upp till var och en , men det är som rattmamman skrev, många försöker frälsa, lite som Jehovas knackar dörr i mina ögon , inget illa menat ;P

zintro
0

När lejon osv äter upp sina byten går de till på ett NORMALT sätt. Naturens lag.

Människan dödar dom, packar ner dom i platsförpackingar och skickar iväg dom till ICA tex. Och hur fan har dom inte levt innan slakten? i små boxar, dom bor PÅ varann, blir tvångsmatade rakt ner i halsen, dom matas så mycket för att bli "stora och goda" så dom inte ens kan gå. Så är de inte ute i naturen. Det är ju en annan sak om vi går ut och sätter våra tänder i en älg. Då går de till på ett normalt sätt.

och de här med att testa smink på djur. på råttor och möss. bara för att vi ska få ett så bra smink som möjligt. Jag tycker man ska välja smink som inte är testat på djur.

och när vi ska få våran varma vinterpälsar flår dom djuren levande.

men självklart gör alla som dom vill.

Cherry
0

Jag är vegetarian jag har varit det i cirka 3 månader nu. Jag tycker att det är hemsk att dom behandlar djuren så som dom gör.

Lotta_A
0

#12: Lejon resonerar så att dom inte skulle överleva utan kött. Dom måste ha det för att överleva, det måste inte vi.

Och som du säger är vi människor allätande djur. Vi ska alltså både äta kött och grönsaker. Och eftersom vi människor kan få i oss proteiner som finns i kött på annat sätt (tex från bönor, linser och baljväxter) kan man alltså klara sig utan kött…

Och även som du säger så tar det upp mer energi och det är en mycket större process att slakta djur än vad det är att odla fram vegetarisk föda. Om du tycker det är ett starkare argument att djuren lider så fine.

Det bästa argumentet jag har är att jag tycker det är fel att döda.
Ni som äter kött skulle ni kunna döda, flå och skära upp eran egen mat?
Ett annat argument jag har är att jag anser att djur och människor är lika mycket värda.. Vi kan lika gärna föda upp barn och äta dom om det ska vara så……..

husmansost
0

Människor är hemska. Shimpanser jagar mindre apor, dödar dem, och äter dem - dokumentär animal planet någon gång. Läskigt vad lika vi är…

Jag tycker om mycket vegetarisk mat, men också kött. Kyckling har jag svårt för, om den inte är slaktad hemma, så som det var när jag var liten. I närheten av där jag bor finns ett kötteri, där de slaktar och hanterar köttet och bara säljer till närmaste omgivningarn - supergott! Djuren går fritt på sommaren och fram tills de inte vill vara ute längre på vintern. Fanns det fler sådana ställen vore det bättre och bra mycket "humanare".

Det är billigt att äta vegetarisk rätt, men svårt. Det tar tid och lära sig vad man behöver äta varje dag… Det finns också mycket vegetarisk mat som är väldigt dyrt, men man måste inte äta quorn och vegbiffar öpta i frysdisken. Man kan göra maten själv.

Om fler köpte kött och annan mat lokalt, skulle det bli bättre på många olika håll.

Jag tycker om personer, men inte människor - även om många goda människor kan göra stora goda ting tillsammans - tyvörr finns det många som inte är så goda som de tror….

Bara en tanke

etteko
0

Jag är varken vegan eller vegetarian, däremot tycker jag inte så mycket om kött, mest fisk. Det är ju den naturliga näringskedjan att äta kött.. tex kor äter gräs, vi äter kor, maskar äter oss och vi fömultnar till jord, gräs växer i jord osv.

Däremot tycker jag det är förfärligt hur vissa djur behandlas men jag tror inte vi kan lösa det problemet genom att sluta äta kött och lamt sitta bredvid. Ska det bli föränding där så krävs en motaktion och då krävs många människor.

Jag vill också tillägga att jag respekterar både veganer och vegetarianer och jag förstår mycket väl deras argument. Själv anser jag att vi inte kan hitta andra produktet som kan ersätta innehållet i köttprodukter.

Sen kan man ju också driva vidare det här med att det är fel att döda. Där tycker jag att man bör döma varje fall enskilt och inte dra allt över samma kam, det finns alltid massvis med olika anledningar till att döda. Det är naturligtvis fel att låta kor stå i minimala boxar och göda upp dem onaturligt mycket bara för att få fint kött men sen finns ju detta med att avliva ett lidande djur, är det också fel? Sen kan man diskutera abort och alltmöjligt men det var ju inte det detta handlade om.

