Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 886 ggr
Valmo
0

Ohyra?

Hejsan, min äldsta råtta har något konstigt sår på sin rygg, såret är ungefär 2 cm stort och väldigt rött.

Hon kliar på det lite då och då, men hon hade inte såret dagen innan, och hon bråkade med en av mina andra råttor. Jag trodde först att hon bara hade gjort sig illa men min kompis (Glittrigris) sa att hon hade nån slags ohyra där. Jag vet inte precis vad jag ska tro men jag vill bara vara säker på om det är ohyra eller om det bara är ett vanligt sår.

DoD
0

#0 Har du någon bild?

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Allamej
0

Behöver bild ja

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[GlittriGris]
0

jag är rättsäker på att det är ohyra men du skulle väll ta en sväng till vetten?

Absinthe
0

Men ett sår som kommit över natten så stort känns inte som ohyra.. det skulle nog vara mer troligt att det är ett sår efter ett bråk med burkamrat. =)

Absinthe
0

Ohyra brukar ju visa sig främst på skulderbladen, halsen och haka/kinder som småsår.

Har hon några små små röda löss i pälsen? Kolla i starkt ljus noga och se om det rör sig i pälsen, lättast att se på ljusa råttor.

Har hon många små sår kring områdena jag sa så kan man misstänka skabb. Men ett stort sår som kommit över natten säger mg mer att det vore en skada från ett bråk. =)

[GlittriGris]
0

hmm , okej kanske bara är från bråk,
Men dom kliar sig nästan hela tiden, kanske dags för ett bad?

Valmo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja jag har ju badat henne nu, men jag ser någon mörkröd prick i såret. Jag är inte säker på om det är något slags löss eller nått men jag tog en bild, den vart inte speciellt bra men själva såret syns iallafall.

[GlittriGris]
0

det är nog bara en sårskorpa eftersom vi pillade ju på det svarta och det var torkat blod och vi såg ju inga kryp.