Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 961 ggr
Terato
0

Temperamentsuppfödning

Nu har jag funderat till och från och tänkt på det här länge..

Jag vill starta upp en temperamentsuppfödning i liten skala.

Mina mål skulle vara att göra råttor som är:

1. Totalt flocksmarta. De ska acceptera allt och klara av ändrade omständigheter i flocken. Vuxna hanar ska acceptera andra vuxna hanar.

2. De får gärna ha olika slags personligheter som lugna, aktiva, keliga, busiga osv. Gillar att råttor är individer med egna karaktärer. Men jag vill att alla mina råttor ska vara kontaktsökande, älska människor och andra råttor och vara mjuka att hantera, helst med riktigt bra häng.

3. De ska givetvis vara friska som nötkärnor. Jag vill få bort tumörer, dåligt immunförsvar och andra dumheter. Vill försöka göra råttor som lever friska, välmående och länge.

4. Det enda standardmässiga som jag kommer ta viss hänsyn till är typ och andra hälsomässiga, synliga egenskaper. Det är också något som jag behöver träna på. Jag kommer försöka hålla mig till välmusklade djur.

5. Jag kommer försöka sortera ut rexar i så stor utsträckning som möjligt av den anledning att jag vill kunna leta avlespartners i alla hårlag och inte behöva begränsa mig pga. hårlag. Dessutom vill jag helst att mina råttor ska ha raka morrhår!

Det här är ju ganska högt uppsatta mål och tiden får väl utvisa om de är realistiska och var man kommer på vägen.

Tanken är att registrera uppfödningen om si sådär ett år och tänkte börja i väldigt långsam takt. Men det är en början i alla fall på en dröm om att hjälpa till att förbättra tamråttan som husdjur!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Just det, sen tänker jag tvinga Nicciz att vara min mentor. :P

teratos.r8or.se

allobosia
0

Det där är ju de målen alla seriösa uppfödare har? :P

Bra mål iaf :)

SweGizmo
0

Bra mål:) temprament och hälsa går alltid först enligt mej.

Min blogg: SweGizmo.se

Digitalis
0

Jag tycker om dina mål :) Precis så ska det vara.

Men.. Det är nog rätt svårt att bedriva en sådan uppfödning i mindre skala tänker jag. Det kanske inte bli så många kullar, men det krävs att man har ganska många potentiella avelsdjur så att man kan följa deras utveckling. Temperamentsfel och sjukdomar dyker ju oftare upp på äldre djur som kanske redan gått i avel någon gång.

//frida

SweGizmo
0

Aveln kan vara liten om man tex lånar hanar av andra:)

Min blogg: SweGizmo.se

eloize
0

Låter som att du har koll på vad du vill åstakomma inom råttaveln!

kanon, dom målen du just beskrev är dom målen som dom flesta seriösa uppfödare försöker nå för varje kull man tar!

kul att höra att du funderat så pass innan du ska starta din uppfödning!

Digitalis
0

#5 Ja givetvis! Men alla har inte samma kriterier. För att verkligen bedriva temperamentsavel bör man ha ägt många typer av råttor med olika problem och ha ett öga för bra och sämre beteende. En råtta som fungerar väl som sällskapsråtta är inte alltid lämplig för avel och för att bilda sig en uppfattning kan man behöva studera råttans beteende i olika situationer under en tid.

Det är ju sällan råttan med bitsåren och den tilltuffsade pälsen som har problem med sitt humör. Min enda silver pet råtta var den värsta bebisterroristen jag hade.

//frida

Huldan
0

Härligt! Dig ska jag hålla koll på i framtiden då jag skaffar fler råttor^^

KickanW
0

Du har definitivt en trogen "kund" här Sara!

Hur har du tänkt med färgmålen som krävs om man registrerar i SRS? Du måste ju ha en viss inriktning och dessutom ställa i Standard.

cosmonita
0

*ställer mig i bebiskö*

Bim
0

Ställer mig också i bebiskö! Kommer och råttnappar om nåt år.

Terato
0

#4 Jo, jag vet, det är ett problem. Men jag börjar i alla fall någonstans. Förhoppningsvis kan uppfödningen bli större med tiden och jag kommer i största möjliga mån försöka placera ut djur hos fodervärdar.

Jo, visst är det här målen som de flesta uppfödare har. Men det är inte på något sätt där vi står i råttornas temperament idag så det ÄR höga mål.

Det jag känner bryter mest mot övriga uppfödares kriterier är väl det där med hanarna. Att de ska acceptera andra vuxna hanar. Det är rätt höga mål och vi får väl se hur realistiska de är. Men jag vet ju att sådana hanar finns. Så det gäller att befästa en linje där den egenskapen går igenom mkt starkt.

#9 Underbart! Då får du vara fodervärd åt några superhanar, tycker jag. *nicka*

Ja, eftersom jag måste välja så blir det tickade gruppen, främst agouti. Just de avelsdjuren jag har hittat och är sugen på att starta med är agouti och tydligen mkt. bra också så det är en bra start. Dessutom är det ju favvofärgen så det är ju en förutsättning. Men som jag förstått det är det väl främst under provåret detta är viktigt för att visa att man kan sin färg. Men jag kommer inte att standardavla agouti på det sättet sen eftersom det inte är det som intresserar mig. Tycker det finns viktigare saker att tillföra råttvärlden. Men visst kommer jag försöka ta hänsyn till det så att jag inte gör allt för mkt gensoppa, för bibehållandet av varianternas skull.

Vad härligt att ni är så positiva! :D

teratos.r8or.se

allobosia
0

Hoppas att du lyckas med dina mål, men det tror jag att du gör! :)

Och jag är säker på att det finns många som ställer upp som fodervärdar!