Nu tog visst argumantationshjärnan över kontrollen här hos mig så jag går nog och lägger mig nu. Hur som helst så förstår jag mycket väl båda parter. /Sara

Lotta_A
0

Man kanske inte kan lösa problemet med hur djur behandlas genom att bara sluta äta kött. En person kan som sagt inte påverka en hel industri. Men betyder det att jag inte ska göra någonting?
Bättre att bli vegeterian och enbart köpa ekologisk mat och visa vad man tycker än att inte göra något. Bättre än ingenting.

Naturligtvis kan det vara "rätt" att döda i vissa fall. T.e.x abort, självförsvar eller om någon lider och vill dö. Tycker även gamla och sjuka människor som vill dö ska få dödshjälp. Detta är ju förbjudet i sverige. Som människa Måste man leva även om man är gammal, sjuk och inte har något att leva för.

Däremot är det fel att döda oskyldiga djur som inte gjort något alls mot någon. Dom djuren ska ändå stå i små boxar och sen ska dom dö, bara för att dom hade otur att födas just där :( stackars små djurbebisar som har så otur och måste leva ett sådan liv. Dom är ju helt oskyldiga och fattar ingenting. Är det så livet ska vara?

etteko
0

Jag säger inte att det är fel det du gör. Det jag menar är att vi inte löser något genom att inte äta det, jag skulle snarare tro att vi löser mer genom att köpa kött från djur som haft ett bra liv. För trots alla hemskheter så finns det de kor och grisar och höns som lever fritt, bra och på bra bondgårdar. Om vi istället främjar sådan industri tror jag vi når större framgång. Men det är bara min teori.

Självklart ska inte djuren leva i små boxar och bara födas för att bli mat. Det är inhumant. Däremot tycker jag att det bara är naturligt att jaga och äta kött, det har människan gjort i alla tider och det tycker jag (som jag tidigare nämnt) bara är en del av den naturliga näringskedjan.

Jag tror att istället för att sluta äta kött helt så borde vi köpa kött som levt och slaktats på ett normalt sätt. För jag tror fortfarande inte att vi kan ersätta kött med grönsaker och ändå få i oss allt vi behöver. Människan har alltid ätit kött, vi är allätare. Jag tror på naturen och det den gjort oss till och därav får jag min teori att vi behöver ämnena i kött.

Om man inte vill äta kött, ska man självklart inte göra det. Det har jag inga som helst problem med att förstå.

Karmatarerskanise
0

Lägg ner snacket om att djuren alltid plågas i små burar osv. Det finns MÅNGA som låter djuren springa fritt och som sedan dör smärtfritt. Det handlar som sagt om att välja rätt kött.

Jag ser inget fel med att tillgodose mitt behov av kött. Så länge de inte lider är allt som det ska. Vi har alltid ätit djur och kommer antagligen alltid göra det. Om inte miljön förstörs så pass mkt att alla djur dör.

Djur äter djur, vi äter djur osv osv.
Men jag kan förstå att vissa människor är svagare och inte klarar av tanken på att äta ngt som har kunnat tänka själv..

Dessutom har jag aldrig hittat varor från växtriket som smakat i närheten så gott som en god stek :)

Aleexandra
0

Hur kan man tycka det är rätt att döda människor men inte djur , herregud att vi inte ätit kött hade vi haft för mycket djur i sverige. Men men alla får ju ha sina åsikter , men jag anser det är lite väl överdrivet snack om hur dåligt djuren behandlas, ALLA gör inte det.Ni vegetarianer som äter ägg, äter ni dom som har inreddbur så är ni inte mycket bättre det kan vara en liten bur med ett skynke. Varför protesterar ni mot djurslakten som är totalt omöjlig att stoppa ? Ni som är råttägare vissa av er iallfall hur mycket kämpar ni för att det ska slutas testa mediciner på råttorna ? Eller likande? Vad gör ni för att stoppa djurmisshandlen , övergrepp på hästar och hundrar? Låt mig gissa ingenting ? Men ni kan sluta äta kött och säga att ni kan förändra, gör en insatt då för resten av djuren som far ännu illare än slaktdjuren.

bRat-Bags
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 instämmer, men vet nån något som smakar så när som helstekt fläskfilé så är jag inte omöjlig… :)

#22 Håller med, dessutom allt detta snack om djur i små burar, ger man dem tillräckligt med tid och kärlek så tror jag inte de lider, de får komma ut och beta och så. Eller? Antar att alla här har råttor så att säga annat vore väl egentligen hyckleri?

