Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 458 ggr
[ElisiaJohansson]
0

Vad ör oddsen?

Vad är oddsen att råttorna blir tamare om man ställer dom i en livligare miljö ?

Har nämligen gått lite fram och tillbaka, har ju haft dom på mitt rum med stängd dörr pga katterna. Och eftersom tamheten inte ville ur dom rikttigt så ställde jag ut dom i hallen har uppe. Så vad tror ni ?

teachingbirds
0

De blir nog tamare ju mer du håller på med dem, men visst skulle det kunna hjälpa lite med att de har människor omkring sig oftare även när de inte blir hanterade!

silverorm
0

Klart de vänjer sig ju snabbare vid allt i en livligare miljö, så jag tycker du gör helt rätt.Glad Våra burar står i vardagsrummet, vänjs vid hundskall, tvn o folk som kommer på besök.

Thirre
0

Dessutom får de vara med väldigt mycket mer även om de sitter i buren. Jag vet inte om de skulle bli mer handtama men mer vana vid människor, olika ljud och dofter.

Fast.. en hall känns som ett ganska stressigt utrymme. En hall är ett genomfartsområde och det stannar inte till människor och tar det lugnt. Om det är väldig aktivitet just där så vet jag inte om jag skulle ställa dem i hallen.

Sedan beror på vad du menar med tama.. ? Råttor som är stressade brukar ha svårare med att bli handtama och att man behöver lägga ner en del tid på dem och då känns inte en hall som ett bra alternativ. Om de inte är stressade av sig utan bara ovana vid människor och omgivningen kan det funka. Men du behöver ändå lägga ner tid på dem och hantera dem ofta och mycket för att få dem tama.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Anvariel
0

Jag har mina tösar i vardagsrummet och det känns för mig som en bra idé för då kan de hålla koll på mig när jag tittar på tv, sitter vid datorn, äter mat, etc. Plus att de ju blir vana med att springer av och an och pysslar med saker, något de inte skulle bli i sovrummet. Men naturligtvis blir de inte handtama av sådant, men dock mer vana att se en och känna lukten av en och överhuvudtaget mer van med snabba rörelser, något som annars kan verka farligt.

Lycka till med gullungarna!

Digitalis
0

Ha dem innanför tröjan. Vänj dem vid dig och ta sedan med dem till främmande miljöer där du är deras kända punkt. På så vis får de förtroende för dig.

Buren tycker jag ska stå på ett ställe där man har uppsikt över dem, men där de ändå får vara ifred. Det ska vara ett hem där råttorna känner sig trygga.

//frida

SweGizmo
0

jag hade mina råttor vid datorn där jag satt mycket, jag tror dem blev mer sociala och tamare av det.

Min blogg: SweGizmo.se