Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1595 ggr
wintermynta
0

Varning! hamsterhus, dödsfälla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I morse vakna jag halv sex av att min ena råttbebis skriker hjärtskärande. Ljudet lät helt annorlunda än när dom diar och den lilla bara skrek och skrek. Flög upp ur sängen för jag förstod att nåt var jätte fel och min första tanke var att mamma fått spel och försökt äta upp bebisen. Hjärnkapaciteten är inte den bästa så tidigt på morgon.
 När jag kommer upp och går fram till sovrumsbyrån där buren står ser jag att bebisen fastnat i ett av fönstren på hamsterhuset. Han kommer inte loss och har fruktansvärd panik. Mamman springer fram och tillbaka för hon vet inte va hon ska göra. Jag lyfter snabbt ut henne och lägger henne på vår säng. Hon springer till min sambo och slickar honom i ansiktet får att få honom att vakna. Jag försöker under tiden förgäves få loss den lilla.
Vet inte vem av oss som är mest panikslagen och jag är så rädd att han kommer dö av skräck, strypas till döds eller knäcka nacken. Springer ner i köket och hämtar olja.
Tar hus och  bebis in i badrummet och dränker hela kroppen med olja. Huvudet är det svårar med eftersom jag inte vill att han ska få in olja i andningsvägarna så han kvävs. Efter mycket lirkande och skräckslaget skrikande får jag äntligen loss den lilla. Fick skölja av honom lite snabbt och torka innan jag la in honom i boet. Han mår under omständigheterna bra och verkar återhämta sig.
Jag vet att det funnits en liknande tråd men tyvärr med en annan tråkigare utgång.
Vet att jag var så orolig förra kullen att dom skulle fastna men dom var så stora så jag glömde helt bort det. Dom här bebisarna är som två veckors bebisar ska vara i vikten.
Tackar min lyckliga stjärna att vi hade buren i sovrummet . Vill inte tänka på hur det hade kunnat gått.

Så jag vill verkligen Varna för hamsterhus med fönster:

sockerrattan
0

Det var jag som hade den tråden och det var läbbigt! Tur att det gick bra hemma hos er!

Här kan ni läsa min tråd

Mia//

[ElisiaJohansson]
0

Otur, men man får ju se till att köpa bergsäkra hus!

Hoppas han mår fint nu :)

myismyname
0

Vilken tur att den lille klarade sig!

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Falurven
0

Åh fy. Vilken tur att du var så kvicktänkt trots att du var nyvaken :o

Mvh Nathalie

Mymlan
0

Man kan såga upp fönstret så det blir större och sandpappra så det ej är vasst och stickigt. Kan man ha marsvins hus i buren så anv dem.

Zoo i Arninge har nå plasthus man kan pussla ihop till den storlek man vill ha, sett att CamillaS har sådana.

Jag anv ej hamsterhus då jag anser de vara för små till råttor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

teachingbirds
0

Jag har exakt den modellen på hus fast för marsvin, de är bra storlek på!

Jinaum
0

Naw. Horray for winter! Snabb tänkt :)

wintermynta
0

Det kanske är ett marsvins hus? för hamster låter som sagt litet.
I alla fall så mår den lille bra nu, har tittat till honom ett par ggr.
#5 Tack för tipset, men jag kommer aldrig mer våga ha sådana hus. Utan det blir vällingkartonger framöver.

sockerrattan
0

Jag sågade upp fönstret! Då går de o andvända!

Mia//

Otaku
0

Hemskt att folk gör inredning till smådjursburar utan att tänka på säkertehen utan designen först.. :(

Mvh Vinetta

teachingbirds
0

#10 Fast de är ju inte gjorda för råttor, speciellt inte råttungar, utan marsvin.

NeverToLate
0

Det hände samma sak med en annan persons råttbebis när jag följde med min bästis till landskrona då hon skulle ha en liten bebisråtta där. Det var precis samma modell av hus också, ägaren blev jätterädd och kallade på sin man som tog en tång å började knäcka loss bitar av huset och vips så var ungen loss. Men det är verkligen farligt, för tänk så skulle ingen sett eller varit hemma när den lille fastnade. Så alla som har bebisar borde tänka en extra gång innan dem ställer in hus eller saker med små fönster eller hål till bebisarna

allobosia
0

Usch vad läskigt!

Men tur att det gick bra tillslut!

Anvariel
0

#11 Precis. Och för vuxna råttor är fönstren alldeles för små för att de ska kunna fastna, åtminstone på den modell jag har.

imilija
0

fy va läskigt. tur att det hela slutade bra och att den lille mår fint :)

Digitalis
0

#10 Det lite ironiska är väl att husets fönster antagligen är utformade så för att inte ett marsvin ska kunna fastna.

//frida