Nu tror jag att sålänge man köper svenskt kött så vet vi alla normer och lagar för hur dessa djur ska skötas, har inte vart på någon speciell bondgård i Sverige som missköter sina djur, har inte hört talas om många heller.

Sen finns det självklart övriga fall utomlandet, ex belgian blue(osäker på namnet, stora massproducerade kor som vid vuxen ålder ibland inte kan stå pga sin onormala vikt).

Aleexandra
0

# 23  det stämmer om impoterat kött, det är nog inte lika humant behandlat , räcker med att kolla på bilden du skickade med. I vår familj köper vi bara svenskt kött, om man håller det så behöver man inte oroa sig allt för mycket för vi har ändå ganska bra i sverige, var ju värre innan då det slaktades i utlandet. Jag är inte värsta köttätaren , jag är kräsen som få men jag äter kött och det är gott och jag behöver det och skulle aldrig kunna leva som vegeterian , då hade jag ju dött på kuppen nästintill. alltid i människans tid har vi jagat och ätit kött, varför gå emot naturen egentligen ? det är väl en sak om man ogillar kött eller så men för att protestera , det blir ju inte bättre , det har vi väl sett ? Men men upp till var och en som tidigare sagt men naturen har sin lag och människans natur är att äta kött .

Måste bara fråga ni veggisar/veganer, då ger ni inte era råttor något kött alls då ? Och låter dom vara vegeterianer för att ni inte gillar det ?

Ninja
0

Jag är köttätare, än så länge.. Men tror inte jag skulle ha några som helst problem med att ge upp köttet, det är knappt gott ens.. Och när man väl äter kött så är det så många andra saker med som gör att man lika gärna kan äta t ex quorn. Maten smakar ju ändå knappt kött i vissa fall, köttfärssås är ett utmärkt exempel på det, då tycker jag att köttet börjar bli överflödigt.
Tycker i vilket fall inte om fågel, fläsk eller fisk. Inte heller vilt och knappt nöt.. även om jag äter kött ändå så är det fortfarande tillbehören och de andra ingredienserna som gör maten god!

Än så länge har jag för lite kunskaper om vad det innebär att vara vegan/vegetarian, med kosten och liknande så man får i sig allt man behöver. Leva på gurka går ju inte direkt.. ;)

Dessutom måste jag ändå vänta ett tag till. Även om jag är myndig och kan bestämma vad jag vill äta själv så bor jag fortfarande hemma och äter av föräldrarnas väldigt ovegetariska kost (min pappa är dessutom jägare, = mycket kött). Men inom en inte allt för avlägsen framtid hoppas jag att det kan ändras. :)

TacoBelle
0

Jag blir så matt av sånna här diskussioner att jag oftast inte ens lägger mig i det öht, men nu kan jag inte låta bli. De flesta här (och det flesta köttätare överallt) verkar så pinsamt obildade att jag rodnar bara jag läser dessa patetiska inlägg.

Ni pratar om att vegetarianer alltid försöker frälsa köttätare? Ehum? Ni köttätare är ju alltid så fruktansvärt agressiva och bräker ur er om hur människan har ätit kött i alla tider och försvarar er så man nästan kan tro att ni har dåligt samvete.

#21 "Lägg ner snacket" Vad tror du ett diskussionsforum är till för? Jag tycker du ska respektera allas åsikter.

"Jag ser inget fel med att tillgodose mitt behov av kött. Så länge de inte lider är allt som det ska." Hur vet du att djuren inte lider? Köper du enbart kravmärkt kött? Hur vet du att djuret inte lider av avlivningen?

"Men jag kan förstå att vissa människor är svagare och inte klarar av tanken på att äta ngt som har kunnat tänka själv" Svagare? För mig är kött rent äckligt. Jag kan inte stoppa in något i munnen som är en bit av ett lik. Skulle du kunna äta människokött? Nej, lika äckligt som du tycker tanken av att äta människokött är, lika äckligt tycker jag det är att äta djurkött.

"herregud att vi inte ätit kött hade vi haft för mycket djur i sverige." Nej vi hade inte haft för mycket djur i Sverige, dels för att mycket av köttet i affärer är importerat, och dels för att om ingen hade ätit kött så hade ingen fött upp slaktdjur.

