Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 4561 ggr
Animalen
0

Lök

Hejsan!

Man ska ju inte ge råttorna lök. Men varför ska dom inte ha lök och vad händer om dom äter en liten bit ifrån tex köttfärsås?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

nagini
0

varför dom inte ska ha lök vet jag inte, men om dom skulle få i sig lite, så gör det absolut ingenting. de ska bara inte ha jätte mkt lixom

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

SweGizmo
0

jag gav mina råttor lök en gång, detta var innan jag visste att man inte fick ge detta. dem mådde inte alls bra, dem låg och såg ut att ha ont i magen, ville inte bli hållna och dem sket jätte illa.

Kännde mej jätte dum efteråt när jag läste att det kan vara farligt att ge detta.

Min blogg: SweGizmo.se

KickanW
0

Lök är väldigt väldigt starkt för magen och för dem som är så små kan det bli väldigt jobbigt!

Beaver
0

Lök i sig är både gasbildande och innehåller en mildare form av svavelsyra. Det är en rätt stark syra och  något som våra magar tål (ja något sånär) men kan vara ganska plågsamt för små magar. Tillagad lök är förstås mindre farlig men jag brukade pilla bort så gott det gick till mina när de fick pyttipanna eller stekt köttfärs.

hus-musen
0

Det finns en anledning till att lök smakar starkt, den är giftig. Många djur som bla hundar har mycket svårt för lök. (många människor med för den delen)

http://www.superlicious.se/matnyttigt3.html

Lök i alla former, vitlök, även blomlökar, innehåller för hunden giftiga substanser. Hundar kan bli riktigt sjuka av lök om de äter riktigt stora mängder. Löken innehåller ämnen som får de röda blodkropparna att brisera och skapar anemi. Dessa ämnen gör att hunden kan få blodbrist och även få blod i urinen som följd. Lök är skadligt även för oss människor, men vi äter i regel inte de mängder som krävs. Observera dock att redan vid ungefär ett kilo kan det vara riktigt skadligt med lök för din hund.

Thiosulfatet är ett näringssalt som hjälper bland annat människor och hästar att ta upp B-vitamin. Hundar däremot saknar det nödvändiga enzym som människor och hästar har för att kunna bryta ner detta ämne, och blir istället förgiftade.
Thiosulfatet bryter ner de röda blodkropparnas cellväggar (hemoglobinet), vilket resulterar i anemi (blodbrist) vid för stora doser av lök.

de vanligaste biverkningarna som råttor verkar få är diaree, men det kan snabbt bli farligt om de blir uttorkade.

Mina får tillagad lök ibland som tex vitlök och rödlök, jag tror att det beror helt på mängden och hur man vänjer in dem då hundar och råttors  matsmältning inte fungerar helt på samma sätt. Men för mycket är inte bra.

Qui dormit, non peccat