toppörad+dumbo=???????
Om man parar en dumbo mamma med en toppörad pappa vad får man fram då?? :) Bara undrar eftersom jag tror min dumbohona är graavid :)

Om jag minns rätt efter vad jag läste någonstans för länge sedan så är genen för toppöron dominant och det skulle därför kräva att båda föräldrarna är dumbo eller har dumbogenen i sig för att ungarna ska kunna bli dumbo
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Okej. Tack så mycket. Få la se hur det blir då :)

Om pappan är dumbobärare (det kan du inte veta, syns inte utanpå, men kan gissa dig till om du tittar på pappans kullsyskon och vidare upp i leden) så blir det 50% toppörade och 50% dumbos. Alltså rent statistiskt sett. Om pappan däremot inte är dumbobärare så blir alla toppörade.
Visst är det så? Enkel dominant vs. recessiv typ det har med dumbo, va?
Som tidigare sagts. Om fadern inte är db så blir alla bebisar db
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#4 förvirrad… om mamman är dumbo men inte fadern så blir alla bebisarna dumbo? 
_**/Mvh Anne
om pappan är toppörad då blir alla dumbobärare. om pappan är dumbobärare så blir hälften dumbo och hälften dumbobärare.
db=dumbobärare…

#7 aha jag trodde db var förkortning för dumbo 
_**/Mvh Anne
Förkortningen på dumbo är du :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
du= dumbo
db= dumbobärare

#9/10 okej då har jag lärt mig något idag också 
_**/Mvh Anne
Toppörad + Toppörad = 100% Toppörad
Toppörad + Dumbobärare = 50% Toppörade, 50% Dumbobärare
Toppörad + Dumbo = 100% dumbobärare
Dumbobärare + Dumbo = 50% dumbobärare, 50% dumbo
Dumbobärare + Dumbobärare = 25% Dumbo, 25% Toppörade, 50% Dumbobärare
Dumbo + Dumbo = 100% Dumbo

#12 Hur kan toppörad + dumbo bli 100% dumbo om toppörad är dominant ?
Mvh Ellenfyrkant
#13 100% dumbobärare. Det innebär att alla ungar kommer vara toppörade men bära på dumbogenen.
//frida

#14 Helt rätt, tänkte lite konsting, fgår skulle på att jag är nyvaken. *fniss*
Mvh Ellenfyrkant
men toppörad + dumbo = 100% dumbobärande, men blir några dumbo också?
#16 nej. Dumbo är en recessiv gen som behövs i 2 upplagor för att ge utslag
okej :)

Jag undrar lite hur jag lyckades få en dumbo med en toppörad (ej db) och en dumbobärare…vääldigt förvirrande…
Dumbobärare + toppörad= Dumbo (?)
Vart vääldigt chockad, men dumbo är hon, hon borde ju vara db ist.
Förlåt om jag snor tråden lite, tänkte bara att det hörde hit 
du har helt enkelt fått tag i två dumbobärare som e föräldrar…

På något sätt så måste det ju vara så…men på papper och långt bak så finns bara toppisar.. slank in en dumbo någonstans..

Borde det inte finnas någon risk att man få dumbo?? eftersom Katrin82 fick en så måste det ju va så… ??
räcker med att en är dumbo då blir det bärare sen. och allt efter som generationerna går så blir de färre och färre bärare i kullarna. men att man med hjälp av slumpen råkat välja ut en av dessa få bärare hela tiden i kullarna och avlat vidare på. och nu med hjälp av en till råtta som oxå bär på det så kom det fram till ytan igen.
dolda gener kan följa med hur länge som helst eller rent av tappas på vägen väldigt fort. enda sättet att ta reda på vad som ligger under ytan är inavel…