"Ni som är råttägare vissa av er iallfall hur mycket kämpar ni för att det ska slutas testa mediciner på råttorna ? Eller likande? Vad gör ni för att stoppa djurmisshandlen , övergrepp på hästar och hundrar? Låt mig gissa ingenting ? Men ni kan sluta äta kött och säga att ni kan förändra, gör en insatt då för resten av djuren som far ännu illare än slaktdjuren." Får jag fråga vad gör du själv för att förändra? Jag gör massor! Om alla i världen hade tänkt att man inte kan förändra något så hade vi heller aldrig kunnat det, men som tur är tänker inte alla så.

Jag har varit vegetarian i snart 13 år och för mig är det helt naturligt. Jag har inget behov av att äta lik. Jag får i mig allt jag behöver på annat sätt. Men jag har inget emot köttätare. Mina råttor, min hund och mina katter får kött och t.om min dotter äter kött (dock aldrig här hemma),  jag anser att hon själv får välja att bli vegetarian när hon är så pass stor att hon förstår vad det innebär. Jag har bara svårt för köttätare som inte förstår och respekterar vegetarianer. Herregud det är år 2006, måååånga är vegetarianer nuförtiden.

etteko
0

Jag tycker inte det är fel att vara varken vegetarian eller vegan eller köttätare. Alla gör som de vill.

#22 Jag anser mig inte speciellt obildad. Jag vet hur vissa djur har det, lever i små boxar och allt som redan tagits upp. Däremot tycker jag inte detta bör innebära att alla ska sluta äta kött. Som jag har sagt, det som inte vill äta "delar av lik" behöver inte det. De dom vill äta kött men frotfarande vill förhindra att vissa djur behandlas som de gör, bör köpa sitt kött kravmärkt eller närproducerat så de vet hur djuren har haft det och hur de avlivats. På det sättet kan vi ge vårat stöd till sådan industri.

Självklart kan vi heller inte veta att djuren inte lider när de avlivas. Men hur kan jag veta om min farmor led när hon dog? Hur kan jag veta att inte jag ska lida? Och framför allt, hur vet vi att djuren inte hade lidit även om de dött fria? Det är sånt vi aldrig kan veta så det ser jag som ett ganska dåligt argument. Alla ska någon gång dö och ingen vet om de lider, för vi vet inte själva hur det känns att dö.

Och jag håller fortfarande fast vid att jag inte tror att vi kan få i oss alla ämnen i kött om vi ersätter det med vegetarisk mat. Vi människor har alltid ätit kött, innan vi kunde tänka klart och alltså var rätt primitiva åt vi kött. Då finns det en anledning till att vi åt och äter det. Vi behöver kött.

Visst, vi klarar oss säkert utan kött, det är ju bevisat. Men jag tror fortfarande att kött är en viktig del av vår kostcirkel.

Jag hade nog inte kunnat sluta äta kött, jag anser att det hör till. Men jag hade säkert klarat mig utan det, det är inte det. Jag anser bara inte att vi kan förändra något genom att sluta äta kött och därför hade jag inte slutat.

TacoBelle
0

"Och jag håller fortfarande fast vid att jag inte tror att vi kan få i oss alla ämnen i kött om vi ersätter det med vegetarisk mat. Vi människor har alltid ätit kött, innan vi kunde tänka klart och alltså var rätt primitiva åt vi kött. Då finns det en anledning till att vi åt och äter det. Vi behöver kött."

Vilka ämnen är det vi vegetarianer inte får i oss om vi inte äter kött? Så du tror verkligen att alla vegetarianer får bristsjukdomar? Du har fel. Eller tror du att alla buddhister och hinduister är sjuka? Dom har i princip aldrig ätit kött och tänka sig dom lever ändå.

Enligt mig finns det ingen anledning att äta kött. Det är mer hälsosamt att äta vegetarisk kost än kött, lättare för kroppen att smälta. Vegetarianer lever längre, är friskare och har bättre immunsystem. Det är billigare att äta vegetarisk kost. Vår jord tar mer skada av att föda upp djur som ska slaktas än att odla vegetabiler. Det finns bara fördelar med att bli vegatarian. Skrattande

etteko
0

#28 Oj, nu drar du verkligen förhastade slutsatser. Jag har aldrig nämnt någonting om att vegetarianer får bristsjukdomar. Men herregud, det är ju just det jag säger: att folk lever även om de inte äter kött, läs igenom mitt inlägg igen.

