Kattsand
Jag har på flera trådar läst att kattsand är bra att ha i toalådan. Många skriver att sanden ska vara klumpfri och inte damma så mycket.
Nu är det så att alla märken jag har haft dammar. Råttorna nyser lite dagen då man fyller på nytt, men sen lugnar de sig, fast det är ju ändå inte så bra för deras slemhinnor. Jag undrar om det är någon som har tips på ett kattsandmärke som inte dammar och lämpar sig bra för råttor?
Svårt att hitta tror jag. Toa-Lätt är mycket enklare att hitta och är bättre för rådisarna :)

Jag har inte kattsand i hela buren :P
Toalätt använder jag som burströ, men kattsanden har jag i toalådan, det är därför jag vill ha tips på nåt bra märke.
Jag är också lite nyfiken på detta med kattsand. Dessutom skulle jag vilja veta varför den inte får vara klumpbildande. Vad är det som gör att klumpbildande kattsand är sämre än icke klumpbildande? Någon som vet? Förlåt om jag kapar tråden lite. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
jag har kattsand på toa lådorna. köper dyraste märket på zoo i 8-10kg säckar/lådor.
kör två olika modeller. de dammar nästintill inget alls. kör samma till igelkott, iller och katt toa. håller länge och bra. toalette på toan tycker jag inte håller bajset kvar utan smuttsar ned råttorna för mycket. bättre i hela buren men inte på toan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#3 Ja, det här med märken verkar näst intill hemligt än så länge :P
Jag HAR FÖR MIG att det ska ha att göra med nåt om råttan skulle äta sanden, men jag kanske minns fel. Har hört det någon gång och håller mig därför till det.
#4 Får man fråga om namnet på det dyraste märket i zooaffären? ;)