Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1060 ggr
jussivuori
0

toppörad+dumbo=???????

Om man parar en dumbo mamma med en toppörad pappa vad får man fram då?? :) Bara undrar eftersom jag tror min dumbohona är graavid :)

AnneN
0

Om jag minns rätt efter vad jag läste någonstans för länge sedan så är genen för toppöron dominant och det skulle därför kräva att båda föräldrarna är dumbo eller har dumbogenen i sig för att ungarna ska kunna bli dumbo

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jussivuori
0

Okej. Tack så mycket. Få la se hur det blir då :)

Anvariel
0

Om pappan är dumbobärare (det kan du inte veta, syns inte utanpå, men kan gissa dig till om du tittar på pappans kullsyskon och vidare upp i leden) så blir det 50% toppörade och 50% dumbos. Alltså rent statistiskt sett. Om pappan däremot inte är dumbobärare så blir alla toppörade.

Visst är det så? Enkel dominant vs. recessiv typ det har med dumbo, va?

Allamej
0

Som tidigare sagts. Om fadern inte är db så blir alla bebisar db

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

AnneN
0

#4 förvirrad… om mamman är dumbo men inte fadern så blir alla bebisarna dumbo? Obestämd

_**/Mvh Anne

Ladyinred
0

om pappan är toppörad då blir alla dumbobärare. om pappan är dumbobärare så blir hälften dumbo och hälften dumbobärare.

Ladyinred
0

db=dumbobärare…

AnneN
0

#7 aha jag trodde db var förkortning för dumbo Skäms

_**/Mvh Anne

Allamej
0

Förkortningen på dumbo är du :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

cosmonita
0

du= dumbo

db= dumbobärare

AnneN
0

#9/10 okej då har jag lärt mig något idag också Glad

_**/Mvh Anne

KickanW
0

Toppörad + Toppörad = 100% Toppörad
Toppörad + Dumbobärare = 50% Toppörade, 50% Dumbobärare
Toppörad + Dumbo = 100% dumbobärare
Dumbobärare + Dumbo = 50% dumbobärare, 50% dumbo
Dumbobärare + Dumbobärare = 25% Dumbo, 25% Toppörade, 50% Dumbobärare
Dumbo + Dumbo = 100% Dumbo

Ellenfyrkant
0

#12 Hur kan toppörad + dumbo bli 100% dumbo om toppörad är dominant ?

Mvh Ellenfyrkant

Digitalis
0

#13 100% dumbobärare. Det innebär att alla ungar kommer vara toppörade men bära på dumbogenen.

//frida

Ellenfyrkant
0

#14 Helt rätt, tänkte lite konsting, fgår skulle på att jag är nyvaken. *fniss*

Mvh Ellenfyrkant

[manda94]
0

men toppörad + dumbo = 100% dumbobärande, men blir några dumbo också?

Allamej
0

#16 nej. Dumbo är en recessiv gen som behövs i 2 upplagor för att ge utslag

[manda94]
0

okej :)

Katrin82
0

Jag undrar lite hur jag lyckades få en dumbo med en toppörad (ej db) och en dumbobärare…vääldigt förvirrande…

Dumbobärare + toppörad= Dumbo (?)

Vart vääldigt chockad, men dumbo är hon, hon borde ju vara db ist. 

Förlåt om jag snor tråden lite, tänkte bara att det hörde hit Flört

Ladyinred
0

du har helt enkelt fått tag i två dumbobärare som e föräldrar…

Katrin82
0

På något sätt så måste det ju vara så…men på papper och långt bak så finns bara toppisar.. slank  in en dumbo någonstans..

jussivuori
0

Borde det inte finnas någon risk att man få dumbo?? eftersom Katrin82 fick en så måste det ju va så… ??

Ladyinred
0

räcker med att en är dumbo då blir det bärare sen. och allt efter som generationerna går så blir de färre och färre bärare i kullarna. men att man med hjälp av slumpen råkat välja ut en av dessa få bärare hela tiden i kullarna och avlat vidare på. och nu med hjälp av en till råtta som oxå bär på det så kom det fram till ytan igen.

Ladyinred
0

dolda gener kan följa med hur länge som helst eller rent av tappas på vägen väldigt fort. enda sättet att ta reda på vad som ligger under ytan är inavel…