Och ja, som du säger. Enligt dig finns det ingen anledning att äta kött men enligt mig så finns det det. Jag tror fortfarande att vi människor behöver kött men att vi kan överleva utan det precis som jag redan sagt. Jag tror däremot inte att vi kan ersätta  ämnena i kött med vegetarisk föda. Det kan du inte få mig att ändra på.

"Vegetarianer lever längre, är friskare och har bättre immunsystem." På vilken fakta grundar du detta argument? Eller är det bara som du tror? Samma gäller "Vår jord tar mer skada av att föda upp djur som ska slaktas än att odla vegetabilier." Var har du fått denna information? Och om det är så att jorden tar skada över att föda upp djur, tar den då mindre skada av att föda upp djur som inte ska slaktas? Eller borde vi inteå få föda upp djur över huvud taget?

TacoBelle
0

#29 Du svarar fortfarande inte på vilka ämnen från köttet du tror att vi inte kan ersätta med vegetarisk kost. Jag har läst det du skrev flera gånger och jag svarade efter hur jag uppfattade ditt inlägg.

Jorden tar inte mer skada av att föda upp djur som inte ska slaktas. Men hade vi inte ätit kött så hade det inte behövts föda upp så många djur. Djuren äter mer gräs som kräver enorma åkrar att odla än vad det skulle kräva att odla vegetabiler för männsikor.

etteko
0

#30 Jag kan ärligt säga att jag inte vet vilka ämnen och spårämnen som finns i kött men genom att använda logiskt tänkande så tror jag inte vi kan ersätta köttets ämnen och uppsättning av ämnen med vegetarisk föda. Det är ganska självklart tycker jag.

Men du svarar heller inte på mian frågor angående hur och var du fått informationen om att vegetarianer lever längre, är friskare och har bättre immunförsvar. Inte heller svarar du på var du fått reda på att jorden tar skada av att djur äter gräs.

TacoBelle
0

#30 Nej du vet inte för att du har fel! Det som kan vara svårt att få i sig som vegetarian är B och B12 men det går och är lätt när man har rätt kunskaper, så kom inte och prata om logiskt tänkande. För mig är det otroligt logiskt att man inte saknar något i köttet, det är ju så det är.

Folk som äter vegetarisk kost lever längre bla för att mindre fet mat och mer nyttig mat minskar risken för hjärt och kärlsjukdommar. Det är bara att googla lite så kan du säkert hitta bra källor.

Vår jord tar enormt mycket skada av hur den används idag. Djur som betar förstör otroligt mycket, djur som måste äta för att de sedan ska slaktas. Det huggs ner regnskog och värdefulla träd för att det ska göras mer betesmarker till människornas boskap. Så är det ju, det vet väl alla?

etteko
0

#32 Tyck du att jag har fel, jag tycker annorlunda. Nu pratar jag inte bara om ämnena i kött utan också upsättningen av ämnen och den går knappast att ersätta. Jag tror också att vi omöjligt vet alla ämnen som finns i kött trots att vi människor tror att vi är allsmäktiga.

Dåligt argument igen, det finns magert kött och kött är inte precis onyttigt. Plus att vi människor behöver fett, fett är bara nyttigt i lagoma mängder och trots att vi äter kött kan vi begränsa mängden fett.

Jag vet det där om regnskogen för trots att du kanske vill få mig att framstå som korkad så är jag inte det. Men det är ändå inget argument som kan få mig övertygad om att inte äta kött, för jag tycker fortfarande det är bättre att köpa kravmärkt och närproducerat och främja sådan industri. Om alla gjorde på det sättet så skulle det inte finnas anledning att massproducera och missköta.

Jag tycker att de flesta vegetarianers och veganers argumant till att övertala andra att blir det är ganska lama med tanke på att man kan göra på andra sätt, tex köpa krvamärkt för att hjläpa djur som far illa.

Lotta_A
0

Det finns faktiskt ett ämne i kött som inte finns i något annat. Det ämnet kan man inte få i sig på något annat sätt än genom kött..
Det är något protein som jag inte riktigt minns vad det heter.
Men det ämnet är inte livsviktigt för oss människor. Man klarar sig helt klart utan det! Speciellt om man äter mkt bönor och linser då dessa inehåller en massa proteiner..

