Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1003 ggr
Ladyinred
0

Kattmat

jag vet om att kattmat inte är direkt lämpligt. Men nu så har vi en liten säck med Torrfoder som katten vägrar äta så vi kommer få kasta den. Vågar man ge av den till råttorna endå? De fick sånt förr och jag vet att det uppskattas, men är det okej när det bara är ett kort tag eller ska jag strunat i det?

silverorm
0

Jag hade gett det till dem, men inte i för stor mängd bara, blanda ut det med torrfodret går väl bra? Glad Jag hade ett kattfoder som jag gav mina, det var baserat på fisk o det luktade kan jag säga..men råttorna älskade det!

Ladyinred
0

nä, jag som hade ju tänkt ge dom enbart kattmat i en veckas tid tills påsen va slut ju ;P

myismyname
0

Det är ju det där med tillsatt taurin i kattmat som inte är det bästa för andra djur som inte behöver det, men jag vet däremot inte hur skadligt det egentligen är, så det får någon annan svara på.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Ladyinred
0

ja de e just därför jag frågar. att nåt inte är nyttigt är ju inte samma sak som att det är direkt farligt.

för ett par dagar sen så fick de två stora bitar smörgåstårta till middag och sånt är inte heller skitnyttigt i mina ögon även om vissa ingredienser som tex räkor är det.

Anvariel
0

Sen har jag tittat på kattmat i butikerna och alldeles riktigt så innehåller mycket av kattmaten taurin. MEN det finns också kattmat som inte gör det. Och som #3 sa, hur farligt det är, det vet jag inte. Bara för att katter inte producerar taurin så betyder det ju inte att extra taurin är farligt. Hmm… En till sak som borde undersökas närmare. :) Men jag skulle personligen knappast tro att det är farligt att ge under en kort period.

Allamej
0

Den här kan man läsa, men allt ska som sagt tas med en nypa salt

Det finns även ställen som säger att det är helt ofarligt. Men orsaken till att man tillsätter taurin i kattmat är ju för att dom inte producerar eget…

Råttor producerar eget och behöver inget tillsatt, ett överskott är ju vad man får då

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Anvariel
0

Ja jo, och det är ju en stor skillnad mellan att slänga i sig 10xdagsdosen av taurin och att få i sig lite extra. Många gånger i sådana där sammanhand så skapas det hysteri kring ett ord utan att man reder ut NÄR det är farligt. "Jo men det är alltid farligt". Som du säger #6 så finns det ju många som påstår att det är helt ofarligt även i de stora doserna.

Men ja, råttor producerar eget taurin. De producerar också eget C-vitamin vilket nästan de flesta däggdjur gör - förrutom människor och marsvin. Vi behöver få vår C-vitamin i vår kost men det behöver inte råttor.

Allamej
0

Och eftersom dom producerar sitt egna taurin så ska det inte tillsättas… Dom är ju inte stora så det krävs inte mycket för att det ska vara för mycket

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

mina brukar få det ibland som godis, när jag lärde dem trick osv.

Min blogg: SweGizmo.se

Zolah
0

vad händer om dom får för mycket taurin då?

Anvariel
0

Är taurin fettlöslig eller vattenlösligt? Någon som vet? För är det fettlösligt ska man ju vara mer försiktig med att överdosera. Är det vattenlösligt ska det mycket mer till innan det blir problem - överslappet rinner ut i urinen då. Det är ju t.ex. svårt att få överdos av C-vitamin (även om det går!!).

carint
0

Jag ger mina råttor sådan där lyxkattmat i miniföpackning typ lax, viltkött mm. Räcker lagom till två måltider och så mycket grönsaker till. Jättebra som extra om man inte får någon egen mat över och de verkligen älskar det!

Ladyinred
0

tycker det verkar nyttigare att slänga in en kyklingfilé i micron i så fall om de ska få snabb mat.

carint
0

Vad är det för fel på kattmat? Är ingen konserveringsmedel eller sånt i denna enportionsförpackning. Min älskar barnmat också. Brukar ge lite barnmat och sedan grönsaker.

Ladyinred
0

just katt-/hundmat innehåller avfallsdelar. sånt som skulle kastas, tex bindväv, senor och annat som vi aldrig skulle stoppa i munnen.

Anvariel
0

#15 Du menar precis sånt som en råtta skulle äta i vilt tillstånd alltså? :)

carint
0

Precis! Jag tror inte att råttor och människor har samma referensramar gällande mat. Jag delade på en kräfta och la in hela huvudet med ögeon och allt , klor och stjärt. Vad var kvar på morgonen? Jo skalet uppe på huvudet och några delar av klorna. Vet inte om vi människor gillar detta. Varför kan vi ge våra katter och hundar denna avfallsmat men inte våra råttor??? Föresten ger jag en av mina hundar mat för 80:-/kg. Tror knappast att det bara är avfall.Flört

jussivuori
0

Jag ger alltid mina råttor kattmat.

Anvariel
0

Ja och vaddå avfall, vad tror ni det är i nötfärs? :D

Zolah
0

handlar detta om torr eller blötfoder? blir lite förvirrad :(

Serena
0

#20 Ser ut som att det är lite både och..

Jag tror inte att en liten mängd kattmat är skadligt, och oavsett hur dyrt foderman köper till hund eller kattså är det ändå så att det är mycket avfall, men ju dyrare foder desto mindre tillsatser. Har i alla fall jag lärt mig.

Ang. människor och avfall; korv, fiskbullar, köttbullar, köttfärs och leverpastej är bara några av dom livsmedel många äter som det faktiskt är massa äckel nermalt i. Å andra sidan är lever inte så smakligt överlag, allt kroppens avfall hamnar ju där så det är väl lite som att äta ur kroppens soptunna. Men jag gillar lever, det är gott.

hus-musen
0

strunt samma vad maten innehåller, ni som äter på macdonalds äter vidrigare saker än kattmat.. men Taurin som finns i kattmaten är inte bra för andra djur än katter, det går inte att komma ifrån. så jag förstår inte varför ni ger dem kattmat över huvud taget.

Qui dormit, non peccat

smultron31
0

Det är nog ingen fara med kattmat till råttor, det är mer näring i den än vad det är i maten som skolbarnen får ju!!!!!

myismyname
0

#23 Det är inte näringen som är problemet, det är det faktum att kattmat har tillsatser av taurin i, något som råttor inte behöver.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

persikahallon
0

Om du har ett katthem/djurhem i närheten kan du ju ge dem fodret.