Japp. så kött = onödigt.
Man kanske vill äte kött för att det är gott, men det är lite egoistikst mot djuren. Dom behandlas som saker bara för att tillfredställa dom oss människor. :S helt fel.

bRat-Bags
0

Regnskogen skövlas i första hand för odling av växter och inte för betesmarker, samt just nu är största problemet varken om man äter kött eller inte, problemet är att folkmängden för världen växer så snabbt och konsumtionen av energi, kör ni bilar? Ser ni på TV? Hur jävla noga är det om man äter kött eller inte? Blir förbanna d på diskutionen. Självklart kan man vara vegetarian/vegan/köttätare, självklart finns för och nackdelar med både och, och självklart tycker jag är att hadlar man med hjärnan så är allt SKITSAMMA. Vill ni göra en insats för djuren för att de ska få naturliga liv, avliva alla era husdjur för de lever inte ett "normalt liv". Sluta åk bil och ödsla energi, skaffa ett tält och flytta till Island vetja. För grjen är den att ozonet tunnas ut, växthuseffekten blir starkare, UV strålningen(den dåliga sorten) blir värre, mindre solljus reflekteras ut tillbaka till universum och detta leder till översvämning och överhettning. Så kan vi inte bara ta det lilla lugna äta vad vi vill och bara LÄGGA NER! :)

GOD JUL!

etteko
0

#34 Jag ser det så här, bara för att klargöra en gång till. Det är inte egoistiskt att äta kött om man köper sitt kött närproducerat eller kavmärkt så man vet att djuren har mått bra. Eller är det egoistiskt att vilja att djuren ska må bra och göra en insats för det?

Och nej, jag säger inte att ni inte gör en insats när ni helt slutar äta kött, det är en jättebra insats! Det jag försöker säga är att era argumant till att helt sluta äta kött inte övertygar mig då jag fortfarande anser att man kan göra samma insats genom att köpa kravmärkt eller närproducerat.

#35 Jag tycker som du att det finns för och nackdelar med både och. Och jag ber om ursäkt om jag verkat otrevlig, det är inte min mening. Däremot anser jag mig ha rätt att försvara mig och säga mina åsikter när folk insinuerar att jag är en korkad köttätare. :)

Hela disskussionen har som spårat ut, det jag har försökt förmedla är att allting inte behöver vara svart eller vitt. Man kan göra på båda sätt och båda sätt är bra.

Nåväl, God Jul allesammans och hoppas ni får ett gott och trevligt julbord oavsett om det består av vegetarisk föda eller ej! :)

TacoBelle
0

etteko Jag hade inte alls för avsikt att försöka övertala dig eller någon att bli vegetarianer, jag ville bara försöka förmedla min åsikt. Det var heller inte alls meningen att låta otrevlig eller att du skulle känna dig korkad. Jag tycker det är superbra att du köper kravmärkt och "hemuppfött" kött. Jag tycker att om man ska äta kött så ska man köpa allra helst kött direkt från en bonde man känner, sedan Kravmärkt och sedan vilt direkt från en jägare. Jag själv äter t.ex ägg, men köper bara ägg från frigående höns.

Jag tycker precis som du tycker om mina argument att köttätarnas argument för att äta kött är en massa bullshit och dravel Flört Men som sagt alla gör ju som dom vill, bara mina åsikter som vegetarian respekteras så är jag nöjd.

Men jag tycker inte om att folk tycker skitsamma och att man inte kan förändra något. Hade alla tänkt så så hade jorden gått under för länge sedan. Alla människor kan göra en skillnad, kanske inte ensam men det gäller att vara positiv och att stå för det man tycker. Tillsammans kan man förändra!

Karmatarerskanise
0

TacoBell: Man ska inte sitta och skriva att alla djur bor i små boxar då de inte är sant. Så det snacket kan man lägga ner, trots att detta är ett forum.

Och ett djur som först får andas in insomninsgas/lugnande och sedan skuts i huvudet lider inte. Lika lite som en människa gjort. Jag vet detta då min kompis pappa är slaktare.

Synd att du är äcklad av kött. Jag älskar det, så vilken tur att jag inte känner som du ;)

Bellona
0

jag är köttätare även om jag till och från försökt vara vegetarian men jag har inte orken att laga två sorters mat hela tiden så jag gav upp även om kött ändå äts relativt sällan. Men jag tycker det är tråkigt att läsa såna här diskussioner för det slutar nästan alltid med att folk blir anklgade för att vara djurplågare för att de äter kött även om budskapet är underförstått.

jag har inget emot att någon äter kött. det är naturligt och djur dödar djur. Det som skiljer är att vi människor kommit så långt att vi har kunskapen och medvetenheten att kunna välja om vi vill äta kött eller inte.
Däremot är det synd att djurhållningen är så dålig. Med bra djurhållning skulle jag inte ha några moralbetänkligheter alls eller det minsta dåligt samvete till att äta kött. Då har djuren fått ett bra liv till dödsögonblicket.

bRat-Bags
0

:) Ingen här är väl otrevlig, tycker alla är så söta så, vi råttmänniskor vill nog helt enkelt för mycket :) Inte lätt att vara djurvän! *ler* Trevlig tredje advent!

TacoBelle
0

#38 Hera Det har jag inte gjort heller.

#40 Tack detsamma Glad

etteko
0

TacoBelle då har vi försökt samma sak, att förmedla våra åsikter :) Och jag tycker det har gått relativt bra? Jag tror vi båda har fått fram våra åsikter och kanske förstår hur den andra tänker, jag tror jag förstår dig i alla fall. Jag hade nog säkert blivit vegetarian om alla djur behandlades så illa som vissa gör och jag inte trodde att det fanns andra sätt att göra på. Plus att vegetarisk mat är väldigt gott och jag säger som Bellona, här äts det sällan kött.

Jag hoppas du inte tror att jag tycker det är skitsamma om man kan förändra något? Det tycker jag verkligen inte! :) Jag fösöker så gott jag kan och säger till när någonting händer som jag tycker är fel.

Bellona jag tycker vi har lyckats hålla oss relativt bra ifrån att hoppa på varandra och anklaga folk för djurplågare i den här disskussionen :)

Nu ska jag gå och sova, det har varit en lång, hård helg och kommer bli en låång hård dag imorgon! Godnatt :)

Lotta_A
0

#35: Naturligtvis finns det större problem i världen om människor äter kött eller inte.

Låter som att du såg på dokumentären som visades på svt1 i en sirie med 4 delar?

Den var hemsk. Och om vi fortsätter konsumera så pass mycket som vi i västvärlden gör kommer jorden gå under om 50 år.

Som det ser ut idag så lånar vi 25% av naturens resurser varje år. Och man kan ju inte låna av naturen. Alltså med låna menas att vi konsumerar jordens resurser snabbare än vad naturen kan återhämta sig.

Och klart att sådana här saker är viktigare än om vi äter kött eller inte.

Men jag anser ändå att detta är en viktig disskusion! Djur behandlas som saker och det är hemskt. Om vissa inte tycker detta är viktigt så kan man ju faktiskt låta bli att prata om det..

Aleexandra
0

# 26 Tacobelle

Barn behöver proteinerna dom kan då , du ger ju faktiskt inte din dotter en valmöjlighet ifall du inte ger henne kött hemma? Då är det lite dubbelt att du kan ge dina KATTER kött men inte ditt egna barn ? Då går du ju emot dig själv måste jag säga, för mig är det iallfall dubbelmoral

TacoBelle
0

Nu tycker jag du går över gränsen när du kritiserar mitt sätt att vara mamma! Ja barn behöver proteiner, men proteiner kan man som sagt få från andra ställen än kött. Och som jag skrev så äter min dotter kött på t.ex dagis och hos sin mormor, så hon får alla de proteiner hon behöver. Varför ska jag som inte kan hantera kött tvingas hantera det när hon får i sig lika bra proteiner från annan mat? Mina katter får inte heller rent kött, men torrfodret är inte vegetariskt och ibland får dom t.ex tonfisk.

Aleexandra
0

# 45, jag kritiserar inte ditt sätt att vara mamma , jag menade bara på att du skriver att din dotter var valmöjligheten att vara vegeterian , det har hon ju inte på det sättet eftersom hon INTE får äta kött hemma eller kan du motsäga det i detta?  Ja , tonfisk är kött , så hur kan du servera det då?

Ibland blir jag inte klok på vissa icke- köttätare,  djur och andra tvingas äta vegetarisk men det är väl erat val att vara utan , ska man då "tvinga" på detta på de som faktiskt behöver kött och likande ? Och proteindrinkar m.m i för stora mängder skadar tänderna och likande så det är ju inte direkt det bästa alternativet för barn som går på dagis att få det komplementet ?

Tacobelle , Jag menade inte att det skulle verka som jag gick på dig som mamma roll , jag tvivlar inte på att du inte är en bra mamma , jag säger bara att det kallas inte valmöjlighet om det sköts på det sättet

TacoBelle
0

Men läs vad jag skriver människa! Min dotter äter kött men inte hemma hos mig! Jag serverar inget kött. Varför är det så oerhört viktigt att min dotter ska äta kött hemma? Hon _får_ äta kött hemma, kommer hon hem med en biff och vill tillaga den så varsågod, men jag tillagar inte kött. Och vet du vad, hon får inte dricka läsk heller och godis bara på lördagar, visst är jag hemsk. Jag tvingar inte mitt barn att vara vegetarian, eller köttätare eller något. Jag tycker att äta vegetarisk kost är basen, sen får hon välja själv om hon vill äta kött eller inte.

Jag tycker du ska läsa ditt inlägg igen och tänka på att inte vara så otrevlig. Precis som jag skrev innan, varför ska köttätare vara så fruktansvärt agressiva alltid? För jo, du går på mig. Och som sagt jag tvingar inte mina stackars djur att vara vegetarianer heller, dom får kött. Råttorna genom barnmat t.ex.

Vad menar du med proteindrinkar? Tror du att man bara kan få i sig protein genom kött och drinkar?

Karmatarerskanise
0

"Precis som jag skrev innan, varför ska köttätare vara så fruktansvärt agressiva alltid?"

Snacka om att dra alla över en kam. Som förälder bör du veta bättre än så. Töntigt skrivet av dig. Människor som föredrar annan mat än kött är inte bättre eller sämre än köttätare.!!!

Bah

TacoBelle
0

Du kanske inte förstår hur frustrerande det är att efter 13 år fortfarande behöva försvara valet över vad jag äter eller inte. Men du har rätt, jag borde skrivit att det var du och aleexandra som var agressiva. Skriv något vettigt istället då så kanske diskussionen kan fortsätta.

"Som förälder bör du veta bättre än så."

Som förälder? Nu tänker du väl liiite tokigt ändå? Nog för att jag är himla smart och klok…och snygg också…så är det inte för att jag är förälder. Flört

Ninja
0

Säga vad man vill, men ärligt talat tycker jag att vegetarianer är mer öppna när det kommer till sina barns kost än köttätare.. Köttätarföräldrar brukar inte låta barnen välja mellan vegetariskt eller "det vanliga". ;)
Vet man bara näringsbehovet hos vuxna och människor så är det ingfen fara. Jag känner vegetarianer sen barnsben, och tänka sig, de är människor. ;) Att vara vegetarian/vegan kräver kunskap. Har man den kunskapen så är det ingen fara, då vet man näringsbehovet barn och vuxna har och man vet var man hittar näringen.

Men var snälla mot varann! Vi är inte här för att döma ut varandras livsstilar. Var vänlig respektera varandra!

Karmatarerskanise
0

Var snälla? Tacobell som har mage att klaga på andra är ju den som är mest aggressiv. exakt VAD av det jag skrivigt var agreesivt utom min ilska angående hennes dumma påstående? Nej, inget. jag har endast uttryckt min pesonliga åsikt om kött. Inte någonstans har jag varit aggressiv.

Vissa borde för bövelen mogna.

Och ja, som förälder bör man veta just det där om att inte dra alla över en kam, det är ju faktiskt så en av våra värsta krigsdårar resonerade!!!!!

Och ingen har tvingat dig att försvara ngt överhuvud taget. Det är bara du som känner så tydligen.

Karmatarerskanise
0

Och vad tusan kallar du, TacoBell, detta:Jag blir så matt av sånna här diskussioner att jag oftast inte ens lägger mig i det öht, men nu kan jag inte låta bli. De flesta här (och det flesta köttätare överallt) verkar så pinsamt obildade att jag rodnar bara jag läser dessa patetiska inlägg.

SNÄLLA läs det du har skrivit och fråga sen dig själv frågan, varför, folk blir irriterade på dina dumma svar!!

Ninja
0

Jag kan inte påstå att någon över huvudtaget är speciellt trevlig i den här tråden mer.

Men nu tycker jag det här går över i påhopp. Tråden låst! Ni får gärna fortsätta diskussionen i en ny tråd, men håll då god ton! Respektera varandras åsikter, och det faktum att ni kanske inte tycker lika om allt.

Inlägget är låst för nya kommentarer